ENIKS T10 Eleron-10
Miniaturní víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek krátkého doletu typu T10 Eleron-10 z dílny společnosti ENIKS slouží k průzkumu a pozorování pozemního bojiště, vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování pozemních cílů, řízení dělostřelecké a raketové palby, hlídkové činnosti, monitorování oblastí, vzdušnému snímkování a mapování oblastí. UAV typu Eleron-10 lze ale používat též k inspekcím ropovodů, plynovodů a vedení vysokého napětí či monitorování silniční dopravy a mimořádných událostí. Zmíněný stroj se nápadně podobá UAV typu T23 Eleron-3. Je však větší a těžší. UAV typu Eleron-10 tedy má krátký hranatý trup a mohutné hornoplošně uspořádané šípové křídlo s hloubkou odpovídající takřka celé délce trupu. Na rozdíl od typu Eleron-3 postrádá instalaci svislé ocasní plochy v ose zadní části trupu. Jeho křídlo je však opatřeno vysokými lichoběžníkovými winglety, které zase typ Eleron-3 postrádá. Pohon UAV typu Eleron-10 obstarává jeden elektromotor. Zmíněný motor roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, která se nachází na zádi trupu. Užitečné zatížení UAV typu Eleron-10 je instalováno v přídi trupu. Díky instalaci satelitního navigačního systému UAV typu Eleron-10 dokáže za pomoci palubního vybavení odhalené objekty zaměřit s velmi vysokou přesností. Zmíněný stroj startuje z přenosného skládacího pneumatického katapultu typu T10P a přistává na padáku (k jeho vypuštění dochází ve výšce 30 m). UAV typu Eleron-10 může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Díky malým rozměrům a elektrickému pohonu má UAV typu Eleron-10 velmi malou optickou, akustickou a radiolokační signaturu. Součástí celého komplexu typu Eleron-10 je UAV typu T10, přenosná pozemní řídící stanice typu T10U, startovací katapult typu T10P a souprava náhradních dílů. Obsluhu zmíněného komplexu zajišťují dvě osoby. Jeho příprava k nasazení od příchodu na místo určení přitom nezabere více než 15 min. Vývoj bezpilotního vzdušného komplexu typu Eleron-10 byl zahájen v roce 2006. Zkouškami tento komplex prošel v letech 2007 až 2008.
Verze:
T10 – základní modifikace UAV typu T10
T10E – exportní modifikace UAV typu T10
T10D – modifikace UAV typu T10 s instalací benzínového motoru na místo elektromotoru mající delší dolet
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ?
Navádění: inerciální + rádiové povelové
Pohon: jeden elektromotor neznámého typu
Vybavení: TV kamera, IČ kamera nebo fotoaparát (užitečné zatížení tohoto stroje činí 3 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 2,20 m |
Délka: | 0,38 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 12 kg |
Operační rychlost: | 60 až 120 km/h |
Operační výška: | do 5 000 m |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost letu: | 2 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.2.2019