CASC CH-T4

Výškový bezpilotní vzdušný prostředek na solární pohon typu CH-T4 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) má plnit funkci tzv. „presudo-satelitu“. Zmíněný stroj má tedy podnikat velmi dlouhé autonomní lety ve stratosféře malou rychlostí v zájmu civilního i vojenského sektoru. Jedním z úkolů tohoto stroje se měl přitom stát nouzový přenos telefonního a internetového signálu při mimořádných událostech a v odlehlých ostrovních oblastech. UAV typu CH-T4 má dva velmi štíhlé trupy s přibližně čtvercovým průřezem a velmi štíhlé křídlo s rozpětím 40 m. Zatímco střední partie křídla UAV typu CH-T4 má půdorys ve tvaru obdélníku a nulové vzepětí, vnější části křídla tohoto stroje mají půdorys ve tvaru lichoběžníku a kladné vzepětí. Celá horní plocha křídla UAV typu CH-T4 je pokryta solárními panely. Oba dva trupy tohoto stroje jsou zakončeny širokou lichoběžníkovou svislou ocasní plochou (SOP). Kromě toho jsou na zádi navzájem propojeny jednou hornoplošně uspořádanou vodorovnou ocasní plochou (VOP) s obdélníkovým půdorysem. Instalace VOP se přitom nachází přímo před SOP. Jejich konce navíc přesahují přes vnější boky trupů. Pohon UAV typu CH-T4 obstarává osm elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Všechny pohonné jednotky tohoto stroje jsou vestavěny do náběžné hrany střední části křídla, dva v oblasti mezi trupy a šest vně trupů. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu CH-T4 tvoří pevný (nezatahovatelný) šestibodový kolový podvozek ostruhového typu. Ostruhové podvozky jsou přitom uchyceny k spodní hraně SOP. Naproti tomu hlavní podvozky jsou instalovány pod střední částí křídla, poblíž vnějších boků trupů. Pod lichoběžníkovými vnějšími části křídla tohoto stroje se navíc nachází instalace vyrovnávacích podvozků. Přestože má UAV typu CH-T4 rozpětí celých 40 m, jeho hmotnost se pohybuje mezi pouhými 400 a 450 kg. To je přitom zásluhou použití lehkých plastů, které jsou vyztuženy uhlíkovými vlákny, jako konstrukčního materiálu draku. Díky solárnímu pohonu a palubním bateriím by tento stroj měl být teoreticky schopen podnikat autonomní lety s délkou několika měsíců. Letové zkoušky prototypu UAV typu CH-T4 se rozeběhly v roce 2017. Tím se ČLR stala, po USA a Velké Británii, třetí zemí v celkovém pořadí, která postavila stratosférický UAV na solární pohon s velkou vytrvalostí. Při jednom ze zkušebních letů přitom UAV typu CH-T4 strávil ve vzduchu celých 15 h.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové povelové + satelitní (?)

Pohon:       osm elektromotorů neznámého typu

Vybavení:   ?

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 40 m
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: cca 400 až 450 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: cca 200 km/h
Praktický dostup: 20 000+ m
Max. dolet: ?
Operační rádius: ?
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.9.2022