Mil/Avicopter AHL

Typ:  těžký transportní vrtulník

Určení:  přeprava osob a nákladu, pátrací a záchranná činnost, odsun raněných a hašení požárů

Historie:  První informace o projektu rusko-čínského velkokapacitního transportního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift) se na veřejnost dostaly v červnu roku 2014. Celkový vzhled a základní takticko-technické charakteristiky tohoto stroje byly definovány v únoru roku 2015. Přestože bude vrtulník typu AHL  vystavěn na technologiích ruského těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26 (Halo), po konstrukční stránce půjde o stroj kvalitativně nové konstrukce. Dle původních plánů měl vrtulník typu AHL od tohoto největšího sériově vyráběného vrtulníku na světě přebírat nejen celkové uspořádání, ale i pohonný systém. Jeho pohon měly tehdy obstarávat dva 11 400 hp turbohřídelové motory typu D-136 ukrajinské značky Motor Sič. Vzhledem k tomu, že mezitím rusko-ukrajinské vztahy klesly, díky ruské anexi Krymu a podpoře proruských ukrajinských separatistů, na bod mrazu, nyní typ AHL počítá s ruskými turbohřídelovými motory typu PD-12V. Tento typ motoru přitom není ničím jiným, než derivátem dvouproudového motoru typu PD-14, pohonné jednotky dopravního letounu typu Jak-242 (MC-21). V porovnání s typem Mi-26 (Halo) bude vrtulník typu AHL menší a lehčí. Zatímco max. vzletová hmotnost vrtulníku typu Mi-26 (Halo) činí 56 t, v případě vrtulníku typu AHL tomu bude „jen“ 38,2 t. Do kabiny, resp. do podvěsu, tohoto stroje bude možné umístit náklad o hmotnosti 10 t, resp. 15 t. Nosnost těžšího typu Mi-26 (Halo) přitom činí 20 t. Memorandum mezi ruskou společností Vertolety Rossiji (VR), která od prosince roku 2006 koordinuje vývoj a výrobu vrtulníkové techniky na území Ruska, a čínskou společností AVIC (Aviation Industries of China) o společném postupu při vývoji vrtulníku typu AHL bylo podepsáno v květnu roku 2015. S podobou a základními výkonnostními parametry tohoto stroje se široká veřejnost mohla poprvé seznámit na výstavě China Helicopter Exposition 2015, která se konala v září roku 2015. Dle součastných odhadů by se mohly letové zkoušky prototypu vrtulníku typu AHL rozeběhnout okolo roku 2020.

Verze:  -

Vyrobeno:  0 (se zahájením letových zkoušek prvního prototypu se počítá okolo roku 2020)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Aviadvigatěl PD-12V

Kapacita:    100+ osob nebo náklad do celkové hmotnosti 10 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny, nebo náklad do celkové hmotnosti 15 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

 

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 38 200 kg
Max. rychlost: 300* km/h
Praktický dostup: 5 700* m
Max. dolet : 630* km

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

 Poslední úpravy provedeny dne: 28.9.2015