ZALA Z-20

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Z-20 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování cílů za denních i nočních podmínek v zájmu pozemních a vzdušných útočných prostředků. Zmíněný stroj má krátký štíhlý vřetenovitý trup s kruhovým průřezem, štíhlé přímé hornoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a lichoběžníkovými svislými ploškami na koncích a tzv. „motýlkové“ ocasní plochy s obdélníkovým půdorysem. Instalace ocasních ploch UAV typu Z-20 se přitom nachází na konci trubkového nosníku, který vybíhá ze zádě trupu. Pohon tohoto stroje obstarává jeden elektromotor. Pohonná jednotka UAV typu Z-20 přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, která se nachází na konci trubkového ocasního nosníku. Špice trupu tohoto stroje má podobu výměnného modulu s užitečným zatížením. UAV typu Z-20 startuje z přenosného pneumatického startovacího katapultu a přistává na airbagu za využití padáku. Zmíněný stroj přitom využívá identické výměnné moduly s užitečným zatížením, identické startovací zařízení a identickou řídící stanici jako UAV typu Z-16 (ZALA 421-16E). V porovnání s typem Z-16 (ZALA 421-16E), který je řešen jako létající křídlo, má ale větší nosnost (2,5 kg vs 1,5 kg), dostup (5 000 m vs 3 600 m), operační rádius (100+ km vs 50 km) a vytrvalost (6+ h vs 3 h). UAV typu Z-20 může operovat v rozmezí teplot -40°C a +50°C při rychlosti větru do 15-ti m/s. Videozáznam (v kvalitě HD) dokáže pozemní řídící stanici předávat v reálném čase ze vzdálenosti větší než 100 km. Palubní počítač UAV typu Z-20 má využívat pokročilé algoritmy k automatickému vyhledávání a identifikování cílů a určování jejich priority. Naváděcí systém tohoto stroje má být vysoce odolný vůči elektronickému rušení. Kromě toho má UAV typu Z-20 být, díky nízké RCS (efektivní radiolokační odrazivá plocha), obtížně zjistitelný radiolokátory protivníka. Zmíněný stroj podle všeho vznikl jako nástupce UAV typu Z-16 a široké veřejnosti byl poprvé prezentován na výstavě Armija 2023, která se konala v srpnu roku 2023 na letišti Kubinka. Svůj křest ohněm si UAV typu Z-20 odbyl ve „speciální vojenské operaci“, jak je v Rusku oficiálně nazývána invaze na Ukrajinu, která byla zahájena dne 24. února 2024. Nasazení zmíněného stroje v tomto konfliktu se však neobešlo bez ztrát. Pravděpodobně první UAV typu Z-20 si ukrajinská PVO na své konto připsala na konci srpna roku 2024. Tento konkrétní stroj přitom podle všeho zajišťoval navádění sebevražedných UAV typu Lancet na pozemní cíle v oblasti Dolgynceva. Právě navádění sebevražedných UAV značky ZALA je zřejmě hlavní úkol UAV typu Z-20 na ukrajinském bojišti.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:       jeden elektromotor neznámého typu

Vybavení:   modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s  video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný na špici trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 2,5 kg)

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 4,00 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 17 kg
Operační rychlost: 65 až 110 km/h
Praktický dostup: 5 000 m
Operační letová výška: 100 až 5 000 m
Operační rádius: 100+ km
Vytrvalost: 6+ h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.10.2024