Kopejkin SCh-2 Čellendžer
Typ: specializovaný zemědělský letoun
Určení: kultivace osetých ploch chemickým postřikem
Historie: Na konci 80. let iniciativní předseda Krasnodarského kolchozu „Rodina“, jednoho z nejúspěšnějších sovětských kolchozů té doby, M.P. Boglačjov požádal A.N. Kopejkina, profesora na katedře aerodynamiky a dynamiky letu Borisoglebské vyšší vojenské letecké školy pilotů a bývalého pilota VVS, aby pro jeho kolchoz navrhl a postavil zemědělské letadlo. Kopejkin zmíněnou nabídku přijal a s nevelkou skupinou pro Krasnodarský kolchoz postavil poněkud netradiční dvoumotorový hornoplošník, který vešel ve známost jako SCh-2 Čellendžer (Challenger). Zmíněný stroj přitom sestavil z konstrukčních celků vyřazené vrtulníkové a letecké techniky. Konkrétně trup s ocasním nosníkem, podvozkem a kompletní avionikou pro letoun typu SCh-2 převzal od lehkého vrtulníku typu Mi-2 (Hoplite). Hornoplošně uspořádané křídlo tohoto stroje zase pocházelo z lehkého dopravního letounu typu L410 Turbolet československé výroby. V obou dvou případech se přitom jednalo o techniku, která předtím létala u Krásnodarského leteckého odřadu Aeroflotu. Vodorovnou ocasní plochu (VOP) letoun typu SCh-2 přebíral od slavného dvouplošníku typu An-2 (Colt). Zmíněná VOP byla přitom kolchozu poskytnuta za výpomoc s likvidací železného šrotu. Pohonnými jednotkami tohoto stroje se staly 360 hp pístové devítiválce typu M-14P. Zmíněné motory i s vrtulemi byly přitom odkoupeny od Krasnokutské letecké školy. Konkrétně se jednalo o motory z vyřazených cvičných Jaků-18 (Max). Jediný exemplář letounu typu SCh-2 smontovala skupina nejlepších mechaniků kolchozu „Rodina“ pod vedením A.N. Kopejkina během osmi měsíců. Testování prototypu tohoto stroje se zhostil osobně Kopejkin. Ke svému prvnímu letu se prototyp letounu typu SCh-2 vydal v roce 1990. Z hlediska letových charakteristik tento netradiční stroj nikterak nezaostával za slavným víceúčelovým dvouplošníkem typu An-2 (Colt), který byl hojně používán též v zemědělství. V porovnání s tímto strojem měl ale nižší provozní náklady. Kromě toho byl podstatně levnější. Stavba jediného prototypu letounu typu SCh-2 totiž vyšla na pouhých 24 000 rublů. Do této sumy je přitom započítána též mzda dělníkům, kteří se podíleli na jeho stavbě. Protože prototyp letounu typu SCh-2 na sebe poutal nemalou pozornost ze strany leteckých nadšenců, Kopejkin následně při kolchozu „Rodina“ zřídil vlastní aeroklub. Součástí jeho letadlového parku se přitom staly letouny typu An-2 (Colt) a Jak-52. Kariéra prototypu letounu typu SCh-2 ale nebyla dlouhá. V roce 1992, krátce po rozpadu SSSR, byl totiž kolchoz „Rodina“ s veškerým majetkem, včetně letecké techniky, privatizován. Následně byl aeroklub, který spadal pod zmíněný kolchoz, i přes usilovné protesty Kopejkina a jeho kolegů zrušen. Zatímco letouny typu An-2 (Colt) a Jak-52 byly v této souvislosti přesunuty na jiné letiště, prototyp letounu typu SCh-2 byl zlikvidován.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva pístové motory typu Vedenějev M-14P s max. výkonem po 360 hp
Radar: žádný
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg nebo nádrž na kapalné chemikálie s objemem 800 l
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 500 kg |
Max. rychlost: | 230 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provdeny dne: 22.1.2024