Xian Y-20B Roc (Kungpeng)
Typ: pokročilá transportní-tankovací modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Y-20A
Určení: doprava nákladu a vojáků do blízkosti fronty, přeprava a shoz výsadku, shoz nákladu na padácích, odsun raněných a poskytování pohonných hmot vojenským letounům za letu
Odlišnosti od letounu Y-20A:
- instalace dvouproudových motorů typu WS-20 čínské konstrukce uvnitř znatelně mohutnějších křídelních gondol na místo méně výkonných dvouproudových motorů typu WS-18 (kopie ruského typu D-30KP-2)
- vestavba reflektoru neznámého určení do horní části náběžné hrany SOP
- možnost instalace dvou pylonů s vřetenovitými kontejnery s tankovacími jednotkami typu RDC-3, které jsou opatřeny výsuvnými hadicemi se záchytným „košem“, pod vnějšími panely křídla
Historie: První výrobní modifikace čtyřmotorového proudového strategického transportního letounu typu Y-20 nese označení Y-20A a je poháněna 12 500 hp dvouproudovými motory typu D-30KP-2 ruské značky Aviadvidatěl, které se vyznačují nízkým obtokovým poměrem, nebo čínskými kopiemi těchto pohonných jednotek, známými jako WS-18. Motory typu WS-18 (D-30KP-2) ale neumožňují využívat potenciál konstrukce letounu typu Y-20A v plném rozsahu. Tak např. nosnost letounu typu Y-20A s těmito pohonnými jednotkami činí 60 t, resp. 68 t při výrazně sníženém doletu, zatímco konstrukce trupu tohoto stroje je dimenzována na zatížení až 90 t. Z tohoto důvodu jsou motory typu WS-18 (D-30KP-2) s nízkým obtokovým poměrem považovány pouze za přechodové řešení do doby, než se podaří dokončit vývoj silnějšího motoru typu WS-20 s vysokým obtokovým poměrem. Zmíněný motor vychází z motoru typu WS-10, který zajišťuje pohon stíhacích letounů řady J-10 (Firebird) a J-11 (Flanker), a má odlišnou sekci kompresoru, jiný systém elektronického řízení a novou turbínu. Při tahu řádu 14 000 kp by přitom měl mít přibližně shodnou hmotnost jako 12 500 kp motor typu WS-18 (D-30KP-2). Letové zkoušky motoru typu WS-20 na vzdušné zkušebně typu Il-76LL, která vznikla konverzí pátého exempláře vzdušného telemetrického měřícího stanoviště typu „976“ (Mainstay C), se rozeběhly v roce 2013. Plně dokončit se vývoj zmíněné pohonné jednotky podařilo osm let nato. Modifikace letounu typu Y-20A s instalací čtyř motorů typu WS-20 vešla ve známost jako Y-20B. První prototyp tohoto modelu (černá 7810) se do oblak údajně napoprvé vydal v listopadu roku 2020. Na satelitním snímku domovského letiště zkušebního centra CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanlinagu z října roku 2021 bylo již možné identifikovat dva exempláře letounu typu Y-20B. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny nejméně čtyři prototypy tohoto stroje (7810, 7811, 7812 a 7813). Ten čtvrtý (7813) byl přitom poprvé identifikován v listopadu roku 2021. Původně se mělo za to, že se jedná o prototyp vylepšené modifikace vzdušného tankeru typu YY-20A, který vychází z letounu typu Y-20A, s motory WS-20. Přitom se předpokládalo, že zmíněný model nese označení YY-20B. To ale vyloučil snímek, který se na internetu objevil v říjnu roku 2024. Letoun Y-20B (7813) totiž je, na rozdíl od specializovaného vzdušného tankeru typu YY-20A, opatřen pouze křídelními tankovacími jednotkami s výsuvnými hadicemi. Trupovou tankovací pozici letoun Y-20B (7813) postrádá, neboť se na břichu zadní části trupu tohoto stroje nacházejí nákladová vrata s nájezdovou rampou alá Y-20A. Z toho lze vyvodit, že model Y-20B ve skutečnosti je dvouúčelovým letounem, který může plnit současně poslání transportního stroje a, po předchozí instalaci křídelních tankovacích jednotek, vzdušného tankeru. Vzhledem k absenci trupové tankovací jednotky ale nebude moci poskytovat palivo, na rozdíl od letounu typu YY-20A, bombardovacím letounem a AWACS speciálům. Na druhou stranu díky instalaci úspornějších pohonných jednotek typu WS-20 bude moci jiným letounům za jeden operační let předat více paliva než letoun typu YY-20A. Mezitím, v listopadu roku 2022, byl letoun typu Y-20B zachycen v průběhu předávacích zkoušek. Ze snímku, který pochází z března roku 2023, je patrné, že se tento model již nachází ve zkušebním provozu u PLAAF. Další snímek letounu typu Y-20B v barvách PLAAF se na internetu objevil v listopadu toho samého roku. To dokládá, že byly v roce 2023 vyrobeny další letouny tohoto typu. Ze snímku areálu společnosti XAC z března roku 2024 je patrné, že byly vyrobeny další letouny typu Y-20B. Se zahájením dodávek letounů typu Y-20B počáteční série se počítá v tomto roce. Výkonnostní parametry letounu typu Y-20B zatím nejsou známy. Podle všeho ale tento stroj bude za americkým transportním letounem typu C-17A Globemaster III svými výkony zaostávat. Důvodem toho je skutečnost, že pohonné jednotky letounu typu C-17A ofukují spodní plochu vztlakových klapek, což zvyšuje jejich účinnost, zatímco u letounu typu Y-20B nikoliv. Letoun typu Y-20B je nabízen též na export, a to pod označením Y-20BE.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně čtyři prototypy a neznámý počet sériových strojů
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: dva piloti
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu WS-20 s max. tahem cca po 14 000 kp
Radar: navigační radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný ve špici trupu
Vybavení: - obranné: výstražný RL systém, výstražný laserový systém a výmetnice klamných RL/IČ cílů (po jednom páru na břichu přední a na bocích zadní části gondol hlavních podvozků)
Kapacita: ?
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,35 m |
Délka: | 47,05 m |
Výška: | 15,07 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 5.10.2024