Antonov An-225-100

Typ:  civilní nákladní modifikace speciálního velkokapacitního transportního letounu typu An-225 (Cossack)

Určení:  přeprava objemného a těžkého nákladu na velké vzdálenosti

Odlišnosti od letounu An-225 (Cossack):

- instalace avionického vybavení splňujícího požadavky mezinárodních norem pro činnost v civilním provozu

- instalace obložení z materiálu, který pohlcuje hluk, uvnitř motorových gondol

- zesílená konstrukce podlahy nákladového prostoru a příďové nájezdové rampy

Historie:  Program sovětského protějšku amerického vícenásobně použitelného kosmického nosného systému Space Shuttle v podobě systému Energija-Buran, který se sestával z jednorázově použitelné nosné rakety typu 11K25 Energija (SL-17) a vícenásobně použitelného kosmického raketoplánu typu 11F35 Buran, dal mimo jiné za vznik zdaleka největšímu letounu na světě. Zmíněný stroj vešel ve známost jako An-225 (Cossack) a disponoval bezkonkurenční nosností 200 až 250 t. Primárním posláním tohoto obřího letounu se stala doprava částí nosné kosmické rakety typu Energija (SL-17) a raketoplánu typu Buran z výrobního závodu na kosmodrom Bajkonur. Po konstrukční stránce přitom letoun typu An-225 (Cossack) nebyl ničím jiným, než derivátem čtyřmotorového proudového velkokapacitního transportního letounu typu An-124 (Condor A) s novou střední částí křídla s větším rozpětím, zvýšeným počtem motorů typu D-18T ze čtyř na šest, novými ocasními plochami, modifikovaným trupem se zvětšenou délkou, nákladovými úchyty na hřbetu a zesílenou konstrukcí zadní části, vyjmutím nákladových vrat, a zesíleným podvozkem. První exemplář letounu typu An-225 (Cossack) (CCCP-82060 / ex CCCP-480182) se do oblak poprvé vydal dne 21. prosince 1988. Protože byl ale program Energija-Buran již na počátku 90. let zastaven a žádné jiné využití se pro tento stroj, kuli tehdejšímu úpadku zájmu o leteckou přepravu na území států bývalého SSSR, nenašlo, již v dubnu roku 1994 byl odstaven, když měl na svém kontě pouhých 339 letů. Toto byl přitom jeden z mnoha důsledků rozpadu SSSR, k němuž došlo v roce 1991, a těžké ekonomické krize, která na počátku 90. let zachvátila všechny postsovětské republiky. Z toho samého důvodu byla prakticky ve stejnou dobu zastavena stavba druhého An-225 (Cossack). Kompletace tohoto stroje se přitom tehdy již nacházela ve stádiu 60 až 80 %-ní technické připravenosti. Jediný dokončený exemplář letounu typu An-225 (Cossack) se následně stal zdrojem motorů a dalších náhradních dílů po letouny typu An-124 (Condor A) společnosti Antonov Airlines. Tímto ale jedinému dokončenému exempláři letounu typu An-225 (Cossack), zdaleka neodzvonilo. Zvyšující se poptávka po vzdušné přepravě rozměrných a těžkých nákladů v zahraničí spolu se založením civilní dopravní společnosti Antonov Design Bureau, později známé jako Antonov Airlines, totiž umožnila už ve druhé polovině 90. let program An-225 (Cossack) znovu oživit. Vzhledem k tomu, že byla ANTK O.K. Antonova tehdy značně vytížena vývojem čtyřmotorového takticko-strategického transportního letounu typu An-70 s prop-fanovým pohonem a dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu An-140, práce na renovaci jediného dokončeného exempláře letounu typu An-225 (Cossack), který mezitím obdržel ukrajinskou registraci UR-82060, se nakonec nerozeběhly dříve než v srpnu roku 2000, tj. krátce po završení certifikačních zkoušek letounu typu An-140. Obnova letounu An-225 (UR-82060) byla hrazena z vnitřních zdrojů konstrukční kanceláře ANTK O.K. Antonova a výrobce leteckých motorů Motor Sič. Ten konkrétně zajistil dodávky nových motorů typu D-18T a jejich údržbou v provozu. Na renovaci letounu An-225 (UR-82060) se podílela celá řada dalších podniků, včetně závodu Aviastar z Uljanovska, který se tehdy stále ještě zabýval produkcí letounu typu An-124 (Condor A), z něhož typ An-225 (Cossack) vycházel. Průzkum