ZALA ZALA 421-16
Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) se sníženou zjistitelností typu ZALA 421-16 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Celkové uspořádání zmíněný stroj sdílí s UAV typu ZALA 421-08. UAV typu ZALA 421-16 je tedy koncipován jako jednomotorové létající křídlo s šípovou náběžnou a přímou odtokovou hranou. Pod konci křídla tohoto stroje se nachází instalace malých svislých lichoběžníkových plošek. V porovnání s UAV typu ZALA 421-08 je ale UAV typu ZALA 421-16 větší a těžší. Jeho pohon navíc obstarává pístový motor, zatímco UAV typu ZALA 421-08 pohání elektromotor. Zmíněný motor přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází na přídi. UAV typu ZALA 421-16 lze vybavit dvěma alternativními motory, a to dvoutaktním motorem, se kterým má vytrvalost 4 h, nebo motorem čtyřtaktním, jenž mu zajišťuje vytrvalost 8 h. Podobu modulů, které lze snadno navzájem zaměňovat přímo v polních podmínkách, má též užitečné zatížení tohoto stroje. Zmíněný stroj je ale možné použít též k dopravě drobného nákladu, léků či munice do vzdálenosti až 50 km s přesností 200 m. UAV typu ZALA 421-16 startuje z přenosného pneumatického startovacího katapultu a přistává na padáku nebo nárazem do záchytné sítě. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Dne 10. července 2009 UAV typu ZALA 421-16 podnikl rekordní let o délce 12 h a 21 min. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, si tento stroj odbyl svůj veřejný debut na airshow MAKS 2009. V září roku 2010 byl UAV typu ZALA 421-16 testován v Mulinu v rámci první etapy srovnávacích zkoušek Ministerstva obrany Ruské federace.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: jeden pístový motor neznámého typu
Vybavení: fotoaparát, instalovaný vlevo od podélné osy, a modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou nebo modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, instalovaný vpravo od podélné osy (užitečné zatížení tohoto stroje činí 3 až 5 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 1,62 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 18 kg |
Max. rychlost: | 210 km/h |
Operační rychlost: | 80 až 110 km/h |
Praktický dostup: | 3 000 m |
Max. dolet: | 520/1 040** km |
Operační rádius: | 70* km |
Vytrvalost: | 4/8** h |
* 200 km v autonomním režimu; data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 50 km
** s instalací dvou/čtyřtaktního motoru
Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019