NPU BZK-006 (WZ-6)
Lehký taktický průzkumný bezpilotní vzdušný prostředek typu BZK-005 (WZ-5) z dílny institutu NPU (Northwestern Polytechnical University) je vývojovým derivátem bezpilotních prostředků typu ASN-206 a ASN-207, které pocházejí z 90. let. Celkové uspořádání tento stroj přebírá od posledně uvedeného modelu. Jde tedy o hornoplošník s poměrně krátkým hranatým trupem s účelovým vybavením v zaoblené špici a pístovým čtyřválcem, který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, v zádi. Zatímco vnitřní část přímého křídla tohoto stroje má konstantní hloubkou (až po nosníky ocasních ploch), hloubka vnějších částí křídla se plynule zmenšuje směrem ke koncům. Instalace ocasních ploch v podobě dvou lichoběžníkových svislých ploch (SOP) přibližně v polovině výšky navzájem propojených jednou obdélníkovou vodorovnou plochou (VOP) se nachází na koncích štíhlých nosníků s kruhovým průřezem, které vybíhající z odtokové hrany křídla. Specializované vybavení UAV typu BZK-005 tvoří sestava IČ a CCD kamer (popř. malý radiolokátor). Optiku zmíněných systémů přitom ukrývá otočná kulovitá věžička, která se nachází na břichu přídě trupu, přímo za snímatelným příďovým krytem. Předávání získaných informací pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase zajišťuje palubní datalink. Jeho anténu přitom ukrývá, stejně jako u modelu ASN-207, mohutný „hřibovitý“ kryt, který se nachází na hřbetu přední části trupu, v oblasti před křídlem. Ke startu z mobilní rampy tento stroj využívá jeden vícenásobně použitelný prachový urychlovací raketový motor, který se umisťuje pod záď trupu. Po ukončení mise UAV typu BZK-006 přistává za pomoci padáku na jednoduchý pevný odpružený lyžový podvozek. Pozemní řídící stanoviště UAV typu BZK-006 přitom dokáže řídit činnost dvou těchto strojů zároveň. Široká veřejnost se mohla s bezpilotním prostředkem typu BZK-006 poprvé seznámit dne 1. října 2009, a to na vojenské přehlídce, která se konala k příležitosti 60. výročí od vzniku ČLR. Prvním provozovatelem zmíněného stroje se stalo PLA, které jej provozuje hned v několika verzích. Později se UAV typu BZK-006 stal též součástí výzbroje PLANAF. První snímek tohoto stroje v barvách PLANAF přitom pochází z dubna roku 2022.
Verze:
BZK-006 – základní modifikace UAV typu BZK-006 zastávající roli taktického průzkumného stroje. Tento model se vyznačuje instalací kulovitého pouzdra elektro-optického sledovacího systému na břichu přední části trupu.
BZK-006 (JWP01/JWP02A) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 určená pro řízení dělostřelecké palby
BZK-006 (RKT164) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 určená pro rušení činnosti spojovacích prostředků protivníka. Tento model se vyznačuje instalací prutové antény na hřbetu přední části trupu na místo hřibovitého krytu antény datalinku.
BZK-006 (RKT167) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 určená pro rušení činnosti spojovacích prostředků protivníka. U tohoto modelu je, na rozdíl od modelu RKT164, zachována instalace hřbetní hřibovité antény datalinku.
BZK-006 (TKJ226) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 zastávající roli vzdušné retranslační stanice rádiové komunikace. Speciál TKJ226 postrádá instalaci hřibovitého krytu antény datalinku. Nad náběžnou hranou křídla tohoto modelu se však nachází čtveřice vysokých štíhlých ploutvových antén.
BZK-006 (RKL167) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 zastávající roli klamného cíle
BZK-006 (RKZ167) – speciální modifikace UAV typu BZK-006 určená pro vedení radioelektronického boje (REB). Tento model se vyznačuje instalací kontejnerů pod křídlem.
BZK-006 (KVD001) – pokročilá modifikace UAV typu BZK-006 (JWP02). Tento model byl poprvé identifikován v únoru roku 2021.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: pouze ČLR (PLA a PLANAF)
BZK-006
Navádění: rádiové-povelové + inerciální
Pohon: jeden pístový motor neznámého typu
Vybavení: sestava IČ a CCD kamer (optika těchto systémů je umístěna uvnitř kulovitého krytu, který se nachází na břichu přídě trupu, přímo za příďovým krytem) nebo malý radiolokátor
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | 4,30 m |
Výška: | 1,50 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 12 hod |
Poslední úpravy provedeny dne: 5.3.2021