Nanchang Q-5B / Q-5II / A-5B (‘Fantan’)

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného letounu typu Q-5IA (Fantan)

Určení:  ničení pozemních cílů nacházejících se v přífrontové vzdálenosti v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka v rámci průnikových operací, ničení hladinových plavidel a ničení vzdušných cílů v manévrovém vzdušném boji

Odlišnosti od letounu Q-5IA (Fantan):

- instalace nového laserového dálkoměru typu HK-15 z dílny 613. institutu (na místo typu „Type 79Y4)

- instalace nového střeleckého-optického zaměřovače typu SH-1II (na místo typu SH-1I)

- instalace impulsního dopplerovského navigačního radiolokátoru typu „Type 205“ (tímto zařízením byly údajně zpětně vybaveny i letouny typu Q-5IA)

Historie:  Objednávku PLAAF na 450 až 500 nadzvukových útočných letounů typu Q-5 (Fantan) se závodu č.320 z Nanchangu podařilo splnit do roku 1978. Poté se výrobní program zmíněného podniku omezil pouze na letouny pro PLANAF, které si mezitím objednalo 200 těchto strojů, a na doplňování nebojových ztrát (havárie) z řad letounů ze stavu PLAAF. V roce 1981 ale o letoun typu Q-5 (Fantan) projevily vážný zájem vzdušné síly Pákistánu (PAF). Produkce tohoto derivátu stíhacího letounu typu J-6 (licenční MiG-19S Farmer D) se tak na počátku 80. let opět rozeběhla naplno. Specifické požadavky PAF přitom daly za vznik modelu, který vešel ve známost pod označením A-5B (Fantan). Exportní A-5B (Fantan) vycházel z poslední sériově vyráběné modifikace letounu typu Q-5 (Fantan) v podobě modelu Q-5IA (Fantan) a vyznačoval se instalací vylepšeného vybavení. Jeho součástí se přitom stal nový laserový dálkoměr, nový střelecký-optický zaměřovač a v neposlední řadě též navigační radiolokátor. Prototyp exportního modelu A-5B (rudá 10769) vznikl konverzí 15. sériového Q-5 (Fantan). PAF přitom od února roku 1983 převzalo celkem 42 těchto strojů. Dalších cca 100 až 110 sériových A-5B (Fantan) bylo vyvezeno do KLDR. Provozovatelem tohoto modelu se ale stalo též Čínské PLAAF. Letouny typu A-5B (Fantan) vyhrazené pro PLAAF přitom zpočátku nesly označení Q-5II (Fantan). Později byly ale přeznačeny na Q-5B (Fantan). Toto poněkud zavádějící označení přitom ještě předtím nesly hned dvě specializované modifikace letounu typu Q-5 (Fantan) pro útoky na hladinová plavidla, které vzešly ze zadání PLANAF.

Verze:

Q-5B (Q-5II) – modifikace letounu typu Q-5B vyhrazená pro domácí vzdušné síly

A-5B – exportní modifikace letounu typu Q-5B

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR, KLDR (dodáno 100 až 110 ks modelu A-5B) a Pákistán (od února roku 1983 dodáno 42 ks modelu A-5B)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva proudové motory typu Liming WP-6A3 (vývojová modifikace sovětského typu RD-9B) s max. tahem po 3 820 kp s přídavným spalováním

Radar:        navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu „Type 205“, instalovaný uvnitř špice trupu

Vybavení:  - zaměřovací: laserový dálkoměr typu HK-15 a optický střelecký-bombardovací zaměřovač typu SH-1II (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)

                   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (sestava tří drobných nestejně velkých tandemově uspořádaných tyčových antén instalovaná pod přídí trupu) a výstražný RL systém

Výzbroj:     dva 23 mm kanóny typu „Type 23-2K“ (modifikace sovětského typu NR-23) se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do kořenů křídla, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 700 kg, přepravovaná na dvou párech tandemově uspořádaných podtrupových závěsníků (s nosností 4 x 250 kg) a na dvou párech podkřídlových závěsníků (zatímco vnitřní pár křídleních závěsníků disponuje nosností 2 x 125 kg, na vnější pár křídelních závěsníků lze umístit náklad o hmotnosti 2 x 250 kg) – neřízené pumy, raketové bloky, 400 l PTB* (max. 2 ks) a 760 l PTB* (max. 2 ks)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,68 m 
Délka bez/s PVD:   15,42/16,20 m
Výška: 4,33 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 1 210 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

* PTB se umisťují na vnější pár křídleních závěsníků

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.12.2013