CASC CH-3D

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-3D z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží k vzdušnému průzkumu a vyhledávání a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. I přes své označení se nejedná o pouhou modifikaci UAV typu CH-3A. S tímto strojem totiž UAV typu CH-3D sdílí pouze celkové uspořádání. Jinak se jedná o kvalitativně nový stroj s většími celkovými rozměry a odlišně tvarovaným drakem. V konstrukci draku UAV typu CH-3D navíc našly uplatnění moderní kompozitní materiály, které mají v porovnání se sklolaminátem, z něhož je zhotoven drak UAV typu CH-3A, nejen nižší hmotnost, ale i vyšší životnost. Kromě toho tento stroj činí obtížněji odhalitelný radiolokátory. UAV typu CH-3D je koncipován jako bezocasý dolnoplošník s kachním uspořádáním nosných ploch. Zmíněný stroj má protáhlý vřetenovitý trup se středoplošně uspořádanou tzv. kachní plochou s půdorysem ve tvaru obdélníku na přídi a dolnoplošně uspořádaným šípovým křídlem na zádi. Ke koncům křídla UAV typu CH-3D je uchycena štíhlá lichoběžníková zdvojená SOP. Pod vystouplým hřbetem přední části trupu tohoto stroje, která má ostré „stealth“ okraje, se nachází anténa SATCOM. Tu starší UAV typu CH-3A postrádá. Díky tomu UAV typu CH-3D může operovat, na rozdíl od UAV typu CH-3A, i ve vzdálenostech nacházejících se mimo přímý rádiový kontakt s pozemní řídící stanicí. Na břichu střední části trupu tohoto stroje, přímo před křídlem, se nachází instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického zaměřovacího systému, který má lepší výkonnostní parametry než elektro-optický zaměřovací systém UAV typu CH-3A. Do zádě trupu UAV typu CH-3D je vestavěna pohonná jednotka v podobě pístového (?) motoru neznámého typu s třílistou vrtulí v tlačném uspořádání. Zmíněný motor má v porovnání s motorem UAV typu CH-3A vyšší výkonnost a nižší spotřebu. Díky tomu má UAV typu CH-3D větší vytrvalost a vyšší nosnost. Pod křídlem tohoto stroje se nachází jeden pár zbraňových závěsníků. K vzletu a přistání UAV typu CH-3D využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Naproti tomu UAV typu CH-3A je opatřen podvozkem pevným. Zatímco příďový podvozek UAV typu CH-3D se zatahuje, po směru letu, do břicha špice trupu, hlavní podvozky tohoto stroje se zasouvají, směrem k sobě, do útrob křídla. První fotografie UAV typu CH-3D, který lze považovat za přímého konkurenta úspěšného UAV typu Bayraktar TB2 turecké konstrukce, se na internetu objevily v dubnu roku 2024.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  neznámý počet prototypů

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové + satelitní

Pohon:       jeden pístový (?) motor neznámého typu

Vybavení:   elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro s optikou tohoto zařízení se nachází na břichu střední části trupu, přímo před křídlem

Výzbroj:     podvěsná výzbroj, přepravovaná na jednom páru křídelních závěsníků

 

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 9 m
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 700 kg
Max. užitečné zatížení: 180 kg
Max. rychlost: 280 km/h
Cestovní rychlost: 180 až 220 km/h
Praktický dostup: 7 200 m
Operační letová výška: 3 000 až 5 000 m
Operační rádius: ?
Vytrvalost: 20 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.5.2024