Shanghai MD-82/-83
Typ: středně těžký dopravní letoun (licenčně vyráběná kopie amerického letounu typu McDonnell-Douglas MD-82 a MD-83)
Určení: doprava osob na regionálních a středně dlouhých linkách
Historie: Oteplení politických vztahů mezi komunistickou ČLR a západem umožnilo Číňanům zahájit v roce 1979 jednání s americkým leteckým výrobcem McDonnell-Douglas (od roku 1997 součást konsorcia Boeing) ohledně nákupu určitého počtu středně těžkých proudových dopravních letounů řady MD-80. Čínská strana přitom měla též zájem o udělení licence na produkci těchto strojů v některém z domácích podniků. K podpisu příslušné mezistátní smlouvy ale došlo až dne 11. ledna 1984. Tato smlouva Číňanům zajistila dodávku 26-ti letounů typu MD-82 (vývojový derivát modelu MD-80) spolu s licenčním oprávněním na stavbu 25-ti těchto strojů z originálních konstrukčních dílů americké výroby. Kompletaci zmíněných letounů měl přitom obstarat v letech 1987 až 1991 závod ze Shanghaie. První zásilka objednaných konstrukčních celků z USA do Shanghaie (lodní cestou) dorazila v lednu 1986. Práce na přípravě výrobní linky pro letouny typu MD-82 se přitom zde rozeběhly v listopadu toho samého roku. První čínský MD-82 brány Shanghaiského závodu opustil dne 8. června 1987 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil dne 2. července téhož roku. Svému majiteli v podobě domácího dopravce China Northern Airlines byl přitom předán dne 31. července 1987. Zatímco pro kompletaci prvních tří sériových MD-82 posloužily výhradně konstrukční celky, které dodal americký výrobce, počínaje čtvrtým sériovým exemplářem se v konstrukci draku těchto strojů začaly ve stále větší míře objevovat součástky domácího původu. Kromě devíti exemplářů, z nichž čtyři převzal americký Spirit Airlines a pět španělský Spanair, byly všechny MD-82 postavené Shanghaiským závodem vyhrazeny pro domácí dopravce. K předání posledního z nich přitom došlo dne 12. října 1991. Mezitím, v dubnu roku 1990, Číňané podepsali licenční smlouvu s McDD na dalších 10 těchto letounů. Pět z nich přitom mělo odpovídat odvozenému dálkovému modelu MD-83 s vyšší vzletovou hmotností, větší zásobou paliva a instalací silnějších pohonných jednotek. Všech pět exemplářů modelu MD-82 z této druhé objednávky bylo svým majitelům předáno mezi 30. prosincem 1990 a 18. říjnem 1994. Naproti tomu všechny čínské MD-83 byly zpětně odkoupeny americkým výrobcem, který je následně prodal společnosti Trans World Airlines. První z nich poprvé vzlétl dne 26. června 1992 a Američanům byl předán dne 14. července toho samého roku. Poslední, pátý, čínský MD-83 přitom americký výrobce McDD převzal na konci roku 1992.
Verze: -
Vyrobeno: 35 sériových strojů (30 exemplářů modelu MD-82 a 5 exemplářů modelu MD-83)
Uživatelé: ČLR (model MD-82), Španělsko (model MD-82) a USA (model MD-82 a MD-83)
MD-82
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu Pratt & Whitney JT8D-217A americké výroby s max. tahem po 9 080 kp
Radar: ?
Kapacita: 147 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 32,87 m |
Délka: | 45,06 m |
Výška: | 9,04 m |
Prázdná hmotnost: | 35 700 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 67 700 kg |
Max. rychlost: | 925 km/h |
Praktický dostup: | 10 670 m |
Max. dolet: | 3 800 km |
MD-83
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu Pratt & Whitney JT8D-219 americké výroby s max. tahem po 9 845 kp
Radar: ?
Kapacita: 147 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 32,87 m |
Délka: | 45,06 m |
Výška: | 9,04 m |
Prázdná hmotnost: | 35 900 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 72 600 kg |
Max. rychlost: | 925 km/h |
Praktický dostup: | 10 670 m |
Max. dolet: | 4 640 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 30.7.2012