stavu draku a palubních systémů letounu An-225 (UR-82060) se podařilo završit v listopadu roku 2000, včetně výroby většiny součástek a systémů nezbytných k jeho zpětnému uvedení do letuschopného stavu. Protože letoun An-225 (UR-82060) nyní musel splňovat i požadavky mezinárodních norem pro činnost v civilním provozu, součástí jeho renovace se stala též modernizace avioniky. Bez toho by jej totiž nebylo možné využívat ke komerční přepravě po celém světě bez omezení. Součástí renovace letounu An-225 (UR-82060) se ale stalo též zesílení konstrukce příďové nájezdové rampy a podlahy nákladového prostoru. Instalaci nových motorů se podařilo završit v únoru roku 2001. Brány kyjevského závodu letoun An-225-100 (UR-82060) opustil dne 9. dubna toho samého roku. Do oblak se tento stroj poprvé vydal dne 7. května 2001. Tomu se stalo po celých sedmi letech od posledního letu v původní konfiguraci. V rámci certifikačních zkoušek letoun An-225-100 (UR-82060) vykonal celkem 20 letů. Certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu tento stroj obdržel dne 23. května 2001. Tři dny nato si letoun An-225-100 (UR-82060) odbyl svůj veřejný debut na kyjevském letišti Borispol. Poté zavítal na 44. Pařížskou Air Show. Následně byl předán společnosti Antonov Airlines. Svůj první komerční let letoun An-225-100 (UR-82060) vykonal dne 3. ledna 2002, a to na trase Stuttgart (Německo) – Thumrait (Omán). Na jeho palubě se přitom tehdy nacházelo 375 palet se 187,5 t zásob pro americké vojáky. An-225-100 (UR-82060) si v průběhu řadové služby na své konto připsal hned několik prvenství. Tak např. v srpnu roku 2009 tento stroj přepravil, z německého Frankfurtu do arménského Jerevanu, zdaleka nejtěžší předmět, jaký kdy byl přepravován za pomoci letecké techniky, v podobě generátoru o hmotnosti 187,6 t. Vůbec nejtěžším nákladem, se kterým se letoun An-225-100 (UR-82060) vydal do vzduchu, se staly čtyři tanky s celkovou hmotností 253,82 t. Takto těžký náklad přitom nebyl nikdy předtím přepraven žádným jiným letounem. Zmíněný rekordní let se konal dne 11. září 2001 a letounu An-225-100 (UR-82060) zajistil též zápis rekordu v ustálené letové výšce 10 750 m a rychlostní rekord 763,2 km/h na 1 000 km uzavřeném okruhu. V červnu roku 2010 byl letoun An-225-100 (UR-82060) zase použit k přepravě zdaleka nejdelšího nákladu, jaký kdy byl přepravován vzdušnou cestou, v podobě dvou lopatek větrné elektrárny s délkou 42,1 m. Od svého prvního vzletu, k němuž se vydal dne 21. prosince 1988, do počátku prosince roku 2013 první exemplář letounu typu An-225 (Cossack) vykonal 1 015 letů (s celkovou délkou trvání 3 822 h), z toho 676 (s celkovou délkou trvání 3 151 h) po renovaci, tedy v konfiguraci An-225-100. Vzhledem k tomu, že byla technická životnost tohoto stroje stanovena na 20 000 letových hodin, 4 000 letů nebo 45 let provozu, v aktivní službě se bude moci nacházet nejméně do roku 2033.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí jediného exempláře modelu An-225)

Uživatelé:  pouze Ukrajina (Antonov Airlines)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, dva palubní mechanici, radista a dva loadmasteři (a popř. ještě sedmičlenná záložní posádka)

Pohon:       šest dvouproudových motorů typu Lotarev D-18T s max. tahem po 23 430 kp

Radar:        ?

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 200 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 43,32 m x 6,40 m x 4,40 m. Osobní kabina nacházející se horní palubě, přímo za křídlem, pojme celkem 20 osob.

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 88,40 m
Délka:   84,00 m
Výška: 18,10 m
Prázdná hmotnost: 285 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 640 000 kg
Max. rychlost: 820 km/h
Praktický dostup:   11 600 m
Max. dolet:    15 400* km

 

 

* 4 000 km s 200 t nákladu

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.6.2016