Ch-65
Typ: taktická letecká protizemní řízená střela s plochou dráhou letu
Určení: ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi
Vyvinul: Raduga
Verze:
Ch-65 – základní modifikace střely typu Ch-65 s inerciálním navedením (s korekčním systémem TERCOM) v počáteční a střední fázi letu a pasivním TV navedením v koncové fázi letu určená pro ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi. Tento model je opatřen trhavou nebo kazetovou bojovou hlavicí.
Ch-65S – modifikace střely typu Ch-65 s aktivním RL koncovým navedením určená pro ničení hladinových cílů s minimální efektivní radiolokační odrazovou plochou 300 m2. Tento model je opatřen tříštivo-kumulativní bojovou hlavicí.
Ch-65SE – exportní od roku 1997 nabízená modifikace protilodní střely typu Ch-65S
Historie: S taktickou střelou s plochou dráhou typu Ch-65 se již od počátku počítalo jako s méně výkonným doplňkem shodně koncipované strategické střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15 Kent). Počty těchto střel totiž striktně omezovala mezinárodní smlouva SALT-2 z roku 1979. Protože se zmíněné omezení týkalo všech střel s dosahem větším než 600 km, projektový dosah střely typu Ch-65 činil 500 až 600 km. Práce na projektu této zbraně se přitom rozeběhly na konci 80. let. Základní modifikace této zbraně vešla ve známost pod označením Ch-65 a sloužila, stejně jako těžší strategická střela typu Ch-55 (AS-15 Kent), pro ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi.Širší veřejnost se přitom mohla se střelou typu Ch-65 poprvé seznámit v roce 1993 na airshow v Abu Dhabi. V srpnu roku 1997, na moskevské airshow MAKS 97, si svůj veřejný debut odbyla též protilodní modifikace této zbraně. Protilodní verze střely typu Ch-65 přitom vešla ve známost pod označením Ch-65S a byla uzpůsobena pro ničení hladinových cílů s minimální efektivní radiolokační odrazovou plochou 300 m2. Na export byla tato zbraň uvolněna, pod označením Ch-65SE, ještě ten samý rok. O střely řady Ch-65 ale nakonec neprojevilo zájem ani VVS ani nikdo ze zahraničí.
Uživatelé: žádní
Nosič: Tu-22M3 (‘Backfire C’), Tu-95MS (‘Bear H’) a Tu-160 (‘Blackjack’) (v případě zahájení sériové výroby)
Naváděcí systém: Ch-65: inerciální systém (autopilot) s korekčním systémem TERCOM (korekce letu porovnáváním snímaného terénu s terénem uloženým v paměti počítače) (navádění v počáteční a střední fázi letu) a pasivní TV samonaváděcí hlavice (navádění v koncové fázi letu) neznámého typu; Ch-65S/SE: inerciální systém (autopilot) se satelitním korekčním systémem (navádění v počáteční a střední fázi letu) a aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu)
Pohon: jeden dvouproudový motor
Bojová hlavice: Ch-65: trhavá či kazetová o hmotnosti 410 kg; Ch-65S/SE: tříštivo-kumulativní
TTD: | Ch-65 | Ch-65S/SE |
Délka: | 6,04 m | 6,04 m |
Průměr těla: | 514 mm | 514 mm |
Rozpětí křídla: | 3,10 m | 3,10 m |
Startovací hmotnost: | 1 250 kg | 1 250 kg |
Max. rychlost: | 840 km/h | 840 km/h |
Dosah: | 500 - 600 km | 250 - 280 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 12.10.2010