Antonov An-2-100

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu An-2 (Colt); tento model vzešel z  modernizačního programu letounů řady An-2 (Colt)

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):

- instalace 1 500 hp turbovrtulového motoru typu MS-14 ukrajinské značky Motor Sič, který spaluje letecký petrolej, na místo 1 000 hp hvězdicového (vzduchem chlazeného) pístového motoru typu AŠ-62IR, který spaluje letecký benzín, uvnitř zcela nové špice trupu

- zcela nová konstrukce přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou – příď trupu tohoto stroje se vyznačuje znatelně štíhlejším profilem a plynule se zmenšujícím průměrem směrem od pilotní kabiny k vrtulovému kuželu (naproti tomu příď trupu modelu An-2 má robustní válcovitý profil a téměř konstantní průměr v celé délce)

- instalace třílisté vrtule typu AV-17 ruské značky NPP Aerosila na místo čtyřlisté vrtule typu AV-2

Historie:  V srpnu roku 2012 se na území států SNS v provozu stále ještě nacházelo 2 205 legendárních jednomotorových pístových dvouplošníků řady An-2 (Colt), z toho 1 583 na území Ruska, 135 na území Ukrajiny, 294 na území Kazachstánu, 89 na území Turkmenistánu, 60 na území Uzbekistánu a 63 na území Ázerbájdžánu. Skutečnost, že řada z těchto strojů tehdy ještě neměla zdaleka vyčerpanou technickou životnost, dala za vznik hned dvěma modernizačním projektům zaměřeným na výměnu jejich pohonné jednotky v podobě 1 000 hp pístového motoru typu AŠ-62IR z dílny A.D. Švecova. Zatímco modernizační program An-2MS (TVS-2MS) z dílny ruského institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví) je vystavěn na instalaci 1 100 hp turbovrtulového motoru typu TPE-331-12UHR-701H americké značky Honeywell, konkurenční modernizační program An-2-100 z dílny ukrajinské konstrukční kanceláře GP O.K. Antonova počítá s 1 500 hp turbovrtulovým motorem MS-14 ukrajinské značky AO Motor Sič. Hlavní předností obou zmíněných modernizačních programů, An-2MS a An-2-100, před starším modernizačním programem An-3T, který je zase vystavěn na 1 375 hp turbovrtulovém motoru typu TVD-20, se stala znatelně nižší cena. Nepříliš úspěšný (díky vysoké ceně) modernizační program An-3T se totiž dotkl nejen pohonné jednotky, ale i palubních systémů, avionického vybavení a v neposlední řadě též konstrukce draku. Základem prototypu letounu typu An-2-100 (UR-EXB), který obdržel zbarvení společnosti Motor Sič, se stal sériový An-2R (Colt), vyrobený v 80. letech polským závodem WSK Mielec. Svůj první vzlet přitom tento stroj vykonal dne 10. července 2013 z VPD kyjevského letiště Svjatošino, podnikového letiště GP O.K. Antonova. Motor typu MS-14 má přitom před motorem typu AŠ-62IR, pohonnou jednotkou letounů řady An-2 (Colt), navrch zejména díky vyšší výkonnosti, díky cca 2 x nižší hmotnosti (270 kg) a v neposlední řadě též díky nižší spotřebě (o 25% při vzletovém režimu). Kromě toho tento typ motoru spaluje letecký petrolej, který je v porovnání s leteckým benzínem, pohonnou hmotou motoru typu AŠ-62IR, o poznání levnější. Záměna motoru typu AŠ-62IR motorem typu MS-14 přitom sebou kromě výše uvedeného přinesla též pokles prázdné hmotnosti o 200 kg, vzrůst max. vzletové hmotnosti o 190 kg (na 5 690 kg), vzrůst cestovní rychlosti ze 190-ti na 220 km/h, vzrůst cestovní výšky o 1 000 m (na 3 000 m), vzrůst stoupavosti, vzrůst vytrvalosti o 30 minut (v konfiguraci s 1 500 kg užitečného zatížení), vzrůst doletu z 360-ti na 525 km (v konfiguraci s 1 500 kg užitečného zatížení) a v neposlední řadě též zlepšení vzletových a přistávacích charakteristik. Součástí certifikačních zkoušek jediného prototypu letounu An-2-100 (UR-EXB) by se mělo stát celkem 50 letů. Jejich završení je přitom naplánováno na přelom let 2013 až 2014.


Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového An-2)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:        jeden turbovrtulový motor typu Motor Sič MS-14 ukrajinské výroby s max. výkonem 1 500 hp

Radar:         žádný        

Kapacita:    12 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m

Výzbroj:       žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 18,18 m 
Délka:   14,23 m
Výška: 4,24 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 5 690 kg
Max. rychlost: 260 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.11.2013