Xian H-6J (‘Badger’)

Typ:  námořní modifikace středně těžkého raketonosného letounu typu H-6K (Badger)

Určení:  ničení hladinových plavidel za pomoci řízených střel

Odlišnosti od letounu H-6K (Badger):

- instalace kulovitého krytu elektro-optického systému, který se nachází na břichu špice trupu, vpravo od podélné osy trupu. U předchozího modelu se instalace zmíněného krytu nachází v ose břicha trupu.

- modifikovaný zbraňový systém. Součástí zbraňového systému tohoto modelu se staly protilodní řízené střely s aktivním RL navedením typu YJ-12. Zmíněné stroje jsou přepravovány, v počtu šesti exemplářů, na křídelních zbraňových závěsnících.

- instalace dalšího, čtvrtého, páru závěsníků pod vnějšími panely křídla. Zmíněné závěsníky jsou vyhrazeny pro kontejnery s aktivním RL rušičem. Zmíněné kontejnery se nápadně podobají americkým REB kontejnerům typu AN/ALQ-131 a jsou též součástí podvěsného vybavení letounů typu H-6G (Badger) a JH-7/-7A (Flounder).   

Historie:  Středně těžký podzvukový raketonosný letoun typu H-6J (Badger) vznikl jako nástupce letounu typu H-6G (Badger), který zastává roli nosiče čtyř protilodních řízených střel typu YJ-83K. Zmíněný letoun není ničím jiným, než modifikací letounu typu H-6K (Badger), a zastává roli nosiče podstatně výkonnějších protilodních řízených střel typu YJ-12 s dosahem řádu 400 km. Na křídelní závěsníky letounu typu H-6J (Badger) lze přitom umístit hned šest těchto střel. Dle nepotvrzených zdrojů tento model může přepravovat ještě jednu střelu typu YJ-12 uvnitř trupové pumovnice. Součástí zbraňového systému letounu typu H-6J (Badger) se ale údajně stala též řízená protilodní střela typu YJ-100 s dosahem řádu 800 km, která není ničím jiným, než modifikací protizemní střely s plochou dráhou letu typu KD-20. Toto se ale zatím ještě nepodařilo potvrdit. Prototyp letounu typu H-6J (Badger) (černá 865?) se do oblak údajně poprvé vydal v roce 2014. V květnu roku 2015 byl jeden z těchto strojů poprvé vyfotografován, satelitem, s dvojicí kontejnerů s aktivním RL rušičem na vnějších křídelních závěsnících. V červenci roku 2018 byly čtyři letouny typu H-6J (Badger) zachyceny, satelitem, na základně 23. regimentu 8. námořní vzdušné divize Jižního regionálního velitelství. V současnosti Jižní regionální velitelství provozuje nejméně sedm těchto strojů (rudá 9115, 9125 a 53 až 57). Později se letouny typu H-6J (Badger) staly též součástí letadlového parku jednoho z útvarů Východního regionálního velitelství. Ve stavu Východního regionálního velitelství se nyní nachází nejméně sedm těchto strojů (rudá 9011, 9021, 9031, 9041, 9081, 9091 a 9121). Ze snímku, který byl pořízen v lednu roku 2020 z malajské ropné plošiny, je patrné, že letouny typu H-6J (Badger) ze stavu PLANAF podnikají dálkové lety se čtveřicí ŘS typu YJ-12 v podvěsu nad spornými oblastmi v Jihočínském moři. Posláním zmíněných letů je přitom nejen průzkum, ale též demonstrace síly. Ze snímku, který pochází ze srpna roku 2020, je patrné, že PLANAF letouny typu H-6J (Badger) provozuje též ze základny, která byla vybudována na ostrově Woody Island. Zmíněný ostrov je největším ostrovem Paracelského souostroví, které se nachází v Jihočínském moři, a pod čínskou kontrolu se dostal v roce 1974. Zmíněné souostroví si přitom kromě ČLR nárokuje též Taiwan a Vietnam.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně 1 prototyp a 14 operačních strojů

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:    dva piloti a operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 ruské výroby s max. tahem po 12 500 kp

Radar:        vyhledávací-naváděcí radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Výzbroj:     šest protilodních řízených střel s aktivním RL navedením typu YJ-12, přepravovaných na třech vnitřních párech křídelních závěsníků*. Vnější pár křídelních závěsníků je vyhrazen pro kontejnery s aktivním RL rušičem.

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 34,20 m 
Délka:   ?
Výška: 10,36 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

* další střelu tohoto typu lze údajně přepravovat v útrobách trupové pumovnice

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.11.2020