Shaanxi Y-30

Typ:  středně těžký taktický transportní letoun

Určení:  doprava nákladu a vojáků do blízkosti fronty, přeprava a shoz výsadku, shoz nákladu na padácích a odsun raněných

Historie:  Středně těžký turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-30 z dílny společnosti SAC (Shaanxi Aircraft Corporation) ze Shaanxi je vyvíjen jako nástupce středně těžkých čtyřmotorových turbovrtulových taktických transportních letounů řady Y-8 (Cub) a Y-9 (Claw), které vycházejí ze sovětského transportního letounu An-12 (Cub). Svým vzezřením se tento stroj nápadně podobá transportnímu letounu typu A400M Atlas evropské značky Airbus. Je však menší a lehčí. Letoun typu Y-30 je tedy řešen jako čtyřmotorový hornoplošník se zavalitým doutníkovitým trupem, přímým křídlem, motorovými gondolami pod náběžnou hranou křídla a ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“. Pohon tohoto stroje budou s největší pravděpodobností obstarávat buďto turbovrtulové motory typu WJ-10 s max. výkonem po 6 800 hp, nebo turbovrtulové motory typu WJ-16 s max. výkonem po 5 140 hp. Ty přitom budou roztáčet šestilisté vrtule v tažném uspořádání. Široké veřejnosti byl projekt letounu typu Y-30 poprvé prezentován na Airshow China 2014, která se konala v listopadu roku 2014 v Zhuhai, v podobě zmenšeného modelu. Tehdy se celý program Y-30 ještě nacházel ve stádiu předběžného projektu. Tehdejší plány počítaly se zahájením letových zkoušek prototypu v roce 2020.

Verze:  -

Vyrobeno:  0 (vývoj tohoto modelu se zatím nachází ve fázi projektu)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu WJ-10 s max. výkonem po 6 800 hp nebo WJ-16 s max. výkonem po 5 140 hp (?)

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   110+ osob nebo náklad do celkové hmotnosti 20 000+ kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: cca 600 km/h
Praktický dostup:   10 000+ m
Max. dolet:    3 000+ km*

 

* s max. užitečným zatížením

 

Poslední úpravy provedeny dne: 24.12.2016