ZALA Z-08 (ZALA 421-08) Strekoza
Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Z-08 (do roku 2023 známý jako ZALA 421-08) z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) je koncipován jako létající křídlo s šípovou náběžnou a přímou odtokovou hranou. Pod konci křídla tohoto stroje se nachází instalace malých svislých lichoběžníkových plošek. Pohon UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) obstarává jeden elektromotor. Ten přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází na přídi. Užitečné zatížení UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) má podobu modulů, které lze snadno navzájem zaměňovat přímo v polních podmínkách. Zmíněný stroj lze konkrétně vybavit dvojicí TV kamer, IČ kamerou nebo fotoaparátem. Instalace výměnného modulu s užitečným zatížením se přitom nachází vlevo od podélné osy. UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) startuje z ruky nebo z přenosného startovacího katapultu a přistává na padáku nebo nárazem do záchytné sítě. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice, a to i za silného větru (do 20 m/s) a za nízké oblačnosti. Součástí celého komplexu typu Z-08 (ZALA 421-08), který je řešen jako přenosný, jsou dva UAV, řídící stanice a souprava náhradních baterií. Všechny komponenty zmíněného komplexu dohromady váží 8 kg a lze je přepravovat v jediném batohu. UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) byl poprvé prezentován na výstavě, která se konala v létě roku 2006 na polygonu v Nižném Tagilu. Součástí zmíněné prezentace se stala též praktická ukázka nasazení tohoto UAV v roli dělostřeleckého pozorovacího stroje. Na podzim toho samého roku byly první UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) dodány též MVD (Ministerstvo vnitra). U MVD přitom tyto stroje našly využití při zajišťování veřejného pořádku při velkých sportovních, politických a kulturních akcích, při monitorování dopravní situace a při podpoře jednotek zvláštního určení. Ještě v roce 2006 byl UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) zkušebně využit naftařskou společností Gazprom ke vzdušné kontrole objektů naftařského průmyslu. UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) se navíc stal, spolu s UAV typu ZALA 421-04M (ZALA 421-12), vítězem výběrového řízení na dva typy UAV pro Pohraniční vojska FSB (Federální státní bezpečnost), které bylo vypsáno v roce 2007. Ve zmíněném výběrovém řízení se přitom utkali hned čtyři tuzemští výrobci UAV. Již v průběhu několika prvních měsíců se Pohraničním vojskům FSB podařilo za pomoci UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) odhalit a zadržet několik skupin pašeráků na území Dagestánu. Státními zkouškami u FSB přitom tento stroj prošel v roce 2008. Mezi 1. a 8. červencem roku 2008 byl UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) testován Morflotem (Ministerstvo námořního obchodu), spolu s miniaturním bezpilotním vrtulníkem typu ZALA 421-06, na ledoborci Tajmyr projektu 10580. V rámci zmíněných zkoušek tyto dva stroje prováděly ledovcový průzkum a vyhledávání objektů na vodní hladině za denní i noční doby. Přitom vykonaly 10 letů za polárních podmínek. Na podzim roku 2008 se UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) stal též součástí výzbroje ruských pozemních vojsk. Zmíněné stroje jsou ale využívány též MČS (Ministerstvo pro mimořádné situace) ve více než 15-ri regionech Ruské federace. Tak např. v roce 2009 UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) MČS vypomáhaly s likvidací požáru v Krasnojarské oblasti. V zase 2018 MČS zase pro tyto stroje našlo využití při navádění letecké techniky při hašení požáru skladu v osadě Pugačevo.
Verze:
Z-08 (ZALA 421-08) – první sériově vyráběná modifikace UAV typu Z-08 (ZALA 421-08)
ZALA 421-08F – speciální modifikace UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) určená pro vzdušné snímkování zemského povrchu pro potřeby geodetů, kartografů, katastrálních úřadů a zemědělců.
ZALA 421-08M – pokročilá modifikace UAV typu Z-08 (ZALA 421-08) s prodlouženým doletem a digitálním datalinkem (na místo analogového). Svůj veřejný debut si tento model odbyl v říjnu roku 2014 na výstavě Interpolitech-2014.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko (Gazprom, MČS, Morflot, MVD, Pohraniční vojska FSB, a pozemní armáda)
ZALA 421-08M
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: jeden elektromotor
Vybavení: dvě TV kamery, IČ kamera nebo fotoaparát, instalovaný vpravo od podélné osy (užitečné zatížení tohoto stroje činí 0,3 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 0,810 m |
Délka: | 0,425 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2,5 kg |
Cestovní rychlost: | 65 až 120 km/h |
Praktický dostup: | 3 600 m |
Operační rádius: | 25* km |
Vytrvalost: | 80 min |
* data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 15 km
Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019