Shanghai MD-90-30
Typ: středně těžký dopravní letoun (licenčně vyráběná kopie amerického letounu typu McDonnell-Douglas MD-90-30)
Určení: doprava osob na regionálních a středně dlouhých linkách
Historie: V červnu 1992 Čínská vláda v rámci programu Trunkliner, který počítal s pořízením až 170-ti dopravních letounů pro regionální linky, vyjednala licenční oprávnění pro domácí průmysl na produkci 40-ti dvoumotorových proudových dopravních letounů MD-90-30 z dílny amerického výrobce McDonnell-Douglas. Právě tento stroj přitom nebyl vybrán náhodou, neboť šlo o vývojový derivát dopravních letounů řady MD-80 s prodlouženým trupem, tzv. „skleněným“ kokpitem a silnějšími a ekonomičtějšími pohonnými jednotkami. Sériovou výrobou letounu MD-80 ve verzi MD-82 a MD-83 se totiž v letech 1987 až 1994 zabýval na základě licence též čínský podnik ze Shanghaie. Dodatek ke zmíněné smlouvě z listopadu roku 1994 počítal již ale pouze s 20-ti letouny typu MD-90-30 ve verzi s tandemově uspořádaným hlavním podvozkem domácí konstrukce. Díky instalaci zmíněného podvozku měly být přitom tyto stroje schopny operovat i z letištních ploch s méně kvalitní vzletovou dráhou v konfiguraci s max. vzletovou hmotností. Tento záměr se ale nakonec nikdy nepodařit realizovat. Zatímco pro kompletaci již zmíněných letounů typu MD-82 a MD-83 sloužily vesměs konstrukční celky dodané americkým výrobcem, drak modelu MD-90-30 měl být z rovných 80-ti % domácí výroby. Na sériové výrobě tohoto typu letounu se přitom měly podílet závody nacházející se v Chengdu (příď trupu, dveře do kabiny cestujících a některé další podsestavy), Shenyangu (ocasní partie trupu a elektroinstalace), Shanghai (podvozek a konečná montáž) a Xianu (křídlo a střední část trupu). Dodávky příslušných konstrukčních sestav z USA se rozeběhly dnem 3. března 1995. V srpnu 1998, tedy ještě před zahájením kompletace prvního z nich, ale padlo rozhodnutí, aby byla produkce tohoto stroje zastavena po předání pouhých tří exemplářů. Rok nato navíc vedení ČLR tento počet snížilo na pouhé dva letouny. Zatímco první z nich se od vzletové dráhy poprvé odlepil v září 1999, ten druhý jej následoval v první polovině následujícího roku. Oba dva čínské MD-90-30 byly přitom v srpnu 2000 předány domácímu dopravci Shenzen Airlines. Výrobní zařízení, které mělo sloužit pro kompletaci těchto strojů, ale i přesto nepřišlo nazmar. Později bylo totiž plně zužitkováno v programu dopravního letounu typu ARJ21-700.
Verze: -
Vyrobeno: dva sériové stroje
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu International Aero Engines V2525-D5 s max. tahem po 11 350 kp
Radar: ?
Kapacita: 147 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 32,87 m |
Délka: | 46,51 m |
Výška: | 9,33 m |
Prázdná hmotnost: | 39 900 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 70 700 kg |
Max. rychlost: | 875 km/h |
Praktický dostup: | 10 670 m |
Max. dolet: | 4 200 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 30.7.2012