COMAC (ACAC) C909 (ARJ21-700) Flying Phoenix (Xiangfeng)
Typ: středně těžký regionální dopravní letoun
Určení: doprava osob na místních linkách
Historie: V roce 1998 se čínští letečtí výrobci se sídlem v Chengdu, Shanghai, Shenyangu a Xianu rozhodli spojit své síly za účelem realizace projektu proudového regionálního dopravního letounu. Zmíněný stroj přitom vešel ve známost jako NRJ a měl zajišťovat zejména obsluhu linek propojujících nedostatečně vybavená vnitrostátní čínská letiště s krátkou vzletovou a přistávací drahou. Celý program NRJ byl oficiálně zahájen dne 7. listopadu 2000 a původně počítal se dvěma modifikacemi tohoto letounu. Zatímco model NRJ-58 měl disponovat přepravní kapacitou 58 osob, uvnitř kabiny modelu NRJ-76 se měly nacházet sedadla pro celkem 76 osob. Druhý uvedený model byl přitom již v roce 2001 přetransformován v projekt ARJ21 a rok nato zahrnut do 10. pětiletého hospodářského plánu ČLR. V tom samém roce konsorcium, které sdružuje letecké výrobce participující na programu ARJ21, vešlo ve známost jako ACAC. V roce 2009 bylo však přetransformováno v konsorcium COMAC. Zatímco produkci přední části trupu dostal v rámci programu ARJ21 na starost Chengdu Aircraft Industry, výroba ocasní partie trupu byla svěřena Shenyang Aircraft Corporation, produkci křídla a střední části trupu dostal za úkol Xian Aircraft Company, finální montáž padla na bedra Shanghai Aircraft Company. Pomineme-li licenční výrobu McDonnell-Douglasů MD-82, MD-83 a MD-90-30, pro jejichž kompletaci na lince závodu ze Shanghaie sloužily prakticky výhradně konstrukční celky dodávané americkým výrobcem, tak se regionální ARJ21 stal hned po typu Y-10 historicky druhým dopravním letounem s proudovým pohonem postaveným na území ČLR. Svým zevnějškem se přitom tento přímý konkurent letounů typu Antonov An-148/-158, Bombardier CRJ-700/-900/-100, Embraer 170/190, Fokker 100 a Suchoj SuperJet 100 nápadně podobá americkým letounům řady MD-80. Tato podoba není však náhodná. Pro jeho stavbu byly totiž použity výrobní přípravky, které ČLR zakoupila v 90. letech pro zamýšlenou produkci amerických McDonnell-Douglasů MD-90-30 (nakonec zde byly postaveny jen dva tyto stroje). Z tohoto důvodu čínský ARJ21 obdržel trup se zcela identickým průřezem v oblasti kabiny cestujících a profilem ocasní a příďové partie s americkým typem MD-90-30. Naproti tomu křídlo tohoto letounu je zcela nové. Jeho návrhem byla ale pověřena známá ukrajinská letecká konstrukční kancelář ANTK O.K. Antonova. Čínského původu přitom nejsou ani motory a avionické vybavení tohoto stroje. Zatímco pohonné jednotky letounu ARJ21 v podobě dvouproudových motorů typu CF34-10A pocházejí z dílny amerického výrobce General Electric, avionika tohoto stroje je produktem amerických firem Honeywell a Rockwell Collins. Pro potřeby zkušebního programu byly postaveny hned čtyři letové prototypy letounu ARJ21 (č.101 až 104). Všechny tyto stroje přitom vznikly ve verzi ARJ21-700, která se vyznačuje instalací sedadel pro 78 až 85 osob uvnitř kabiny cestujících. Součástí vývojových plánů společnosti COMAC se stalo hned několik modifikací letounu typu ARJ21. Kromě již zmíněné verze ARJ21-700 se přitom jedná o verzi ARJ21-900, která díky modifikovanému trupu s větší délkou bude mít přepravní kapacitu 90 až 100 osob, subverze modelů ARJ21-700 a ARJ21-900 s prodlouženým doletem, nákladní verzi ARJ21F a obchodní verzi s luxusně zařízeným interiérem ARJ21B. Na vývoji modelu ARJ21-900 se přitom podílí též kanadská společnost Bombardier Aerospace. Práce na prvním prototypu základního modelu ARJ21-700 (č.101) se rozeběhly v březnu roku 2002. Díky průtahům ve vývoji se jej ale nepodařilo dotáhnout do stádia finální montáže dříve než v červnu 2006. Původní plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2005 a se završením certifikačních zkoušek a započetím dodávek zákazníkům v roce 2007. Svůj slavnostní „roll-out“ si první prototyp letounu ARJ21-700 (č.101) odbyl dne 21. prosince 2007. Přestože byl první let tohoto stroje naplánován na březen 2008, kuli problémům technického rázu, které bylo nezbytné dořešit, se nakonec od vzletové dráhy poprvé odlepil až 28. listopadu téhož roku. Zkušební program prvního ARJ21-700 (č.101) přitom vyvrcholil dne 15. července 2009, kdy vykonal 2 hod a 19 min trvající let na 1 300 km dlouhé trase Shanghai – Xian. Druhý prototyp letounu ARJ-21-700 (č.102) se do oblak poprvé vydal dne 1. července téhož roku a svůj první dálkový let uskutečnil dne 24. srpna 2009. Ten byl přitom realizován rovněž na trase Shanghai – Xian. Třetí prototyp letounu ARJ21-700 (č.103) z výrobní haly vyjel v srpnu 2009 