ZALA ZALA 421-02
Lehký víceúčelový bezpilotní vrtulník typu ZALA 421-02 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, může zastávat celou řadu úkolů, včetně vyhledávání, identifikování, sledování a zaměřování pozemních cílů, řízení dělostřelecké palby, retranslace rádiové komunikace, provádění inspekcí objektů infrastruktury (ropovody, plynovody, vedení vysokého napětí ...) či monitorování stavu zemědělských ploch a lesního porostu. Nosný systém UAV typu ZALA 421-02 se sestává z jednoho dvoulistého nosného rotoru a jedné dvoulisté vyrovnávací vrtule. Instalace vyrovnávací vrtule se přitom nachází na pravé straně ocasního nosníku. Pohon UAV typu ZALA 421-02 obstarává jeden pístový dvouválec s max. výkonem 20 hp. Trup a ocasní nosník tohoto stroje je zhotoven z kompozitu. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu ZALA 421-02 tvoří lyžový podvozek trubkové konstrukce. Lyžový podvozek doplňuje ocasní ostruha, která zamezuje střetu vyrovnávací vrtule se zemí. Avionika UAV typu ZALA 421-02 je řešena jako modulární. Díky tomu lze složení avioniky tohoto stroje uzpůsobit požadavkům konkrétního zákazníka. Součástí pozemní řídící stanice UAV typu ZALA 421-02 jsou dvě přenosné konzole. Zatímco jedna z nich slouží k plánování a řízení letu, ta druhá je určena k obsluze užitečného zatížení a zpracování získaných informací. UAV typu ZALA 421-02 může operovat buďto autonomně nebo být řízen operátorem. Prototyp tohoto stroje se do oblak poprvé vydal dne 2. listopadu 2005. Široké veřejnosti byl UAV typu ZALA 421-02 poprvé demonstrován na výstavě Interpolitex 2005.
Verze:
ZALA 421-02 – základní modifikace bezpilotního vrtulníku typu ZALA 421-02. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 2. listopadu 2005.
ZALA 421-02Ch – modifikace bezpilotního vrtulníku typu ZALA 421-02 uzpůsobená pro činnost v tropických oblastech. Závodní zkoušky tohoto modelu se rozeběhly na podzim roku 2010.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ?
ZALA 421-02Ch
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: jeden pístový motor neznámého typu
Vybavení: modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou nebo modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, instalovaný pod trupem (užitečné zatížení tohoto stroje činí 30 kg)
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 3,12 m |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Délka: | 2,63 m |
Výška: | 0,86 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 90 kg |
Cestovní rychlost: | 80 km/h |
Praktický dostup: | 3 000 m |
Operační rádius: | 50* km |
Vytrvalost: | 1,5 h |
* data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 25 km
Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019