Mil Mi-8MTL          

Typ:  speciální taktická průzkumná modifikace transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8MTV-1 (Hip H)

Určení:  průzkum pozemního bojiště za denních i nočních podmínek

Odlišnosti od modelu Mi-8MTV-1 (Hip H):

- nová konstrukce špice trupu v oblasti před čelními okénky pilotní kabiny. Špice trupu tohoto modelu je výrazně protažena směrem dopředu a zastává funkci krytu povětrnostního radiolokátoru typu Kontur-10S. Naproti tomu u modelu Mi-8MTV-1 se instalace radaru nachází uvnitř nevelkého krytu vystupujícího ze spodní poloviny „tupé“ špice trupu. Špice trupu tohoto modelu má identický tvar jako špice trupu vrtulníku typu Mi-8MTV-5. Po její stranách se ale nenacházejí okénka.

- instalace otočného kulovitého gyroskopicky stabilizovaného pouzdra elektro-optického sledovacího systému typu Ljunet na břichu špice trupu, přímo za krytem antény povětrnostního radiolokátoru. V čele zmíněného pouzdra se nachází trojice kruhových průzorů.

- instalace rozměrného plochého krabicovitého dielektrického krytu na břichu střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem

- instalace nestandardních prutových antén na hřbetu ocasního nosníku, na úrovni výmetnic klamných cílů

Historie:  Bojové zkušenosti, které se podařilo získat v průběhu první války v Čečensku (1994 až 1996), byly zužitkovány při vývoji hned několika speciálních verzí dvoumotorového středně těžkého transportního vrtulníku typu Mi-8 (Hip). Jednou z nich se stal model Mi-8MTL, který slouží k optickému průzkumu. Součástí palubního vybavení tohoto speciálu se stal elektro-optický sledovací systém typu Ljunet, který v sobě sdružuje TV kameru s IČ senzorem. Instalace kulovitého stabilizované věžičky zmíněného systému se přitom nachází pod protaženou špicí trupu nápadně se podobající špici trupu vrtulníku typu Mi-8MTV-5 (Hip L). Palubní vybavení speciálu typu Mi-8MTL ale dokáže též určovat přesné souřadnice odhalených objektů a pořízené snímky i s údaji o poloze odesílat pozemním velitelským stanovištím v reálném čase. Všechny exempláře průzkumného speciálu typu Mi-8MTL vznikly konverzí operačních Mi-8MTV-1 (Hip H). Z tohoto důvodu jejich kabinu zpřístupňují pouze jedny a nikoliv dvě postranní odsuvné dveře a dvoudílná a nikoliv jednodílná záďová nákladová vrata. Na speciál typu Mi-8MTL bylo upraveno méně než pět transportních vrtulníků typu Mi-8MTV-1 (Hip H). Jejich provozovatelem se stala testovací letka 334. CPB i PLS (centrum bojové přípravy) z Toržoku.

Verze:  -

Vyrobeno:  méně než pět exemplářů (všechny vznikly konverzí sériových Mi-8MTV-1)

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

 

Posádka:   ?

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VM s max. výkonem po 1 900 hp, resp. po 2 100 hp v mimořádném krátkodobém režimu

Radar:        povětrnostní radiolokátor typu 8A813S Kontur-10S s mechanicky natáčenou štěrbinovou anténou, instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radaru slouží k navigaci a sledování nebezpečných meteorologických jevů. Nebezpečné meteorologické jevy přitom dokáže detekovat (v automatickém režimu) na vzdálenost 150 km. V případě turbulence jeho detekční dosah (v automatickém režimu) činí 100 km. Zatímco město (o velikosti Velkého Novogrodu) je tento typ radiolokátoru schopen detekovat na vzdálenost 150 až 200 km (při letu ve výšce 7 000 m), hladinové plavidlo o hmotnosti 2 000 t na vzdálenost 50 až 70 km (při letu ve výšce 3 000 m), pobřeží na vzdálenost 250 km (při letu ve výšce 7 000 m).

Vybavení:   - průzkumné: elektro-optický sledovací systém typu Ljunet. Instalace otočného kulovitého pouzdra tohoto zařízení se nachází pod špicí trupu, přímo za příďovým krytem antény radiolokátoru.

                    - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (po jedné drobné anténě s tvarem trojúhelníku pod nevelkým polokapkovitým krytem, nacházejícím se na střeše pilotní kabiny, a pod ocasním nosníkem, přímo za ocasní ostruhou), IČ rušič typu L166V-11E Ispanka (Hot Brick) (nevelký válcovitý kryt tohoto zařízení se nachází na hřbetu trupu, přímo za kapotou APU typu Al-9V) a čtyři výmetnice 32-ti klamných IČ/RL cílů ASO-2V-02 (jejich instalace se nachází pod ocasním nosníkem)

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,99 m
Výška: 4,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017