CASC CH-3D
Taktický bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-3D z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží k vzdušnému průzkumu a vyhledávání a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. I přes své označení se nejedná o pouhou modifikaci UAV typu CH-3A. S tímto strojem totiž UAV typu CH-3D sdílí pouze celkové uspořádání. Jinak se jedná o kvalitativně nový stroj s většími celkovými rozměry a odlišně tvarovaným drakem. V konstrukci draku UAV typu CH-3D navíc našly uplatnění moderní kompozitní materiály, které mají v porovnání se sklolaminátem, z něhož je zhotoven drak UAV typu CH-3A, nejen nižší hmotnost, ale i vyšší životnost. Kromě toho tento stroj činí obtížněji odhalitelný radiolokátory. UAV typu CH-3D je koncipován jako bezocasý dolnoplošník s kachním uspořádáním nosných ploch. Zmíněný stroj má protáhlý vřetenovitý trup se středoplošně uspořádanou tzv. kachní plochou s půdorysem ve tvaru obdélníku na přídi a dolnoplošně uspořádaným šípovým křídlem na zádi. Ke koncům křídla UAV typu CH-3D je uchycena štíhlá lichoběžníková zdvojená SOP. Pod vystouplým hřbetem přední části trupu tohoto stroje, která má ostré „stealth“ okraje, se nachází anténa SATCOM. Tu starší UAV typu CH-3A postrádá. Díky tomu UAV typu CH-3D může operovat, na rozdíl od UAV typu CH-3A, i ve vzdálenostech nacházejících se mimo přímý rádiový kontakt s pozemní řídící stanicí. Na břichu střední části trupu tohoto stroje, přímo před křídlem, se nachází instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického zaměřovacího systému, který má lepší výkonnostní parametry než elektro-optický zaměřovací systém UAV typu CH-3A. Do zádě trupu UAV typu CH-3D je vestavěna pohonná jednotka v podobě pístového (?) motoru neznámého typu s třílistou vrtulí v tlačném uspořádání. Zmíněný motor má v porovnání s motorem UAV typu CH-3A vyšší výkonnost a nižší spotřebu. Díky tomu má UAV typu CH-3D větší vytrvalost a vyšší nosnost. Pod křídlem tohoto stroje se nachází jeden pár zbraňových závěsníků. K vzletu a přistání UAV typu CH-3D využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Naproti tomu UAV typu CH-3A je opatřen podvozkem pevným. Zatímco příďový podvozek UAV typu CH-3D se zatahuje, po směru letu, do břicha špice trupu, hlavní podvozky tohoto stroje se zasouvají, směrem k sobě, do útrob křídla. První fotografie UAV typu CH-3D, který lze považovat za přímého konkurenta úspěšného UAV typu Bayraktar TB2 turecké konstrukce, se na internetu objevily v dubnu roku 2024.
Verze: žádné
Vyrobeno: neznámý počet prototypů
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + rádiové-povelové + satelitní
Pohon: jeden pístový (?) motor neznámého typu
Vybavení: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro s optikou tohoto zařízení se nachází na břichu střední části trupu, přímo před křídlem
Výzbroj: podvěsná výzbroj, přepravovaná na jednom páru křídelních závěsníků
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 9 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 700 kg |
Max. užitečné zatížení: | 180 kg |
Max. rychlost: | 280 km/h |
Cestovní rychlost: | 180 až 220 km/h |
Praktický dostup: | 7 200 m |
Operační letová výška: | 3 000 až 5 000 m |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 20 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 22.5.2024