Antonov An-26B (‘Curl A’)

Typ:  civilní nákladní modifikace lehkého taktického transportního letounu typu An-26 (Curl A)

Určení:  přeprava nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu An-26 (Curl A):

- instalace záslepky se standardním 390 mm kulatým okénkem na levém boku přední části trupu na místo 700 mm polokulovitého průzoru s bombardovacím zaměřovačem typu NKPB-7 alá An-26A

- modifikovaný interiér nákladového prostoru. Nákladový prostor tohoto modelu postrádá postranní sklopné lavice pro výsadkáře, stropní úchyty pro statická lana padáků a další vojenské zařízení. Do podlahy nákladového prostoru tohoto modelu jsou ale vetknuty zámky pro tři standardní palety typu PA-2,5 a úchyty pro lana sloužící k fixaci balíků. U některých exemplářů tohoto modelu jsou do podlahy nákladového prostoru vestavěny též válečkové dopravníky. Součástí vybavení nákladového prostoru tohoto modelu jsou též sedadla pro dva loadmastery, záchranné vybavení a klimatizační jednotka. Za její pomoci zde lze uvnitř nákladového prostoru udržovat podmínky podobné podmínkám v chladničce. Toho se využívá při přepravě potravin.

- instalace modifikované nájezdové rampy s odlehčenou konstrukcí. Díky tomu mohou do nákladového prostoru tohoto modelu vjíždět vozidla o hmotnosti pouhých 1,5 t. Naproti tomu nájezdová rampa vojenského modelu An-26 umožňuje vjezd vozidlům o hmotnosti až 3,1 t.

- instalace civilního radiokomunikačního a navigačního vybavení na místo vojenského

Historie:  V 70. letech začal Aeroflot po vzoru západních dopravců využívat k vzdušné přepravě nákladu, za účelem urychlení nakládky a vykládky, standardizované palety a kontejnery. Modifikace dvoumotorového turbovrtulového nákladního letounu typu An-26 (Curl A) uzpůsobená k přepravě nákladu na paletách splňujících mezinárodní standardy vešla ve známost jako An-26B (Curl A). Do podlahy nákladového prostoru tohoto modelu byly vetknuty úchyty pro tři standardní palety typu PA-2,5. Palubní manipulační zařízení letounu typu An-26B (Curl A) přitom dvěma loadmasterům umožňovalo naložit nebo vyložit trojici 1 500 kg palet za pouhých 30 min. Uvnitř nákladové kabiny tohoto modelu bylo navíc možné udržovat podmínky podobné podmínkám v chladničce. Toho se využívalo při přepravě potravin. Prototyp modelu An-26B (Curl A) vznikl konverzí letounu An-26 (v.č.4407 / CCCP-26602), který brány kyjevského závodu č.473 opustil v roce 1976. Později, v 80. letech, byl tento stroj přestavěn na prototyp sanitního speciálu. Civilní An-26B (Curl A) byl vyráběn v letech 1980 až 1986. Brány závodu č.473 přitom tento model opustil v počtu 116-ti exemplářů.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového An-26) a 116 sériových strojů

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik, navigátor a radista

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-24VT s max. výkonem po 2 820 hp a jeden pomocný proudový motor typu Tumanskij RU-19A-300 s max. tahem 900 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-26, instalovaný v přední části trupu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 5 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 11,10 m (15,68 m s prostorem nad nákladovými vraty) x 2,78 m x 1,91 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka:   23,80 m
Výška: 8,58 m
Prázdná hmotnost: 15 850 kg
Max. vzletová hmotnost: 24 230 kg
Max. rychlost: 540 km/h
Praktický dostup:   7 300 m
Max. dolet:    2 660 km

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2018