Nanchang Q-5IA (‘Fantan’)

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného letounu typu Q-5I (Fantan)

Určení:  ničení pozemních cílů nacházejících se v přífrontové vzdálenosti v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka v rámci průnikových operací, ničení hladinových plavidel a ničení vzdušných cílů v manévrovém vzdušném boji

Odlišnosti od letounu Q-5I (Fantan):

- instalace modifikovaného výstražného radiolokačního systému s pokrytím v rozmezí 360° (dle některých zdrojů jde o vůbec první model z řady Q-5 s instalací výstražného RL systému)

- instalace nového střeleckého-bombardovacího zaměřovače typu SH-1I (na místo typu SH-1)

- instalace modifikovaného elektrického systému pro shazování pum

- instalace modifikovaných kanónů vykazujících lepší spolehlivostí

- rozšířená škála podvěsné výzbroje v podobě neřízených pum a raketových bloků

- instalace laserového dálkoměru typu „Type 79Y4“ z dílny 613. institutu (toto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)

- instalace navigačního impulsního dopplerovského radiolokátoru typu „Type 205“ (toto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)

Historie:  Prakticky paralelně s vývojem modifikace nadzvukového útočného letounu typu Q-5 (Fantan) s prodlouženým doletem, která vešla ve známost pod označením Q-5I (Fantan), probíhaly projektové práce na další verzi tohoto derivátu stíhacího letounu typu J-6 (licenční MiG-19S Farmer D). Zmíněná modifikace letounu typu Q-5 (Fantan) obdržela služební označení Q-5IA (Fantan) a z konstrukčního hlediska vycházela přímo z výše uvedeného modelu Q-5I (Fantan), který se vyznačoval zejména instalací další palivové nádrže na místo trupové pumovnice. Od tohoto svého předchůdce se přitom letoun typu Q-5IA (Fantan) odlišoval prakticky pouze instalací modifikovaného palubního vybavení. Pro sériovou výrobu byl tento model certifikován v lednu roku 1985.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva proudové motory typu Liming WP-6A3 (vývojová modifikace sovětského typu RD-9B) s max. tahem po 3 820 kp s přídavným spalováním

Radar:        navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu „Type 205“, instalovaný uvnitř špice trupu (instalaci tohoto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)

Vybavení:  - zaměřovací: laserový dálkoměr typu „Type 79Y4“ (instalaci tohoto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA) a optický střelecký-bombardovací zaměřovač typu SH-1I (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)

                    - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (sestava tří drobných nestejně velkých tandemově uspořádaných tyčových antén instalovaná pod přídí trupu) a výstražný RL systém

Výzbroj:     dva 23 mm kanóny typu „Type 23-2K“ (modifikace sovětského typu NR-23) se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do kořenů křídla, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 700 kg, přepravovaná na dvou párech tandemově uspořádaných podtrupových závěsníků (s nosností 4 x 250 kg) a na dvou párech podkřídlových závěsníků (zatímco vnitřní pár křídleních závěsníků disponuje nosností 2 x 125 kg, na vnější pár křídelních závěsníků lze umístit náklad o hmotnosti 2 x 250 kg) – neřízené pumy, raketové bloky, 400 l PTB* (max. 2 ks) a 760 l PTB* (max. 2 ks)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,68 m 
Délka bez/s PVD:   15,42/16,20 m
Výška: 4,33 m
Prázdná hmotnost: 6 375 kg
Max. vzletová hmotnost: 11 830 kg
Max. rychlost: 1 210 km/h
Praktický dostup:   15 850 m
Max. dolet:    2 000 km

 

 

* PTB se umisťují na vnější pár křídleních závěsníků

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.12.2013