CASC CH-9

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí (MALE/HALE) typu CH-9 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) vznikl jako doplněk lehčích exportních bezpilotních vzdušných prostředků typu CH-4 a CH-5. Zmíněný stroj slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů, monitorování oblastí, hlídkové činnosti, vedení radiotechnického průzkumu (ELINT), vedení radioelektronického boje (REB) a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Výhledově se ale s UAV typu CH-9 počítá též v roli protiponorkového stroje. Zmíněný stroj je koncipován jako aerodynamická zvětšenina UAV typu CH-5, který lze považovat za čínský protějšek amerického bezpilotního vzdušného prostředku typu MQ-9 Reaper. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Křídlo UAV typu CH-9 má v porovnání s křídlem UAV typu CH-5 větší rozpětí (24,8 m vs 21 m). Kromě toho je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety (které naproti tomu křídlo UAV typu CH-5 postrádá). Pod křídlem UAV typu CH-9 se nachází šest zbraňových závěsníků. Na ty lze kromě výzbroje v podobě protizemních a protivzdušných řízených střel a naváděných pum zavěsit též čtveřici rozměrných hranatých kontejnerů se speciálním vybavením. Podle všeho se jedná o kontejnery systému pro vedení ELINT nebo REB. Další takový kontejner lze umístit pod střední část trupu. Alternativně je pod střední část trupu UAV typu CH-9, v oblasti před křídlem, možné připevnit rozměrný kapkovitý kryt antény radiolokátoru (?). Pod špici trupu tohoto stroje, v oblasti před příďovým podvozkem, lze zase připevnit otočný kulovitý kryt elektro-optického pozorovacího systému. Vyvýšený hřbet přídě trupu UAV typu CH-9 pak ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze získané informace předávat pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Instalace satelitního komunikačního systému přitom tomuto stroji umožňuje operovat ve vzdálenosti až 2 000 km od pozemního řídícího stanoviště. Pokud UAV typu CH-9 není vybaven SATCOM, jeho operační rádius je omezen dosahem datalinku, který činí 300 km. Pohon tohoto stroje obstarává jeden turbovrtulový motor neznámého typu, který je vestavěn do zádě trupu. Ten přitom roztáčí jednu pětistou vrtuli v tlačném uspořádání (pohonná jednotka UAV typu CH-5 je osazena třílistou vrtulí). Vzletové a přistávací zařízení UAV typu CH-9 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (po směru letu) do boků zadní části trupu, v oblasti pod křídlem. Široké veřejnosti byl UAV typu CH-9 poprvé prezentován na výstavě IQDEX 2024, která se konala v dubnu roku 2024 v iráckém Bagdádu, ve formě zmenšeného modelu. In natura bylo možné tento stroj poprvé zhlédnout v listopadu toho samého roku na statické ukázce Airshow China 2024, která se konala v Zhuhai. Na statické ukázce zmíněné airshow se přitom nacházely hned dva exempláře UAV typu CH-9. V případě jednoho z nich se jednalo o firemní předváděcí stroj. Tento konkrétní exemplář UAV typu CH-9 byl zde vystavován s širokou škálou podvěsné výzbroje a podvěsného vybavení. Druhý exemplář tohoto stroje byl na Airshow China 2024 prezentován v barvách PLAAF. Zmíněný exemplář UAV typu CH-9 ale postrádal jakékoliv identifikační číslo. Kromě toho nebylo nikde uváděno jeho označení.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové + satelitní

Pohon:       jeden turbovrtulový motor neznámého typu

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém (kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo před šachtou příďového podvozku), radiolokátor, zařízení pro vedení ELINT nebo zařízení pro vedení REB

Výzbroj:     podvěsná výzbroj, přepravovaná na šesti křídelních zbraňových závěsnících – protizemní a protivzdušné řízené střely a naváděné pumy

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 24,8 m
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 5 000 kg
Max. užitečné zatížení: 480 kg
Max. rychlost: 420 km/h
Cestovní rychlost: 200 až 350 km/h
Praktický dostup: 11 000 m
Max. dolet: 11 500 km
Operační rádius: 300* km
Vytrvalost: 40 h

 

 

* ve variantě bez SATCOM, resp. 2 000 km ve variantě se SATCOM

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.11.2024