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil dne 12. září téhož roku. V listopadu roku 2010 se pak tento stroj, jako první z řady ARJ21, představil široké veřejnosti, a to na airshow v Zhuhai. Mezitím, dne 13. dubna 2010, byly zahájeny letové zkoušky posledního, čtvrtého, letového prototypu (č.104). To již měly první tři prototypy letounu ARJ21-700 na svém kontě celkem 350 zkušebních letů s celkovou délkou trvání okolo 400 hodin. Tehdejší plány přitom počítaly s tím, že se podaří letoun typu ARJ21-700 certifikovat pro civilní provoz dle domácích norem již v závěru roku 2010. Kuli problémům s integrací některých palubních systémů a nedostatečnou pevností draku musel být ale tento termín později přesunut na září roku 2011. Rok nato měl být pak tento letoun certifikován též dle americké standardy FAR-29, což mu mělo vyklidit cestu na mezinárodní trh. S předáním prvního sériového ARJ21-700 prvnímu zákazníku v podobě domácího dopravce Chengdu Airlines se přitom počítalo ve druhé polovině roku 2011. Nic z toho se ale nakonec nepodařilo splnit. Vůbec první let v rámci certifikačních zkoušek byl totiž ve skutečnosti uskutečněn teprve až dne 29. února 2012. Tehdy se přitom počítalo se zahájením provozu v červnu roku 2013. Nicméně ani toto se nepodařilo splnit. Na domácí certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu si tak letoun typu ARJ21-700 musel nakonec počkat až do 30. prosince 2014. Celý proces certifikace se tehdy nakonec zatáhl na celých 7 let. Původní plány přitom počítaly s pouhými 18-ti měsíci. Na certifikačních zkouškách letounu typu ARJ21-700 se podílely všechny čtyři prototypy spolu s prvními dvěma sériovými stroji. Ty se ale zapojily až do jejich závěrečné fáze. První sériový ARJ21-700 (č.105 / B-938L) brány závodu ze Shanghaie opustil dne 30. prosince 2013 a do oblak se poprvé vydal dne 18. června 2014. Letové zkoušky druhého sériového stroje (č.106 / B-010L) se rozeběhly dnem 27. října téhož roku. Krátce nato, v listopadu roku 2014, se druhý sériový ARJ21-700 (B-010L) zúčastnil Airshow China 2014, která se konala Zhuhai. Oba zmíněné stroje byly již od počátku vyhrazeny pro domácí společnost Chengdu Airlines. Ta si přitom objednala celkem 30 sériových ARJ21-700. S předáním prvních dvou sériových ARJ21-700 se tehdy počítalo v dubnu nebo v květnu roku 2015. Svůj první ARJ21-700 (č.106 / B-3321) ale Chengdu Airlines nakonec převzala dne 29. listopadu téhož roku. Původně zmíněná společnost plánovala tento stroj zavést do pravidelného linkového provozu v únoru roku 2016. Protože ale povolení k zahájení provozu nakonec obdržela až dne 24. června toho samého roku, ke svému prvnímu letu s cestujícími na palubě se letoun ARJ21-700 (B-3321) vydal až dne 28. června 2016, a to na trase Chengdu – Shanghai. Krátce nato, dne 29. září toho samého roku, Chengdu Airlines převzala též letoun ARJ21-700 (č.105 / B-3322). Na svůj třetí ARJ21-700 (č.107 / B-3386) si ale zmíněná společnost musela počkat až do 19. října 2017. Zmíněný stroj byl zároveň třetím sériovým exemplářem letounu typu ARJ21-700 v celkovém pořadí a do oblak se poprvé vydal dne 8. srpna 2017. Ke dni 27. září 2024 bylo korporací COMAC zákazníkům dodáno 146+ letounů typu ARJ21-700, z toho 1 v roce 2015, 1 v roce 2016, 2 v roce 2017, 6 v roce 2018, 12 v roce 2019, 22 v roce 2020, 22 v roce 2021, 34 v roce 2022, 22 v roce 2023 a 24+ v roce 2024. Předání jubilejního 100. sériového stroje (B-653M) svému provozovateli v podobě společnosti Air China bylo přitom uskutečněno dne 29. prosince 2022. Mezitím, do konce roku 2020, letouny typu ARJ21-700 přepravily 1,6 miliónu cestujících. Prvním zahraničním provozovatelem letounu typu ARJ21-700 se stala indonéská společnost TransNusa. V lednu roku 2021 si zmíněná společnost objednala, u čínské leasingové společnosti CALC (China Aircraft Leasing Group Holding Limited), celkem 30 letounů typu ARJ21-700 s opcí na dalších 30. V osobní kabině prvního z nich (PK-TJA) se přitom nacházejí sedadla pro 95 cestujících. Do indonéské Jakarty zmíněný letoun dorazil dne 18. prosince 2022. Ke svému prvnímu linkovému letu se letoun ARJ21-700 (PK-TJA) vydal, na lince Jakarta – Denpasar (Bali), dne 18. dubna 2023. Druhým zahraničním provozovatelem letounu typu ARJ21-700 se stane brunejská společnost Gallop Air. Dne 15. září 2023, na 20. ročníku výstavy China-ASEAN Expo, která se konala v Nanning, zmíněná společnost podepsala předběžnou objednávku na 15 letounů typu ARJ-21 v několika verzích, včetně verze nákladní, sanitní a verze pro dopravu VIP osob, a 15 letounů typu C919 za 2 bilióny USD. V roce 2024 byl letoun typu ARJ21-700 přejmenován na C909.
