CASC CH-92

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek středního doletu se sníženou zjistitelností typu CH-92 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží k dlouhotrvající hlídkové činnosti, monitorování zájmových oblastí, ostraze státních hranic, vyhledávání a sledování pozemních cílů, zjišťování výsledků dělostřelecké palby a v neposlední řadě též k ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci přesně naváděné munice. Zmíněný stroj je řešen jako hornoplošník s krátkým vřetenovitým trupem s ostrými „stealth“ okraji, velmi štíhlým lichoběžníkovým křídlem s lichoběžníkovými winglety a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy UAV typu CH-92 jsou instalovány na koncích štíhlých nosníků, které jsou uchyceny ke spodní ploše křídla a sestávají se ze dvou lichoběžníkových SOP a jedné obdélníkové VOP. VOP přitom navzájem propojuje obě SOP, přibližně v jedné třetině jejich výšky. Pohon tohoto nevelkého stroje obstarává jeden 50 hp pístový dvouválec blíže neuvedeného typu. Zmíněný motor je vestavěn do zádě trupu a roztáčí jednu stavitelnou dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Součástí celého systému typu CH-92 je vozidlo s řídícím stanovištěm, přepravní vozidlo a tři UAV. Příprava UAV typu CH-92 k letu od příjezdu na pozici určení by neměla zabrat více než 60 minut. Opětovné svinutí všech komponent celého komplexu typu CH-92 po ukončení mise, resp. od okamžiku přistání, by dle výrobce nemělo trvat déle než 40 minut. UAV typu CH-92 může vzlétat buďto z rampy, která je instalována na korbě automobilu, za využití odhazovatelného raketového motoru na TPL nebo jako klasický letoun. Po ukončení mise tento stroj přistává na lyžovém podvozku za využití padáku. První informace o UAV typu CH-92 byly prezentovány na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. Bližší informace o tomto stroji spolu s jeho vyobrazením byly ale uvolněny až v únoru roku 2013 na výstavě IDEX 2013, konající se v Abu-Dhabi. Tehdy se celý program CH-92 zatím stále ještě nacházel ve fázi letových zkoušek.

Verze:

CH-92 – první výše popsaná modifikace UAV typu CH-92. Tento model je opatřen lyžovým podvozkem a slouží výhradně k průzkumu

CH-92A – ozbrojená modifikace UAV typu CH-92 s pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu a dvojicí zbraňových závěsníků pod křídlem. Prvním provozovatelem UAV typu CH-92A se stalo Srbsko. V roce 2018 si vzdušné síly Srbska údajně objednaly devět UAV typu CH-92A. Jejich nákup přitom představoval přímou reakci na problémy s vývojem obdobného UAV domácí konstrukce typu Pegasus. První dva komplexy typu CH-92A, každý se třemi UAV, do Srbska, resp. na leteckou základnu Batajnica, dorazily dne 1. července 2020, v útrobách transportního letounu. Součástí zmíněné dodávky bylo ale též 18 protizemních řízených střel s poloaktivním laserovým navedením typu FT-8C. Dne 4. července 2020 byly oba zmíněné bezpilotní komplexy typu CH-92A prezentovány, na letecké základně Batajnica, nejvyšším politickým a armádním představitelům Srbska. Vzdušné síly Srbska údajně zvažují objednávku dalších 15-ti UAV typu CH-92A. Kromě toho je zvažováno zapojení čínského průmyslu do vývoje domácího UAV typu Pegasus.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Srbsko (model CH-92A)

 

CH-92

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu s max. výkonem 50 hp

Vybavení:   průzkumné senzorové vybavení nebo jiné vybavení do celkové hmotnosti 60 kg

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 9,00 m
Délka: 4,10 m
Výška: 1,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 300 kg
Cestovní rychlost: 120 - 160 km/h
Max. rychlost: 190 km/h
Praktický dostup: 6 000* m
Operační rádius: 250 km
Vytrvalost: 10 hod

 

 

* obvyklá letová hladina při bojových operacích ale činí 2 000 až 2 500 m

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 6.7.2020