CASC CH-5

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-5 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) vznikl jako doplněk lehčích exportních bezpilotních vzdušných prostředků typu CH-3 a CH-4. Protože všechny tři zmíněné bezpilotní prostředky sdílejí datalink a systém řízení, mohou operovat současně ve stejném prostoru a přitom plnit rozdílné úkoly. UAV typu CH-5 slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů, útokům na pozemní cíle, včasné výstraze před letouny a bezpilotními prostředky protivníka, radioelektronickému boji (REB), přenosu rádiové komunikace, vzdušnému mapování a vyhodnocování bojové činnosti. Celkové uspořádání tento čínský protějšek amerického bezpilotního prostředku typu MQ-9 Reaper sdílí s lehčím UAV typu CH-4, který lze zase považovat za analog amerického UAV typu RQ-1 Predator. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s obdélníkovým tvarem. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Instalace satelitního komunikačního systému přitom UAV typu CH-5 umožňuje operovat ve vzdálenosti až 2 000 km od pozemního řídícího stanoviště. Pokud tento stroj není vybaven SATCOM, jeho operační rádius je omezen dosahem datalinku, který činí 250 km. Pod špicí trupu UAV typu CH-5 se nachází kulovité pouzdro sledovacího elektro-optického systému. Do zádě trupu tohoto stroje je zase vestavěna pohonná jednotka v podobě 330 hp dieselového motoru neznámého typu. Ten roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu CH-5 tvoří zatahovatelný kolový tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (po směru letu) do boků zadní části trupu, v oblasti pod křídlem. V ozbrojené variantě je tento stroj opatřen šesticí křídelních závěsníků. Na ty lze přitom umístit až 24 naváděných střel. Užitečné zatížení UAV typu CH-5 činí 1 200 kg. Z toho 200 kg připadá na senzorové vybavení a 1 000 kg na podvěsnou výzbroj. První prototyp UAV typu CH-5 se do oblak údajně poprvé vydal v srpnu roku 2015. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2016, která se konala v listopadu roku 2016. Výrobce přitom zákazníkům nabízí též možnost licenční výroby. Pravděpodobně prvním provozovatelem UAV typu CH-5 se stal Irák. První informace o tom, že si ozbrojené síly Iráku plánují pořídit tyto stroje, na veřejnost unikly na výstavě IQDEX (International Defence Exhibition Iraq) 2024, která se konala mezi 20. a 23. dubnem roku 2024 v Bagdádu. Široké veřejnosti byl UAV typu CH-5 v barvách ozbrojených sil Iráku poprvé prezentován 24. dne toho samého měsíce v rámci oslav 93. výročí vzniku iráckého vojenského letectva. Vzdušné síly Iráku si přitom tyto stroje pořídily jako doplněk lehčích UAV typu CH-4B z dílny toho samého výrobce.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Irák

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden dieselový motor neznámého typu s max. výkonem 330 hp

Vybavení:   elektro-optické čidlo (kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku)

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaná na šesti podkřídlových závěsnících – protizemní ŘS, protitankové ŘS a naváděné pumy

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 21 m
Délka: 11 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 300 kg
Max. rychlost: přes 300 km/h
Praktický dostup: 7 600 m
Max. dolet: 6 500 km
Operační rádius: 250* km
Vytrvalost: 40 h

 

* platí pro exportní verzi bez SATCOM

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.5.2024