CASC CH-95
Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) velkého doletu typu CH-95 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží k hlídkové činnosti, vzdušnému průzkumu pozemního bojiště, vyhledávání a označování (za pomoci laseru) pozemních cílů v zájmu vzdušných a pozemních útočných prostředků, korekci dělostřelecké palby, vyhodnocování výsledků dělostřeleckých a raketových útoků a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Zmíněný stroj je koncipován jako hornoplošník se zdvojenými ocasními plochami. UAV typu CH-95 má protáhlý a štíhlý trup s ostrými „stealth“ okraji. Hřbet špice trupu tohoto stroje je výrazně vyvýšen a podle všeho ukrývá anténu SATCOM. Pod špicí trupu UAV typu CH-95, přímo před příďovým podvozkem, se nachází otočné kulovité pouzdro elektro-optického pozorovacího systému. Zmíněné pouzdro je řešeno jako výsuvné. Při vzletu a přistání je kuli ochraně před případným poškozením zataženo do útrob trupu. V zadní části trupu UAV typu CH-95 se zase nachází instalace pohonné jednotky. Pohon tohoto stroje obstarává jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu, který roztáčí třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Štíhlé přímé hornoplošně uspořádané křídlo UAV typu CH-95 má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety. Pod křídlem tohoto stroje se nachází instalace čtyř zbraňových závěsníků. Z odtokové hrany křídla UAV typu CH-95 zase vybíhá dvojice štíhlých nosníků ocasních ploch. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné rozměrné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která tvojí zakončení ocasních nosníků, a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Ta propojuje navzájem konce obou dvou ocasních nosníků. K vzletu a přistání UAV typu CH-95 využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, přímo za výsuvným kulovitým pouzdrem elektro-optického pozorovacího systému, hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny k okrajům břicha zadní části trupu, přibližně na úrovni odtokové hrany křídla. Celý komplet typu CH-95 se sestává ze dvou UAV, zařízení pro přijímání informací od palubního průzkumného vybavení UAV, vozidla pro přepravu a údržbu UAV a různých podpůrných systémů. Svůj veřejný debut si UAV typu CH-95 odbyl v květnu roku 2018 na výstavě UAV Industry Expo 2018, která se konala v Pekingu. Krátce nato, v listopadu toho samého roku, byl tento stroj prezentován na Airshow China 2018. Pravděpodobně prvním a současně jediným provozovatelem UAV typu CH-95 se stalo Srbsko. Srbsko si objednalo čtyři komplety typu CH-95, každý s jednou pozemní stanicí a dvěma UAV. První komplet se dvěma těmito UAV přitom vzdušné síly Srbska převzaly na konci března roku 2023. Krátce nato, dne 22. dubna toho samého roku, byl UAV typu CH-95 prezentován, na letišti Batajnica, srbskému prezidentovi A. Vučičovi a jeho hostovi v podobě maďarského prezidenta V. Orbána. Zmíněný stroj byl přitom vyjma krátkého okamžiku, kdy kolem něho procházeli oba zmínění prezidenti, přikryt plachtou. Přítomným novinářům ale nebylo povoleno jej vyfotografovat. Přitom nebyly o UAV typu CH-95 zveřejněny žádné informace, dokonce ani jeho pojmenování. Dne 25. července 2023 pak jeden z těchto UAV v rámci cvičení Zajednički odgovor 2023, které se konalo ve výcvikovém prostoru Pasuljanske livade, proletěl nedaleko tribuny s VIP hosty, mezi nimiž byl i prezident A. Vučič. Přitom odpálil střelu typu FT-8B na pozemní cíl ze vzdálenosti cca 7,5 km. Následně zmíněný stroj lokalizoval pozemní cíle pro útočné letouny typu Orao a ty je pak zneškodnily za pomoci šestnácti 128 mm neřízených raket typu Munja. Srbsko si přitom UAV typu CH-95 pořídilo jako doplněk shodně koncipovaných lehčích UAV typu CH-92A. Provoz zmíněných UAV v Srbsku, CH-92A a CH-95, podléhá přísnému utajení. Na všech oficiálních fotografiích, které byly zveřejněny Srbským ministerstvem obrany, mají proto UAV typu CH-92A a CH-95 vždy retušována identifikační čísla. První bližší informace UAV typu CH-95 byly zveřejněny až v rámci prezentace zbraní, která byla uspořádána dne 30. ledna 2024 pro srbského prezidenta A. Vučiče. UAV typu CH-95 byl přitom Vučičovi tehdy představen spolu s cvičnými variantami řízených střel typu FT-8B a FT-8C. Provozovatelem obou zmíněných strojů, CH-92A a CH-95, se stala 353. průzkumná letka. Zmíněná letka působí ze základny Ladevci, která se nachází ve středním Srbsku a která hostí též letku útočných letounů typu Orao a útočných vrtulníků typu Mi-35M (Hind J) a Gazelle. Do dnešních dnů byly Srbsku dodány čtyři (81007, 81008, 81011 a 81012) z osmi objednaných UAV typu CH-95.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Srbsko
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové-povelové + satelitní (?)
Pohon: jeden pístový motor neznámého typu
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Instalace výsuvného otočného kulovitého pouzdra tohoto systému se nachází pod špicí trupu.
Výzbroj: podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech podkřídlových závěsnících. Součástí podvěsné výzbroje tohoto stroje se mimo jiné staly protizemní ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu FT-8B a FT-8C.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 11,00 m |
Délka: | 7,20 m |
Výška: | 2,20 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 000 kg |
Max. užitečné zatížení: | 200 kg |
Max. rychlost: | 220 km/h |
Praktický dostup: | 8 000 m |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 20 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 7.7.2024