CASC CH-YH1000

Těžký víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-YH1000 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) může plnit poslání civilního nákladního, vojenského transportního, pátracího-záchranného, útočného, průzkumného a protiponorkového stroje. Zmíněný UAV má zavalitý kapkovitý trup s tupou zaoblenou „špicí“ a plochými boky, štíhlé přímé hornoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a lichoběžníkovými winglety a klasicky uspořádané ocasní plochy. Ocasní plochy UAV typu CH-YH1000 se sestávají z jedné štíhlé lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné středoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Trup tohoto stroje prakticky v celém objemu vyplňuje nákladový prostor s přepravní kapacitou 1 000 kg. Útroby nákladového prostoru UAV typu CH-YH1000 zpřístupňuje, v celém průřezu, výklopný (směrem nahoru) příďový aerodynamický kryt a záďová nákladová vrata. Vykládku a nakládku tohoto stroje je přitom možné provádět z korby malého nákladního automobilu či dodávky. Nákladový prostor UAV typu CH-YH1000 je kompatibilní s celkem čtyřmi typy standardizovaných nákladových palet. Z hřbetu trupu tohoto stroje, v oblasti před křídlem, vystupuje protáhlý polokapkovitý kryt antény satelitního komunikačního systému. Pohon UAV typu CH-YH1000 obstarává dvojice pístových nebo turbovrtulových (?) motorů neznámého typu. Pohonné jednotky tohoto stroje roztáčejí třílisté tažné vrtule a jsou instalovány uvnitř gondol, které vystupují z náběžné hrany střední partie křídla. K vzletu a přistání tento stroj využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek UAV typu CH-YH1000 se zasouvá, po směru letu, do břicha přední části trupu, hlavní podvozky tohoto stroje se zatahují, proti směru letu, do gondol, které vystupují z okrajů břicha přední části trupu, na úrovni křídla. K zmíněným postranním gondolám lze navíc připevnit dvojici protáhlých plováků. Po jejich instalaci UAV typu CH-YH1000 může vzlétat a přistávat na vodní hladině. Kromě přepravy nákladu má být tento stroj schopen vysazovat náklad na padácích za letu a útočit na pozemní cíle za pomoci naváděné munice. Zatímco náklad má UAV typu CH-YH1000 za letu vysazovat záďovými nákladovými vraty, k shozu zbraní mají sloužit dvoudílná podélně dělená dvířka nacházející se na břichu střední části trupu, jak je patrné z propagačního videa, které bylo zveřejněno na Airshow China 2024. Při linkové přepravě nákladu má UAV typu CH-YH1000 působit v plně autonomním režimu od vzletu až po přistání. Funkce operátora se má omezit pouze na zadání parametrů letu a vzletové a přistávací dráhy do palubního systému řízení před vlastním vzletem. Systém řízení tohoto stroje přitom vychází ze systému řízení ozbrojeného průzkumného UAV typu CH-3D. Vývoj UAV typu CH-YH1000 byl zahájen v březnu roku 2024. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na již zmíněné Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Rolovací zkoušky plně naloženého prototypu UAV typu CH-YH1000 byly završeny dne 20. ledna 2025 a byly realizovány na letišti Zhanghe, které se nachází ve městě Jingmen, v provincii Hubei. Se zahájením letových zkoušek se počítá před koncem tohoto roku.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: dva pístové nebo turbovrtulové (?) motory neznámého typu
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 300 kg |
Max. užitečné zatížení: | 1 000 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | 8 000 m |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 10+ hod |
Poslední úpravy provedeny dne: 28.1.2025