ZALA Z-16-2 (ZALA 421-16E2)

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Z-16-2 (do roku 2023 známý jako ZALA 421-16E2) z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Zmíněný stroj vychází z UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E). UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) je tedy koncipován jako jednomotorový bezocasý hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem s užitečným zatížením ve výměnné „špici“ a pohonnou jednotkou, která roztáčí jednou dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, v zádi a štíhlým šípovým křídlem s plynule se zmenšující hloubkou směrem od kořenů ke koncům. UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) má ale nové křídlo se zalomenou odtokovou hranou poblíž kořenů. Zatímco vnitřní části křídla tohoto typu mají záporný úhel šípu, odtoková hrana demontovatelných vnějších části křídla UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) má kladný úhel šípu. Naproti tomu úhel šípu odtokové hrany křídla UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E) je kladný v celém rozpětí. Koncové svislé plošky UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) mají odlišný tvar a jsou instalovány pod a nikoliv nad konci křídla. Z odtokové hrany střední části křídla tohoto stroje navíc vybíhá jeden pár trubkových rukojetí alá ZALA 421-16EM. Kromě toho UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) obdržel hybridní motor, zatímco pohon UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E) obstarává elektromotor. Díky instalaci hybridního motoru má tento model v porovnání se svým předchůdcem v podobě UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E) nižší hlučnost a větší vytrvalost. Rozšířeno bylo též spektrum výměnného užitečného vybavení. Kromě toho je UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) schopen předávat data na větší vzdálenost. UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) startuje z přenosného gumičkového startovacího katapultu a přistává na airbagu za pomoci padáku. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Vývoj UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) probíhal v utajení po dobu dvou let. Závodními a operačními zkouškami tento stroj prošel na konci roku 2016. Závodní zkoušky UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) byly přitom završeny v listopadu. V rámci provozních zkoušek zase tento stroj létal v zájmu energetické společnosti TEK z Tjumenu. V průběhu zkušebního programu přitom vykonal přes 1 000 letů. Sériová výroba UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) byla schválena na počátku ledna roku 2017. Poprvé byl tento stroj prezentován na výstavě IDEX-2017, která se konala v únoru roku 2017 v Abu-Dhabi. Široké veřejnosti byl však UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) představen až v létě toho samého roku na výstavě Armija 2017, která se konala v Kubince, a na moskevské airshow MAKS 2017. Dodávky UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) prvním zákazníkům byly zahájeny ten samý rok. UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) se dočkal nasazení, spolu s UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E) a ZALA 421-16EM, v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou „speciální“ vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. Nad územím Ukrajiny byl přitom tento stroj poprvé zpozorován a současně sestřelen dne 3. května toho samého roku. Další UAV typu Z-16-2 (ZALA 421-16E2) poslala dne 24. července 2022 k zemi, poblíž Izjumu, 93. mechanizovaná brigáda „Cholodnyj Jar“. Dle webu Oryx mělo Rusko do konce září roku 2023 na Ukrajině přijít nejméně o 39 UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E) a Z-16-2 (ZALA 421-16E2). Poměr ztrát mezi oběma modely ale není znám.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden hybridní motor neznámého typu  

Vybavení:   modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s  video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný na špici trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1,5 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 2,800 m
Délka:   1,020* m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 7,5 kg
Operační rychlost: 65 až 110 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 50** km
Vytrvalost: 4 h

 

 

* bez užitečného zatížení

** data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 30 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.10.2023