CASC CH-91 (BZK-008)

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek středního doletu typu CH-91 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží zejména k průzkumu bojiště, řízení dělostřelecké palby, zjišťování výsledků dělostřelecké palby a zjišťování geografických informací. Zmíněný stroj lze ale použít též k protipožární hlídkové činnosti, inspekci energovodů, meteorologickému výzkumu či zajišťování nouzového přenosu signálu. UAV typu CH-91 je řešen jako hornoplošník s přímým křídlem s lichoběžníkovým půdorysem a poměrně krátkým hranatým trupem s účelovým vybavením v zaoblené špici a pohonnou jednotkou v podobě 22 hp pístového motoru neznámého typu, který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, v zádi. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají ze dvou lichoběžníkových svislých ploch (SOP) a jedné obdélníkové vodorovné plochy (VOP). VOP přitom navzájem propojuje obě SOP, přibližně v jedné třetině jejich výšky. Instalace ocasních ploch UAV typu CH-91 se nachází na koncích štíhlých nosníků s kruhovým průřezem, které vybíhající z odtokové hrany křídla. V rané projektové podobě ale tento stroj počítal s ocasními plochami uspořádanými do tvaru obráceného písmene „V“ a křídlem s winglety. UAV typu CH-91 startuje z mobilní startovací rampy za pomoci odhazovatelného raketového motoru na TPL, který se umisťuje pod záď trupu. Přistává na lyžovém podvozku trubkové konstrukce za využití padáku nebo do záchytné sítě. Zatímco příprava bezpilotního prostředku typu CH-91 k letu od příjezdu na pozici určení by neměla zabrat více než 60 minut, opětovné svinutí všech komponent celého systému po ukončení mise, resp. od okamžiku přistání, by dle výrobce nemělo trvat déle než 20 minut. Příprava UAV typu CH-91 k letu od příjezdu na pozici určení by neměla zabrat více než 60 minut. Opětovné svinutí všech komponent celého systému po ukončení mise, resp. od okamžiku přistání, by dle výrobce nemělo trvat déle než 20 minut. První informace o UAV typu CH-91 byly prezentovány na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. Bližší informace o tomto stroji spolu s jeho vyobrazením byly ale uvolněny až v únoru roku 2013 na výstavě IDEX 2013 konající se v Abu-Dhabi. Jediným známým provozovatelem UAV typu CH-91 se stalo PLA. PLA přitom tento stroj provozuje od roku 2011 pod označením BZK-008. Svůj veřejný debut si UAV typu BZK-008 odbyl dne 3. září 2015 na vojenské přehlídce, která se konala k příležitosti oslav konce druhé světové války.

Verze:

CH-91 – základní modifikace UAV typu CH-91

BZK-008 – modifikace UAV typu BZK-008 pro PLA s otočným kulovitým krytem elektro-optického pozorovacího systému, který v sobě sdružuje CCD a IČ kameru, na břichu přední části trupu, přímo před lyžovým podvozkem.

BZK-008A (?) – pokročilá modifikace UAV typu BZK-008 s kapkovitým krytem antény na hřbetu přední části trupu. Zmíněný kryt je přitom k hřbetu přední části trupu tohoto stroje připevněn za pomoci nízkého pylonu. Tento model byl poprvé zaregistrován v srpnu roku 2018.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR (PLA)

 

CH-91

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu s max. výkonem 22 hp

Vybavení:   senzorové vybavení nebo jiné vybavení do celkové hmotnosti 20 kg

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 4,40 m
Délka: 3,50 m
Výška: 1,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 110 kg
Cestovní rychlost: 120 - 150 km/h
Max. rychlost: 180 km/h
Praktický dostup: 4 500* m
Operační rádius: 150 km
Vytrvalost: 5 hod

 

 

* obvyklá letová hladina při bojových operacích ale činí 2 000 až 2 500 m

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.12.2018