CASC CH-7
Strategický výškový bezpilotní vzdušný prostředek s velkou vytrvalostí typu CH-7 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) je primárně určen k vzdušnému průzkumu v hloubce území protivníka. Kromě toho slouží k vedení radioelektronického boje (REB), ničení důležitých pozemních cílů, označování pozemních a hladinových cílů pro jiné platformy a navádění řízených střel odpálených z jiných platforem. Ochranu před sestřelením při průniku PVO protivníka mu přitom zajišťuje let ve velkých výškách v kombinaci se sníženou zjistitelností (stealth). UAV typu CH-7 je koncipován jako létající křídlo se zalomenou náběžnou i odtokovou hranou. Střední část křídla tohoto stroje má přitom větší kladný úhel šípu než části vnější. Střední partie odtokové hrany UAV typu CH-7 má záporný úhel šípu, zatímco úhel šípu vnějších částí odtokové hrany tohoto stroje je kladný. Jeho pohon obstarává jeden dvouproudový motor neznámého typu. Pohonná jednotka tohoto stroje přitom využívá lapač vzduchu s ledvinovitým průřezem, který se nachází nad špicí (kde je skryt před zorným polem radiolokátorů PVO), a štěrbinovou „stealth“ tryskou. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu CH-7 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Potah draku tohoto stroje je pokryt RAM nátěrem, který pohlcuje elektromagnetické záření. K přepravě výzbroje UAV typu CH-7 používá dvojici zbraňových šachet. Dvířka zbraňových i podvozkových šachet tohoto stroje mají přitom zubaté „stealth“ hrany. K řízení činnosti UAV typu CH-7 má sloužit universální pozemní řídící stanice, která je používána též k řízení UAV typu CH-3, CH-4 a CH-5. Zmíněný stroj má být přitom schopen operovat buďto samostatně nebo v součinnosti s pilotovanými bojovými letouny. V průběhu vývoje konstrukce UAV typu CH-7 doznala řady změn. V první projektové podobě se tento stroj nápadně podobal americkému experimentálnímu UCAV typu Northrop X-47B. Široké veřejnosti byl přitom UAV typu CH-7 v této vývojové podobě prezentován, ve formě 1:1 makety, na Airshow China 2018, která se konala v listopadu roku 2018 v Zhuhai. Dle tehdejších plánů měl prototyp tohoto stroje vzlétnout v roce 2019. Se zahájením sériové výroby UAV typu CH-7 se tehdy počítalo v roce 2022. Nic z toho se ale podle všeho splnit nepodařilo. Na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října roku 2021, navíc tento stroj nebyl vůbec prezentován. Jeho design totiž právě tehdy procházel zásadními změnami. Tehdejší plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2022 nebo 2023. V následující projektové podobě měl tento stroj delší hřbetní nástavbu s lapačem vzduchu pohonné jednotky a modifikované křídlo s větším rozpětím (26 m vs 22 m), přepracovanými vztlakovými klapkami na odtokové hraně a více ostřeji zalomenými konci. 1:1 maketa takto modifikovaného UAV typu CH-7 byla přitom široké veřejnosti poprvé prezentována v listopadu roku 2022 na Airshow China 2022. V konečné projektové podobě má tento stroj větší celkové rozměry. Vnější části jeho křídla mají výrazně menší šípovitost a více ostře zalomené konce. Střední část odtokové hrany křídla tohoto stroje, která má záporný úhel šípu, je výrazně širší a má rovněž výrazně menší šípovitost. Tryska motoru, která se nachází uprostřed odtokové hrany, je více plochá. Svým vzezřením se tedy UAV typu CH-7 v konečné vývojové podobě nápadně podobě tajnému americkému výškovému průzkumnému UAV, který údajně nese označení RQ-180, nebo alespoň jak je zobrazován na jediné zveřejněné neoficiální PC grafice (fotografie tohoto stroje zatím nebyla zveřejněna). Stavbě reálného prototypu předcházely testy zmenšeného demonstrátoru. První fotografie reálného prototypu UAV typu CH-7 nebo předsériového stroje (?) byly zveřejněny až v listopadu roku 2024. Stroj, který se nacházel na zmíněných fotografiích, měl přitom žlutý základový nátěr a několik snímačů letových dat na náběžné hraně. Mezitím, na počátku toho samého roku bylo oznámeno, že UAV typu CH-7 již prošel letovými zkouškami a že by jeho vývoj měl být dokončen ten samý rok. U čínských ozbrojených sil by přitom UAV typu CH-7 mohl najít uplatnění např. při hlídkování nad rozlehlými vodami Pacifiku. V průběhu takových hlídkových misí by tento stroj monitoroval pohyb válečných plavidel protivníka a poskytoval údaje o jejich poloze pozemním, hladinovým a vzdušným nosičům protilodních střel velkého dosahu. Pokud bude UAV typu CH-7 uvolněn též na export, stane se jediným výškovým UAV s dlouhým doletem kategorie stealth na mezinárodním trhu.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden zmenšený demonstrátor a nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + rádiové-povelové + satelitní
Pohon: jeden dvouproudový motor neznámého typu
Výzbroj: protizemní, protilodní a protiradiolokační řízené střely a naváděné pumy, přepravované uvnitř dvou zbraňových šachet
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 27,3 m |
Délka: | 10 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 8 000 kg |
Cestovní rychlost: | M=0,5 |
Praktický dostup: | 16 000 m |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 16 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 12.11.2024