Technoregion TR-301
Typ: pokročilá modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu An-2 (Colt); tento model vzešel z modernizačního programu letounů řady An-2 (Colt)
Určení: přeprava osob a nákladu na místních linkách
Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):
- odlehčená konstrukce draku o 450 kg demontáží spodního křídla (tento model je řešen jako vzpěrový hornoplošník a nikoliv jako dvouplošník)
- modifikované přístrojové vybavení pilotní kabiny instalací nových navigačních přístrojů a nového autopilota (to umožnilo zredukovat počet pilotů ze dvou na jednoho)
- instalace modifikovaného motoru typu AŠ-62IR se sníženou spotřebou paliva o 20 % (toho bylo docíleno náhradou karburátoru přímým vstřikem paliva)
Historie: V roce 2014 se ruská společnost PKK Technoregion, která sídlí v Krásnodarském kraji, z vlastní iniciativy rozhodla vstoupit na trh s vlastním modernizačním balíčkem pro legendární jednomotorové pístové víceúčelové hornoplošníky řady An-2 (Colt). Tomu se stalo několik roků poté, co si svůj veřejný debut odbyly prototypy An-2-100 a TVS-2MS (An-2MS) vzešlé z modernizačního programu ukrajinské společnosti GP O.K. Antonov a ruského institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Zatímco modernizační programy An-2-100 a TVS-2MS (An-2MS) byly vystavěny zejména na náhradě původní pohonné jednotky v podobě 1 000 hp pístového motoru AŠ-62IR motorem turbovrtulovým, konstrukční tým společnosti Technoregion, která již tehdy měla 20 let zkušeností s provozem a servisem letounů řady An-2 (Colt), se rozhodla k této problematice přistoupit z jiného pohledu. Dvouplošné křídlo letounu typu An-2 (Colt) sice poskytovalo, díky velmi nízkému plošnému zatížení, vynikající vzletové a přistávací charakteristiky při činnosti z nezpevněných ploch, jakými jsou různá polní letiště, na území Ruska byly však tyto stroje již tehdy provozovány vesměs z letišť s upravenou VPD. A pro činnost z upravených VPD bylo plošné zatížení na křídlo letounu typu An-2 (Colt) nadbytečně nízké. Technici společnosti Technoregion se proto rozhodli modernizační program letounu typu An-2 (Colt), který dal za vznik modelu TR-301, vystavět na demontáži spodního křídla. Náhrada spodního křídla jednoduchými vzpěrami trubkové konstrukce podepírajícími zachované horní křídlo totiž sebou přinesla úsporu hmotnosti o nějakých 450 kg, a tedy i vzrůst nosnosti. Demontáž spodního křídla bylo navíc možné provést bez jakýchkoliv zásahů do původní konstrukce horního křídla. Konstrukce horního křídla letounu typu An-2 (Colt) je totiž značně předimenzovaná, jak ukázaly výpočty. Demontáží spodního křídla přitom letoun typu An-2 (Colt) nepřišel o schopnosti STOL. K rozjezdu při vzletu v konfiguraci s max. vzletovou hmotností totiž letounu typu TR-301 postačuje pouhých 400 m, zatímco délka dojezdu při přistání tohoto stroje činí pouhých 300 m. Modernizovaný TR-301 zachovává též instalaci původního motoru. Motor tohoto modelu ale obdržel přímé vstřikování na místo karburátoru, což sebou přineslo pokles spotřeby paliva o celých 20 %. Palivem se stal klasický 95-ti oktanový automobilový benzín. Změn doznalo též přístrojové vybavení pilotní kabiny. Jeho součástí se staly nové navigační přístroje a nový autopilot. Díky tomu bylo možné zredukovat počet pilotů na jednoho, což uvolnilo sedadlo druhého pilota pro dalšího cestujícího. Na přání zákazníka se součástí modernizačního balíčku TR-301 může stát též renovace draku a aplikace nového finálního nástřiku, generální oprava motoru a vrtule, repasování elektroinstalace, renovace interiéru či přestavba interiéru kabiny na VIP salon. Společnost Technoregion se přitom rozhodla modernizaci letounů typu An-2 (Colt) na model TR-301 nabízet jak ve formě dodávek již hotových letounů, tak i dodávek konverzích setů. Prototyp modernizovaného TR-301 (RA-40728) byl opatřen VIP interiérem s dvojicí křesel, stolkem, chladničkou, bufetem s mikrovlnnou troubou a chemickou toaletou a certifikát o letové způsobilosti obdržel, do Jižního MTO Rosaviacie, dne 22. ledna 2015. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl v srpnu toho samého roku na moskevské airshow MAKS 2015. Mezitím konverzí na model TR-301 prošel ještě jeden letoun typu An-2 (RA-40462). Zmíněný stroj byl přitom certifikován dne 7. července 2015. V současnosti je letoun TR-301 (RA-40462) používán k lesnické hlídkové činnosti na území Permského kraje. Na podzim roku 2015 byly započaty práce na konverzi dalšího letounu typu An-2 (Colt) na jednoplošný TR-301.
Verze: -
Vyrobeno: dva exempláře (oba vznikly konverzí sériových An-2)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp
Radar: žádný
Kapacita: 10 osob
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,18 m |
Délka: | 12,74 m |
Výška: | 4,13 m |
Prázdná hmotnost: | 2 900 až 3 000 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 4 300 kg |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Praktický dostup: | 4 200 m |
Max. dolet: | 1 800 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 12.11.2013