Verze:
ARJ21-700 – základní výrobní modifikace letounu typu ARJ21-700 určená k dopravě pasažérů na místních linkách. První ze čtyř letových prototypů tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal dne 28. listopadu 2008. První sériový exemplář letounu typu ARJ21-700 byl svému provozovateli předán dne 29. listopadu 2015.
ARJ21-700 CCF – nákladní modifikace letounu typu ARJ21-700 s nákladovým prostorem na místo kabiny cestujících. Nákladový prostor letounu typu ARJ21-700 CCF pojme náklad do celkové hmotnosti 10 000 kg na standardních nákladových paletách. Nákladový prostor tohoto modelu přitom zpřístupňují rozměrná jednodílná výklopná (směrem nahoru ven) obdélníková vrata, která se nacházejí na levoboku trupu, přímo před křídlem. Kromě toho se nákladní model ARJ21-700 CCF vyznačuje zaslepením všech postranních okének a vstupních dveří. Zmíněný model má cestovní rychlost M=0,78 a náklad o hmotnosti 10 t dokáže dopravit na vzdálenost 2 778 km. Vývoj nákladního letounu typu ARJ21-700 CCF byl zahájen v květnu roku 2020. První fotografie prototypu tohoto modelu se na internetu objevily v prosinci roku 2022. Typový certifikát od CAAC (Civil Aviation Administration od China) byl nákladnímu modelu ARJ21-700 CCF vystaven v lednu roku 2023. Slavnostní předání prvních dvou těchto strojů zákazníkům bylo uskutečněno dne 30. října toho samého roku, na letišti Guangzhou. Zatímco jeden z nich byl vyhrazen pro společnost Hangzhou Yuantong Cargo Aviation, provozovatelem toho druhého se stala společnost Zhongyuan Lonnghao Aviation. Přestavby dopravních letounů typu ARJ21-700 na nákladní stroje přitom provádí společnost GAMECO (Guangzhou Aircraft Maintenance and Ehgineering Co.) z Guangzhou.
Vyrobeno: 4 letové prototypy a 146+ sériových strojů
Uživatelé: ČLR – Air China (v letech 2020 až 2024 dodáno 30 ks), Genghis Khan Airlines (v letech 2019 až 2024 dodáno 7 ks), Hangzhou Yuantong Cargo Aviation, Chengdu Airlines (v letech 2015 až 2024 dodáno 37 ks), China Express Airlines (v letech 2022 až 2023 dodáno 8 ks), China Flight General Aiation Company (v letech 2019 až 2020 dodány 2 ks), China Southern Airlines (v letech 2022 až 2024 dodáno 30 ks), Jiangxi Air (v letech 2022 až 2021 dodáno 5 ks), OTT Airlines (v letech 2020 až 2024 dodáno 24 ks), Urumqi Airlines a Zhongyuan Longhao Aviation
Indonésie – TransNusa (v letech 2022 až 2024 dodány 3 ks)
ARJ21-700
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu General Electric CF34-10A americké výroby s max. tahem po 6 954 kp
Radar: povětrnostní radiolokátor z dílny Rockwell Collins, vestavěný do přídě trupu
Kapacita: 78 až 85 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 27,29 m |
Délka: | 33,46 m |
Výška: | 8,44 m |
Prázdná hmotnost: | 24 955 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 40 500 kg |
Max. rychlost: | M=0,82 |
Praktický dostup: | 11 900 m |
Dolet s max. nákladem: | 2 225 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.5.2024