ZALA Z-16-5 (ZALA 421-16E5)

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Z-16-5 (do roku 2023 známý jako ZALA 421-16E5) z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Celkové uspořádání tento stroj sdílí s UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2). Je však o poznání větší a těžší. UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) je tedy koncipován jako jednomotorový bezocasý hornoplošník s protáhlým vřetenovitým trupem a mohutným šípovým křídlem s konstantním úhlem šípu náběžné hrany v celém rozpětí, zalomenou odtokovou hranou se záporným úhlem šípu vnitřních a kladným úhlem šípu demontovatelných vnějších částí a ohnutými konci směrem dolů. Přechod trupu v křídlo je ale u tohoto typu více plynulý než u typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2). Výměnný modul s užitečným zatížením navíc u UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) netvoří špici trupu, jak tomu je u UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2). Jeho instalace se u tohoto typu nachází pod zploštělou zahrocenou špicí. Pohon UAV typu ZALA 421-16E5 obstarává jeden elektromotor. Zmíněný motor přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli, která se nachází na zádi trupu. UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) startuje z mobilního pneumatického startovacího katapultu a přistává na airbagu za pomoci padáku. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Za jeden operační let přitom dokáže prozkoumat území o ploše 21 000 km2. Svůj veřejný debut si UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) odbyl v srpnu roku 2015 na moskevské airshow MAKS 2015. Závodní zkoušky tohoto stroje se rozeběhly v červnu roku 2017 a byly završeny na konci toho samého roku. Krátce nato byly první sériové UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) dodány prvním provozovatelům.
Verze:
Z-16-5 (ZALA 421-16E5) – základní výše popsaná modifikace UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5). tento model je poháněn elektromotorem a má vytrvalost 6 až 7 h.
ZALA 421-16E5G – modifikace UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5) s hybridním pohonem. Pohonný systém tohoto modelu se sestává z elektromotoru a motoru s vnitřním spalováním. viz. samostatný text
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: jeden elektromotor neznámého typu
Vybavení: modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný pod špicí trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 5 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 5,00 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 29,5 kg |
Operační rychlost: | 65 až 110 km/h |
Praktický dostup: | 3 600 m |
Operační rádius: | 150 km |
Vytrvalost: | 6 až 7 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019