Capital „Capital-1“
Typ: lehký víceúčelový/transportní letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL)
Určení: přeprava osob a nákladu na krátké vzdálenosti, lesnické hlídkování, rybolovný průzkum a hlídková činnost
Historie: Letoun typu Capital-1 se stal vůbec prvním víceúčelovým/transportním letounem kategorie STOL čínské konstrukce. Prototyp tohoto stroje byl postaven strojírenským závodem Capital. Víceúčelový letoun typu Capital-1 byl koncipován jako nevelký hornoplošník s poměrně krátkým krabicovitým trupem s tupým „nosem“, obdélníkovým křídlem a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávaly z jedné obdélníkové vodorovné plochy (VOP), která byla uchycena k bokům ocasní části trupu, přímo nad záďovými nákladovými vraty, a jedné zdvojené svislé plochy (SOP). Ta byla zase připevněna ke koncům VOP. Trup letounu typu Capital-1 kromě pilotní kabiny ukrýval též nákladovou kabinu. Uvnitř kabiny tohoto stroje bylo možné přepravovat 6 až 8 osob nebo náklad do celkové hmotnosti až 870 kg. Pohon letounu typu Capital-1 obstarávala dvojice vzduchem chlazených pětiválců typu M-11FR sovětské výroby. Zmíněné motory roztáčely tažné dvoulisté vrtule a pro letoun typu Capital-1 byly převzaty od cvičného letounu typu CJ-5 (Max), který nebyl ničím jiným, než na základě licence závodem z Nanchangu vyráběnou kopií sovětského Jaku-18 (Max). Motorové gondoly letounu typu Capital-1 se nacházely pod náběžnou hranou křídla. Jednotlivé válce motorů tohoto stroje byly opatřeny individuálními polokapkovitými kapotami alá CJ-5/Jak-18 (Max). Vzletové a přistávací zařízení letounu typu Capital-1 tvořil pevný tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco poměrně krátká vzpěra příďového podvozku byla uchycena k břichu špice trupu, hlavní podvozky tohoto stroje se nacházely přímo pod křídelními motorovými gondolami a byly uchyceny, za pomoci soustavy trubkových vzpěr, k bokům trupu, břichu motorových gondol a spodní ploše křídla. Prototyp letounu typu Capital-1, který se nápadně podobal sovětskému letounu typu An-14 (Clod), se do oblak poprvé vydal dne 29. září 1958. Krátce nato ale vývoj tohoto stroje zastavilo vládní nařízení. Vývoj letounu typu Capital-1 proto nakonec nepřekročil prototypové stádium.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: dva pístové motory typu Švecov M-11FR sovětské výroby s max. výkonem po 160 hp
Kapacita: 6 až 8 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 870 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 16,64 m |
Délka: | 9,50 m |
Výška: | 3,96 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 400 kg |
Max. rychlost: | 185 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 658 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2012