Technoregion TR-301
Typ: pokročilá modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu An-2 (Colt); tento model vzešel z modernizačního programu letounů řady An-2 (Colt)
Určení: přeprava osob a nákladu na místních linkách
Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):
- odlehčená konstrukce draku o 450 kg demontáží spodního křídla. Tento model je tedy řešen jako vzpěrový hornoplošník a nikoliv jako dvouplošník. Křídelní vzpěry tohoto modelu jsou zhotoveny z profilovaných trubek a využívají původní úchytné body obou polovin dolního křídla a mezikřídelních vzpěr na křídle a na trupu.
- modifikovaná konstrukce motoru typu AŠ-62IR náhradou karburátoru přímým vstřikem paliva a úpravou mazacích elementů. Díky tomu má zmíněný motor nižší spotřebu paliva (o 20 %). Kromě toho může spalovat klasický 95-ti oktanový automobilový benzín.
- absence přístrojového vybavení a prvků řízení na pracovišti druhého pilota. Jedná se o volitelnou úpravu, která byla převzata od turbovrtulového modelu TR-301TV.
Historie: Společnost PKK Technoregion, která sídlí v Krásnodarském kraji, se původně zabývala prováděním leteckých prací, zejména pak v zemědělství a lesnictví. K tomu přitom využívala okolo 20-ti jednomotorových dvouplošníků typu An-2 (Colt). Později byla v rámci zmíněné společnosti zřízena sekce zaměřená na provádění údržby těchto strojů. V roce 2014 se navíc vedení společnosti PKK Technoregion rozhodlo, vzhledem k nedostupnosti perspektivního nástupce letounu typu An-2 (Colt), tyto stroje dále vylepšovat. Speciálně za tímto účelem byla následně v rámci PKK Technoregion zřízena výrobní-vývojová sekce. Pro potřeby zmíněné sekce byl přitom postaven nový hangár s rozměry 16 x 60 m a zakoupeno všechno potřebné strojní zařízení. Současně byla získána příslušná licence od Ministerstva průmyslu a obchodu (MinPromTorg). Prvním produktem výrobní-vývojové sekce PKK Technoregion se stal model, který vešel ve známost jako TR-301. Práce na tomto stroji se přitom rozeběhly krátce poté, co si svůj veřejný debut odbyly prototypy modelů An-2-100 a TVS-2MS (An-2MS), které vzešly z modernizačního programu letounu typu An-2 (Colt) z dílny ukrajinské společnosti GP O.K. Antonov a ruského institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Zatímco modernizační programy An-2-100 a TVS-2MS byly vystavěny zejména na náhradě původní pohonné jednotky v podobě 1 000 hp hvězdicového (vzduchem chlazeného) motoru typu AŠ-62IR motorem turbovrtulovým, což vedlo k zlepšení nejen provozních charakteristik, ale i výkonnostních parametrů, cílem modernizačního balíčku z dílny společnosti PKK Technoregion, která již tehdy měla nějakých 20 let zkušeností s provozem a servisem letounů řady An-2 (Colt), bylo pouze zlepšení charakteristik provozních. Z tohoto důvodu se modernizační program TR-301 nikterak nedotkl pohonného systému. Technici společnosti Technoregion se konkrétně rozhodli modernizační program TR-301 vystavět na demontáži spodního křídla. Dvouplošné křídlo totiž letounu typu An-2 (Colt) sice poskytuje, díky velmi nízkému plošnému zatížení, vynikající vzletové a přistávací charakteristiky při činnosti z nezpevněných ploch, jakými jsou různá polní letiště, na území Ruska byly však tyto stroje tehdy již provozovány vesměs z letišť se zpevněnou VPD. A pro činnost ze zpevněných VPD je plošné zatížení na křídlo letounu typu An-2 (Colt) nadbytečně nízké. Náhrada spodního křídla jednoduchými vzpěrami trubkové konstrukce, které podepírají plně zachované horní křídlo a které dle výrobce nikterak neomezují letovou obálku, přitom sebou přinesla úsporu hmotnosti nějakých 450 kg, a tedy i vzrůst nosnosti. Kromě toho zmíněný zásah do konstrukce letounu typu An-2 (Colt) vedl k snížení čelního aerodynamického odporu, což zase sebou přineslo redukci spotřeby paliva. Spotřeba paliva letounu typu TR-301 s 1 400 kg nákladu je přitom o cca jednu pětinu nižší v porovnání s letounem typu An-2 (Colt). Všechny ostatní výkonnostní parametry se demontáží dolního křídla prakticky nezměnily. Pouze došlo k vzrůstu pádové a přistávací rychlosti. Demontáží spodního křídla přitom letoun typu An-2 (Colt) nepřišel o schopnosti STOL. K rozjezdu při vzletu v konfiguraci s max. vzletovou hmotností totiž letounu typu TR-301 postačuje pouhých 400 m, zatímco