Mil Mi-8AMTŠ (Mi-171Š)

Typ:  taktická útočná-výsadková modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-8AMT (Mi-171) (Hip H)

Určení:  ničení pozemních cílů, včetně  tanků a obrněných vozidel, v rámci přímé palebné podpory pozemních jednotek a přeprava a vysazování výsadku

Odlišnosti od modelu Mi-8AMT (Mi-171) (Hip H):

- instalace raketového kompletu typu 9K113M Šturm-V (AT-9 Spiral). Jeho součástí se staly protitankové řízené střely typu 9M114 a 9M120 Ataka. Ty jsou odpalovány ze čtyřnásobných trubkových raketnic, které se umisťují na vnější pár postranních zbraňových závěsníků.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 Igla-V (SA-18 Grouse). Ty jsou odpalovány z dvojnásobných trubkových raketnic.

- instalace hranatého krytu elektro-optického zaměřovacího systému, který se sestává z TV kamery pracující na nízké úrovně osvětlení a IČ senzoru, na pravém okraji břicha špice trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny. Optiku zmíněného systému chrání dvoudílné čelní „okenice“.

- instalace vřetenovitého dielektrického krytu antény rádiové-povelové jednotky, která slouží k předávání naváděcích povelů PTŘS, na levém okraji břicha špice trupu, přímo pod úchyty vnější pancéřové ochrany pilotní kabiny. K břichu trupu je přitom kryt rádiové-povelové jednotky uchycen za pomoci nízkého pylonu.

- instalace střeliště s pohyblivým 7,62 mm kulometem typu PKT na pozici horního prostředního okénka nacházejícího se na špici trupu

- instalace druhého střeliště s pohyblivým 7,62 mm kulometem typu PKT v nouzovým výstupu, který je vetknut do pravého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat

- instalace druhého nouzového výstupu na pravoboku trupu (jeho součástí je poslední kulaté okénko nákladové kabiny)

Historie:  V rámci snah o zvýšení atraktivity středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-8AMT (Hip H), který je znám též pod exportním označením Mi-171, na trhu se závod U-UAZ z Ulan-Ude v polovině 90. let pustil do prací na projektu bitevní-výsadkové modifikace tohoto derivátu vrtulníku typu Mi-8MTV-1 (Hip H). Bitevní-výsadkový Mi-8AMT (Hip H) vešel ve známost pod označením Mi-8AMTŠ (a exportním označením Mi-171Š) a zbraňový systém přebíral od bitevního vrtulníku typu Mi-28A (Havoc A). Součástí zbraňového systému tohoto modelu se tedy kromě neřízených raket a kanónových kontejnerů staly též protitankové řízené střely typu 9M114 a 9M120 Ataka raketového kompletu typu 9K113M Šturm-V (AT-9 Spiral) a PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 Igla-V (SA-18 Grouse). Do zbraňového systému vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (Mi-171Š) byly ale začleněny též dva 7,62 mm pohyblivé kulomety typu PKT značky Kalašnikov. Zatímco jeden z nich byl instalován na špici trupu, instalace toho druhého se nacházela v nouzovém výstupu, který byl vetknut do pravého křídla záďových nákladových vrat. Černě natřený první prototyp vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (v.č. 59469611121 / RA-25755) se vyznačoval instalací hranatého krytu elektro-optického zaměřovacího systému na pravém a vřetenovitého krytu naváděcí rádiové-povelové jednotky na levém okraji břicha přední části trupu alá bitevní Mi-24 (Hind), vnějšího přídavného pancéřování po stranách pilotní kabiny, chladičů výstupních motorových plynů typu EVU na bocích hřbetní nástavby, nosníků se třemi páry zbraňových závěsníků na bocích střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem, a dvou párů výmetnic klamných cílů na bocích zadní části trupu, přímo za hlavním podvozkem, a svůj veřejný debut si odbyl na mezinárodní airshow Farnborough 96, která se konala v září roku 1996 v britském Farnborough. Rok nato byl tento stroj prezentován na moskevské airshow MAKS 1997. Druhý prototyp vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (v.č. 59489614987 / 14987) byl opatřen pouze dvěma páry zbraňových závěsníků, modifikovaným krytem elektro-optického zaměřovacího systému s jednodílnými (a nikoliv dvoudílnými) „okenicemi“, modifikovaným krytem antény rádiové-povelové jednotky s mírně většími rozměry a pouštní kamufláží sestávající se ze dvou odstínů pískové barvy a veřejně byl poprvé prezentován v srpnu roku 2001 na moskevské airshow MAKS 2001. Později první prototyp vrtulníku typu Mi-8AMTŠ (RA-25755) prošel úpravami. Zatímco kryt antény naváděcí rádiové-povelové jednotky byl přesunut na špici trupu, na pozici střeliště s pohyblivým kulometem, kryt elektro-optického zaměřovacího systému zaujal pozici před příďovým podvozkem. Současně tento stroj obdržel nový šedý nátěr. Přestože se vrtulník typu Mi-8AMTŠ (Mi-171Š) nedočkal výroby, prostředky vynaložené na jeho vývoj nepřišly nazmar. Zkušenosti, které se podařilo získat při jeho návrhu, totiž našly uplatnění při vývoji specializovaných verzí vrtulníku typu Mi-8AMT pro podporu zvláštních jednotek řady Mi-8MNP. Označení Mi-8AMTŠ (Mi-171Š) bylo přitom později použito ještě jednou, a to pro vojenskou verzi vrtulníku typu Mi-8AMT (Mi-171).

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik a operátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VM s max. výkonem po 1 900 hp, resp. po 2 100 hp v mimořádném krátkodobém režimu          

Kapacita:   20 až 24 vojáků, 12 ležících raněných s jedním zdravotníkem nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s rozměry 5,34 m x 2,25 m x 1,80 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 3 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický systém sestávající se z TV kamery pracující na nízké úrovně osvětlení a IČ senzoru. Jeho instalace se nachází uvnitř hranatého krytu, který je uchycen k pravému okraji břicha špice trupu

                    - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (po jedné drobné anténě s tvarem trojúhelníku pod nevelkým polokapkovitým krytem, nacházejícím se na střeše pilotní kabiny, a pod ocasním nosníkem, přímo za ocasní ostruhou) a čtyři výmetnice 32-ti klamných IČ/RL cílů ASO-2V-02 (po dvou na obou bocích trupu, v oblasti za hlavním podvozkem)

Výzbroj:      jeden pohyblivým 7,62 mm kulomet typu PKT, instalovaný na špici trupu, jeden pohyblivý kulomet toho samého typu, instalovaný v nouzovém výstupu vetknutém do pravého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat, podvěsná výzbroj přepravovaná na šesti závěsnících, nacházejících se pod odnímatelnými postranními trupovými nosníky z trubkové příhradoviny – čtyřnásobné raketnice s PTŘS typu 9M114 nebo 9M120 Ataka raketového kompletu typu 9K113M Šturm-VM (AT-9 Spiral), dvojnásobné trubkové raketnice s PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 Igla-V (SA-18 Grouse), raketové bloky typu B-8V20 (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm), střelecké kontejnery typu UPK-23-250 (jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu GŠ-23L se zásobou 250 nábojů), submuniční kontejnery typu KMGU-2 a neřízené pumy do hmotnosti 500 kg

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 4,76 m
Prázdná hmotnost: 7 260 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 200 m
Max. rychlost: 260 km/h
Praktický dostup: 4 500 m
Max. dolet: 465 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017