Antonov An-24PS/PRT (‘Coke’)

Typ:  speciální modifikace lehkého regionálního dopravního/taktického transportního letounu typu An-24B/RT (Coke) pro záchrannou a pátrací činnost (SAR)

Určení:  vyhledávání osob nouzi na pevnině a na moři, shoz výsadkových kontejnerů se záchranným vybavením a vysazování záchranářů-výsadkářů

Odlišnosti od letounu An-24B/RT (Coke):

- instalace tří optických pátracích systémů. Optika zmíněných systémů se nachází za průzory, které nahradily tři postranní kulatá okénka kabiny cestujících.

- instalace nestandardních antén na břichu trupu a na dolní ploše křídla

- instalace dvou tandemově uspořádaných párů pumových závěsníků typu DB3-34 (s nosností po 500 kg) na okrajích břicha střední části trupu alá An-24T. Na zmíněných závěsnících lze přepravovat výsadkové kontejnery se záchranným vybavením, noční značkovací/signální pumy typu NOSAB, denní námořní značkovací pumy typu OMAB-25-12D a noční námořní značkovací pumy typu OMAB-25-8N. Puma typu NOSAB vytváří jasné barevné světlo a slouží k označování míst pro vysazení záchranného vybavení nebo záchranného týmu. Zatímco puma typu OMAB-25-12D na hladině vody vytváří (po dobu 75 min) barevnou skvrnu, která je viditelná ze vzdálenosti 10 až 26 km, dopadem pumy typu OMAB-25-8N na hladině vody vznikne světélkující barevná skvrna (s „životností“ 60 až 80 min), která je viditelná ze vzdálenosti 32 až 58 km.

Historie:  Dvoumotorový turbovrtulový regionální dopravní letoun typu An-24 (Coke) vznikl v celé řadě specializovaných modifikací. Jedna z nich vešla ve známost jako An-24PRT a sloužila k záchranné a pátrací činnosti na pevnině a moři. Zmíněný speciál vycházel z transportního modelu An-24RT (Coke). Jeho posádka přitom mohla k vyhledávání osob v nouzi využívat radiolokátor nebo tři optické pátrací systémy. Nalezeným trosečníkům pak mohla shazovat výsadkové kontejnery se záchranným vybavením. K jejich přepravě přitom sloužila čtveřice postranních trupových pumových závěsníků. Alternativně bylo na zmíněné závěsníky možné umístit značkovací pumy. Státní zkoušky prototypu pátracího speciálu typu An-24PRT, který vycházel z dopravního modelu An-24B (Coke) a nesl označení An-24PS, byly úspěšně završeny v roce 1969. Základem všech 11-ti operačních exemplářů tohoto modelu se staly sériové An-24RT (Coke). Provozovatelem zmíněných strojů se stal 195. OTAP (samostatný transportní letecký pluk) letectva GUKOS (Hlavní správa kosmických středisek) s domovskou základnou Kustanaj. 195. OTAP zmíněné stroje používal zejména k vyhledávání kosmických návratových modulů a jejich posádek.

Verze:

An-24PS – modifikace letounu typu An-24PS vycházející z dopravního letounu typu An-24B (Coke)

An-24PRT – modifikace letounu typu An-24PS vycházející z transportního letounu typu An-24RT (Coke)

Vyrobeno:  jeden exemplář modelu An-24PS (vznikl konverzí sériového An-24B) a 11 exemplářů modelu An-24PRT (všechny vznikly konverzí sériových An-24RT)

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24T s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu PSBN-3N Groza-24, instalovaný v přední části trupu

Výzbroj:     čtyři noční značkovací/signální pumy typu NOSAB, čtyři denní námořní značkovací pumy typu OMAB-25-12D nebo čtyři noční námořní značkovací pumy typu OMAB-25-8N, přepravované na dvou párech demontovatelných tandemově uspořádaných podtrupových závěsníků typu BD3-34 s nosností po 500 kg. Alternativně lze na pumové závěsníky tohoto modelu umístit výsadkové kontejnery se záchranným vybavením.

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka:   23,53 m
Výška: 8,32 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.8.2018