Mil Mi-28NM Avangard-3          

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného vrtulníku typu Mi-28N (Havoc B)

Určení:  ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka a ničení vrtulníků a jiných pomalých vzdušných cílů

Odlišnosti od modelu Mi-28N (Havoc B):

- instalace motorů typu VK-2500P, které mají lepší charakteristiky v prostředí s velkou nadmořskou výškou a vysokou teplotou, na místo motorů VK-2500-02

- instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu Aerosila TA-14-130-28 na místo APU typu Al-9V

- instalace ovládacích prvků v podobě pák kolektivního a cyklického uvnitř předního kokpitu alá cvičně-bojový Mi-28UB (u modelu Mi-28N se instalace ovládacích prvků nacházela pouze uvnitř zadního kokpitu)

- modifikované vybavení pilotní kabiny začleněním nového přilbového zaměřovače

- instalace avionického komplexu typu BREO-28M (na místo typu BREO-28)

- instalace nového navigačního komplexu umožňujícího provádět přistání „naslepo“

- instalace elektro-optického zaměřovacího systému typu OPS-28M Tor-M (na místo typu OPS-28 Tor) a elektro-optického navigačního systému typu GOES-451M (na místo typu TOES-521) pod modifikovanou špicí trupu, která je zbavena náprstkovitého krytu antény rádiové-povelové jednotky

- instalace radiolokátoru typu N025M uvnitř kulovitého krytu nacházejícího se nad hlavou nosného rotoru

- instalace systému pro ovládání výzbroje typu SUO-280NM (na místo typu SUO-280N)

- instalace laserového naváděcího systému střel typu LSN-296 (na místo typu LD-294), který spolupracuje s novými typy řízených střel

- instalace nového obranného komplexu typu Vitebsk-28NM

- odlišný tvar střelecké věže typu NPPU-280

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o PTŘS s poloaktivním laserovým navedením typu 9M120 Ataka-V (AT-9 Spiral) a PTŘS s poloaktivním radiolokačním navedením typu 9M123 raketového kompletu typu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer)

- modifikovaný systém údržby (generální opravu tohoto modelu lze provádět dle momentálního stavu, zatímco u typu Mi-28N se provádí po nelétání určitého počtu hodin, resp. po určité délce provozu)

Historie:  Protože bitevní vrtulník typu Mi-28N (Havoc B) měl celou řadu nedostatků, dne 26. prosince 2008, tedy krátce poté, co se stal součástí výrobního programu závodu Rostvertol z Rostova na Donu, byly vypsány specifikace na jeho vylepšenou modifikaci. Práce na projektu požadovaného modelu, který vešel ve známost jako Mi-28NM, byly zahájeny v roce 2009 a probíhaly v rámci OKR (zkušebně konstrukční práce) Avangard-3. Od typu Mi-28N (Havoc B) se vrtulník typu Mi-28NM odlišuje zejména instalací druhého řízení v přední kabině alá cvičně-bojový Mi-28UB a nové avioniky. Součástí palubního vybavení tohoto modelu se mimo jiné staly systémy, jejichž vývoj se nepodařilo do zahájení výroby výchozího modelu Mi-28N (Havoc B) dotáhnout do stavu způsobilého pro řadový provoz. Toto se konkrétně týká palubního radiolokátoru a kompletního obranného komplexu (sériové Mi-28N obdržely pouze instalaci některých komponent obranného komplexu). Palubní vybavení vrtulníku typu Mi-28NM umožňuje vzájemnou výměnu informací s jinými vrtulníky toho samého typu. A nejen to. Vrtulník typu Mi-28NM je schopen přijímat informace o cílech i od letadel, pozemních velitelských stanovišť a průzkumných družic. Kromě toho tento stroj může působit v součinnosti s bezpilotními prostředky. Změn proti modelu Mi-28N (Havoc B) doznala i podvěsná výzbroj. Součástí podvěsné výzbroje modelu Mi-28NM se konkrétně staly PTŘS s poloaktivním laserovým navedením typu 9M120 Ataka-V (AT-9 Spiral) a PTŘS s poloaktivním radiolokačním navedením typu 9M123 raketového kompletu typu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer). Zatímco PTŘS typu 9M120 Ataka-V (AT-9 Spiral) slouží k ničení cílů nacházejících se ve visuálním kontaktu, PTŘS typu 9M123 (AT-15 Springer) je určena k ničení cílů nacházejících se mino visuální kontakt. Základem prototypu modelu Mi-28NM (OP-1 / žlutá 701) se údajně stal poslední, sedmý, předsériový exemplář vrtulníku typu Mi-28N (žlutá 38). Napoprvé se tento stroj vznesl do malé výšky dne 29. července 2016. K prvnímu plnohodnotnému letu se prototyp Mi-28NM (žlutá 701) vydal dne 12. října toho samého roku. Po završení zkoušek bude do standardu Mi-28NM dopracována většina vrtulníků typu Mi-28N (Havoc B) ze stavu Ruského VVS. Se zahájením dodávek vrtulníků typu Mi-28NM z novovýroby se počítá ve druhé polovině roku 2018. Do výzbroje VVS bude tento model oficiálně zařazen v roce 2019. Případným zájemcům ze zahraničí bude „modernizovaný“ Mi-28NM nabízen pod označením Mi-28EM.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov VK-2500P s max. výkonem po 2 500 hp, resp. po 2 800 hp v mimořádném 2,5 min režimu

Radar:        přehledový impulsní dopplerovský radiolokátor typu N025M se zorným polem 360°, instalovaný uvnitř kulovitého krytu nacházejícího se nad hlavou nosného rotoru.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém typu OPS-28M Tor-M (rozměrné válcovité pouzdro nacházející se pod špicí trupu) a elektro-optický navigační systém typu GOES-451M (nevelké kulovité pouzdro nacházející se pod špicí trupu, přímo před pouzdrem systému Tor-M)

                   - obranné: obranný komplex typu Vitebsk-28NM

Kapacita:   možnost nouzové přepravy 2 až 3 osob uvnitř nevelkého prostoru, který se nachází v zadní části trupu

Výzbroj:     jedna dálkově ovládaná střelecká věž typu NPPU-28 s jedním pohyblivým dálkově ovládaným 30 mm kanónem typu 2A42 s odměrem ±110°, elevací +13°, depresí -40° a zásobníkem na 250 nábojů, instalovaná na břichu špice trupu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech podkřídlových závěsnících

 

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 17,20 m
Ø ocasního rotoru: 3,84 m
Rozpětí křídla: 4,87 m
Celková délka: 21,16 m
Délka trupu: 16,85 m
Výška: 3,82 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.10.2017