Tongfei North China Industry Company / VCOM Technologies Y-5BG

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu Y-5 (Colt); tento model vzešel z  modernizačního programu letounů řady Y-5 (Colt)  

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu Y-5B (Colt):

- instalace 1 100 hp turbovrtulového motoru typu TPE-331-12UHR-701H americké značky Honeywell, který spaluje letecký petrolej, na místo čínského 1 000 hp hvězdicového (vzduchem chlazeného) motoru typu HS-5 (kopie sovětského typu Švecov AŠ-62IR)

- instalace nové motorové kapoty se znatelně štíhlejším profilem, větší délkou a plynule se zmenšujícím průměrem směrem od pilotní kabiny k vrtulovému kuželu. Naproti tomu motorová kapota modelu Y-5B (Colt) má robustní válcovitý profil a téměř konstantní průměr v celé délce. V čele motorové kapoty tohoto modelu, přímo nad vrtulovým kuželem se nachází malý lapač vzduchu s ledvinovitým průřezem. Z boků motorové kapoty letounu typu Y-5BG zase vystupuje jeden pár motorových výfuků.

- instalace pětilisté vrtule typu Hartzell LM 11692MX americké výroby na místo čtyřlisté vrtule typu J12-G15 čínské výroby

- instalace velkoformátových dotykových multifunkčních displejů typu Garmin G600TXI americké výroby na palubní desce před sedadly obou pilotů na místo analogového přístrojového vybavení

Historie:  Letoun typu Y-5BG vzešel z modernizačního programu, který byl zpracován společností Tongfei North China Aircraft Industry Company, do roku 2012 známé jako Shijiazhuang Aircraft Industry, v kooperaci se společností VCOM Technologies pro víceúčelový jednomotorový dvouplošník typu Y-5B (Colt), jenž není ničím jiným, než licenční kopií sovětského letounu typu An-2 (Colt). Modernizační program Y-5BG je přitom vystavěn zejména na náhradě původní pohonné jednotky v podobě hvězdicového (vzduchem chlazeného) motoru typu HS-5 turbovrtulovým motorem typu TPE-331-12UHR-701H americké značky Honeywell a analogového přístrojového v pilotní kabině multifunkčními displeji americké značky Garmin. Letoun typu Y-5BG lze tedy považovat za čínský analog ruského letounu typu TVS-2MS, který je zase produktem modernizačního programu letounu typu An-2 (Colt) z dílny institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Jádrem modernizačního programu TVS-2MS byla totiž též záměna původní pohonné jednotky motorem typu Honeywell TPE-331. S ruským letounem typu TVS-2MS přitom letoun typu Y-5BG sdílí nejen pohonnou jednotku, ale i aerodynamické řešení motorové kapoty. Program Y-5BG se již od počátku těšil nemalé podpoře ze strany americké společnosti Honeywell. Důvodem toho byly sankce za ruskou anexi Krymu, ke které došlo na počátku roku 2014, a ruskou podporu proruských ukrajinských separatistů. Zmíněné sankce totiž společnosti Honeywell znemožnily dále dodávat motory typu TPE-331 pro ruské letouny typu TVS-2MS. Z tohoto důvodu v modernizačním programu Y-5BG spatřila příležitost pro nové uplatnění zmíněné pohonné jednotky. Motory typu TPE331-12UAN na remotorizaci prvních 12-ti letounů typu Y-5B přitom společnost VCOM Technologies u společnosti Honeywell objednala dne 6. listopadu 2018. Ten samý měsíc byl prototyp letounu typu Y-5BG (B-OAXY) poprvé prezentován široké veřejnosti, a to na statické ukázce Airshow China 2018, která se konala v Zhuhai. Zde byl navíc představiteli společností AVIC (Aviation Industry Corporation of China), VCOM Technologies a Honeywell podepsán, dne 7. listopadu, kontrakt na vývoj bezpilotní modifikace tohoto stroje. Se zahájením letových zkoušek prototypu letounu typu Y-5BG se tehdy počítalo v září roku 2019. Dle tehdejších plánů mělo výhledově „upgrade“ na tento standard projít až 500 letounů typu Y-5B (Colt). Nakonec se prototyp letounu typu Y-5BG do oblak napoprvé vydal až dne 23. dubna 2020. První let v rámci certifikačních zkoušek tento stroj vykonal dne 6. listopadu 2021. Zástavba motoru typu TPE-331-12UHR-701H přitom sebou přinesla vzrůst nosnosti z 1 500 kg na 1 800 kg, cestovní rychlosti na z 220 km/h na 230 km/h, dostupu z 4 500 m na 6 100 m a stoupavosti z 2,90 m/s na 5,29 m/s. Údržba zmíněné pohonné jednotky je navíc v porovnání s údržbou motoru typu HS-5 méně pracná. Kromě toho je motor typu TPE-331-12UHR-701H spolehlivější a má delší meziopravní resurs, který činí 7 000 letových hodin. V reportáži čínské televizní stanice CCTV 7 z prosince roku 2023 ze závodu ze Shijiazhuangu bylo možné shlédnout několik rozestavěných exemplářů letounů typu Y-5BG. To dokládá, že tento modernizační projekt nakonec dospěl do stádia „sériových“ konverzí.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp a neznámý počet operačních strojů (všechny vznikly konverzí sériových Y-5B)

Uživatelé:  všechny

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Honeywell TPE-331-12UAN americké výroby s max. výkonem 1 100 hp

Radar:        žádný        

Kapacita:    12 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 800 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m

Výzbroj:     žádná

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 18,19 m 
Délka:   12,75 m
Výška: 4,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: 230 km/h
Praktický dostup:   6 100 m
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.12.2024