Nanchang Q-5IA (‘Fantan’)
Typ: pokročilá modifikace taktického útočného letounu typu Q-5I (Fantan)
Určení: ničení pozemních cílů nacházejících se v přífrontové vzdálenosti v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka v rámci průnikových operací, ničení hladinových plavidel a ničení vzdušných cílů v manévrovém vzdušném boji
Odlišnosti od letounu Q-5I (Fantan):
- instalace modifikovaného výstražného radiolokačního systému s pokrytím v rozmezí 360° (dle některých zdrojů jde o vůbec první model z řady Q-5 s instalací výstražného RL systému)
- instalace nového střeleckého-bombardovacího zaměřovače typu SH-1I (na místo typu SH-1)
- instalace modifikovaného elektrického systému pro shazování pum
- instalace modifikovaných kanónů vykazujících lepší spolehlivostí
- rozšířená škála podvěsné výzbroje v podobě neřízených pum a raketových bloků
- instalace laserového dálkoměru typu „Type 79Y4“ z dílny 613. institutu (toto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)
- instalace navigačního impulsního dopplerovského radiolokátoru typu „Type 205“ (toto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)
Historie: Prakticky paralelně s vývojem modifikace nadzvukového útočného letounu typu Q-5 (Fantan) s prodlouženým doletem, která vešla ve známost pod označením Q-5I (Fantan), probíhaly projektové práce na další verzi tohoto derivátu stíhacího letounu typu J-6 (licenční MiG-19S Farmer D). Zmíněná modifikace letounu typu Q-5 (Fantan) obdržela služební označení Q-5IA (Fantan) a z konstrukčního hlediska vycházela přímo z výše uvedeného modelu Q-5I (Fantan), který se vyznačoval zejména instalací další palivové nádrže na místo trupové pumovnice. Od tohoto svého předchůdce se přitom letoun typu Q-5IA (Fantan) odlišoval prakticky pouze instalací modifikovaného palubního vybavení. Pro sériovou výrobu byl tento model certifikován v lednu roku 1985.
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva proudové motory typu Liming WP-6A3 (vývojová modifikace sovětského typu RD-9B) s max. tahem po 3 820 kp s přídavným spalováním
Radar: navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu „Type 205“, instalovaný uvnitř špice trupu (instalaci tohoto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA)
Vybavení: - zaměřovací: laserový dálkoměr typu „Type 79Y4“ (instalaci tohoto zařízení s největší pravděpodobností obdržely jen některé sériové Q-5IA) a optický střelecký-bombardovací zaměřovač typu SH-1I (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (sestava tří drobných nestejně velkých tandemově uspořádaných tyčových antén instalovaná pod přídí trupu) a výstražný RL systém
Výzbroj: dva 23 mm kanóny typu „Type 23-2K“ (modifikace sovětského typu NR-23) se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do kořenů křídla, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 700 kg, přepravovaná na dvou párech tandemově uspořádaných podtrupových závěsníků (s nosností 4 x 250 kg) a na dvou párech podkřídlových závěsníků (zatímco vnitřní pár křídleních závěsníků disponuje nosností 2 x 125 kg, na vnější pár křídelních závěsníků lze umístit náklad o hmotnosti 2 x 250 kg) – neřízené pumy, raketové bloky, 400 l PTB* (max. 2 ks) a 760 l PTB* (max. 2 ks)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 9,68 m |
Délka bez/s PVD: | 15,42/16,20 m |
Výška: | 4,33 m |
Prázdná hmotnost: | 6 375 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 11 830 kg |
Max. rychlost: | 1 210 km/h |
Praktický dostup: | 15 850 m |
Max. dolet: | 2 000 km |
* PTB se umisťují na vnější pár křídleních závěsníků
Poslední úpravy provedeny dne: 30.12.2013