PZL Mielec M-28B1R Bryza-1R

Typ:  speciální námořní hlídková modifikace lehkého víceúčelového letounu typu An-28 (Cash A)

Určení:  pobřežní hlídková činnost, vyhledávání a sledování hladinových plavidel a pátrací a záchranná činnost na moři

Odlišnosti od letounu An-28 (Cash A):

- instalace vypouklého pozorovacího průzoru na místo třetího a pátého pravého a čtvrtého levého okénka nákladové kabiny

- instalace pozorovacího systému typu MSC-400, který je vystavěn na radiolokátoru typu ARS-400. Anténa zmíněného radiolokátoru se nachází pod rozměrným polokapkovitým dielektrickým krytem, který vystupuje z břicha trupu, v oblasti před hlavním podvozkem.

- instalace jednoho páru pumových závěsníků, na kterých lze přepravovat osvětlovací pumy o hmotnosti po 100 kg, pod křídlem

- instalace fotoaparátu typu AFA-39Za

- instalace velícího a řídícího systému typu CSS-400

- instalace terminálu typu LS-10M datalinku typu Leba-2

- instalace systému, který slouží k detekci nouzového rádiového signálu, značky Chelton

Historie:  V roce 1989 Polské námořnictvo vypsalo specifikace na modifikaci lehkého dvoumotorového turbovrtulového víceúčelového letounu typu An-28 (Cash A) pro hlídkovou činnost v pobřežních oblastech moří. S požadovaným modelem, který vešel ve známost jako M-28B1R Bryza-1R, přitom Polské námořnictvo počítalo jako s nástupcem tehdy již beznadějně morálně i technicky zastaralých plovákových jednomotorových dvouplošníků typu An-2M (Colt). Speciál typu M-28B1R Bryza-1R se vyznačuje zejména instalací pátracího radiolokátoru pod rozměrným polokapkovitým krytem, který vystupuje z břicha trupu, v oblasti před hlavním podvozkem. Za pomoci tohoto speciálu je mimo jiné možné dopravovat záchranné čluny do míst námořních nehod. Zmíněné čluny jsou přitom shazovány za letu záďovými nákladovými vraty. Prototyp Bryzy-1R (0810) nesl označení An-28B1R a do oblak se poprvé vydal v roce 1992. Zpočátku tento stroj létal s instalací radiolokátoru typu SRN-441XA, který vycházel z navigačního radiolokátoru. Později, v roce 1993, obdržel vylepšenou modifikaci zmíněného radiolokátoru, která nesla označení ARS-100. Zkoušky takto modifikovaného prototypu An-28B1R (0810) u Polského námořnictva se rozeběhly v říjnu roku 1994. Ještě později, v roce 1997, byl tento stroj opatřen instalací kvalitativně nového radiolokátoru typu ARS-400. Po završení zkoušek radiolokátoru typu ARS-400 Polské námořnictvo do výzbroje zařadilo celkem sedm hlídkových Bryz-1R (1006, 1008, 1017, 1022, 1114, 1115 a 1116).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp a sedm sériových strojů

Uživatelé:  Polsko (námořnictvo)

 

M-28B1R

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik a tři operátoři

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu PZL Rzeszow PZL-10S (licenční kopie ruského typu TVD-10B) s max. výkonem po 960 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor typu RDR-2000, instalovaný ve špici trupu, a pátrací impulsní dopplerovský radiolokátor typu ARS-400, instalovaný pod rozměrným polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu trupu, přímo před hlavním podvozkem. Radiolokátor typu ARS-400 slouží k vyhledávání pozemních a hladinových cílů, mapování povrchu země a sledování meteorologických jevů. Zmínění radiolokátor má vyhledávací dosah 100 km a je schopen sledovat až 100 hladinových a pozemních cílů zároveň.

Vybavení:   jeden letecký fotoaparát typu AFA-39Za

Výzbroj:      dvě osvětlovací pumy typu SAB-100-55, SAB-100-75 nebo SAB-100MW, přepravované na dvou křídelních závěsnících

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 22,06 m
Délka:   13,10 m
Výška: 4,90 m
Prázdná hmotnost: 4 360 kg
Max. vzletová hmotnost: 7 000 kg
Max. rychlost: 355 km/h
Praktický dostup:   6 200 m
Max. dolet:    1 420 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.4.2018