délka dojezdu tohoto stroje při přistání činí pouhých 300 m. Demontáž spodního křídla je přitom možné provést bez jakýchkoliv zásahů do původní konstrukce horního křídla. Konstrukce horního křídla letounu typu An-2 (Colt) je totiž značně předimenzovaná, jak ukázaly výpočty. Později prošla úpravami též pohonná jednotka letounu typu TR-301 v podobě hvězdicového motoru typu AŠ-62IR. U zmíněného motoru konkrétně došlo k náhradě karburátoru přímým vstřikováním paliva. Současně byly upraveny všechny mazací elementy. Takto modifikovaný motor typu AŠ-62IR má přitom nižší spotřebu paliva (o 20 %). Kromě toho může spalovat klasický 95-ti oktanový automobilový benzín. Na přání zákazníka se součástí modernizačního balíčku TR-301 může stát též úprava kokpitu na jednopilotní uspořádání alá turbovrtulový TR-301TV, renovace draku a aplikace nového finálního nástřiku, generální oprava motoru a vrtule, repasování elektroinstalace, renovace interiéru či přestavba interiéru kabiny na VIP salon. Společnost Technoregion se přitom rozhodla modernizaci letounů typu An-2 (Colt) na model TR-301 nabízet jak ve formě dodávek již hotových letounů, tak i v podobě dodávek konverzích setů. Protože jsou náklady na přestavbu letounu typu An-2 (Colt) na standard TR-301 velmi nízké, dle vyjádření zástupců společnosti PKK Technoregion se mají investice do tohoto modernizačního balíčku vrátit do dvou až tří let, resp. do jednoho roku při intenzivním nasazení. Prototyp modernizovaného TR-301 (RA-40728) byl opatřen VIP interiérem s dvojicí křesel, stolkem, chladničkou, bufetem s mikrovlnnou troubou a chemickou toaletou. Základem zmíněného stroje se stal letoun An-2R (v.č. 171-65), který byl vyroben v roce 1976 polským závodem WSK Mielec. Certifikát o letové způsobilosti tento stroj obdržel, od Jižního MTO Rosaviacie, dne 22. ledna 2015. Svůj veřejný debut si přitom odbyl v srpnu toho samého roku na moskevské airshow MAKS 2015. Mezitím konverzí na model TR-301 prošel ještě jeden letoun typu An-2 (RA-40462). Zmíněný stroj byl přitom certifikován dne 7. července 2015. Poté byl používán k lesnické hlídkové činnosti na území Permského kraje. Později byly letouny TR-301 (RA-40728) a TR-301 (RA-40462) přestavěny na model TR-301TV s turbovrtulovým pohonem. Kromě dvou výše uvedených letounů konverzí na model TR-301 prošly též letouny typu A-2R z produkce závodu WSK Mielec s registrací RA-54828, RA-84566, RA-84673, RA-68125, RA-68165, RA-84721, RA-17958, RA-40616, RA-40383, RA-33376 a RA-54828. Využitelnost letounu typu TR-301 v civilním sektoru je ale velmi nízká, neboť není certifikován MAK (Mezistátní letecký výbor). Důvodem toho je skutečnost, že společnost PKK Technoregion zatím nesplňuje podmínky, které jsou nezbytné pro vystavení plnohodnotného certifikátu umožňujícího provádět změny typového stavu letecké techniky. Na získání zmíněného certifikátu, bez kterého se letoun typu TR-301 nemá šanci více uplatnit na trhu, nicméně pracuje. Letoun typu TR-301 má proto zatím jen certifikát od Samarského certifikačního centra. Díky tomu jej lze používat pouze k leteckým pracím.
Verze:
TR-301 – základní výše popsaná modifikace letounu typu TR-301. Tento model vznikl v 13-ti exemplářích. Jejich základem se přitom staly letouny typu An-2R (Colt) z produkce závodu WSK Mielec.
TR-301TV – pokročilá modifikace letounu typu TR-301 s turbovrtulovým motorem typu Walter M601D na místo pístového motoru typu AŠ-62IR a modifikovaným kokpitem. Tento model vznikl v šesti exemplářích. Zatímco základem dvou z nich se staly první dva exempláře modelu TR-301, zbylé čtyři exempláře letounu typu TR-301TV vznikly konverzí letounů typu An-2R (Colt) z produkce závodu WSK Mielec. První z nich se přitom do oblak napoprvé vydal v roce 2016.
Vyrobeno: 13 exemplářů modelu TR-301 a čtyři exempláře modelu TR-301TV (všechny vznikly konverzí sériových An-2R)
Uživatelé: Rusko
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp
Radar: žádný
Kapacita: 9 osob
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,18 m |
Délka: | 12,74 m |
Výška: | 4,13 m |
Prázdná hmotnost: | 2 900 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 4 400 kg |
Max. rychlost: | 270 km/h |
Praktický dostup: | 4 200 m |
Max. dolet: | 1 400 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 16.12.2024