Kamov Ka-32A11BC

Typ:  modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-32A přizpůsobená požadavkům kanadských norem pro civilní provoz

Určení:  přeprava osob a nákladu, provádění složitých montážních a demontážních prací, pátrací a záchranná činnost, odsun raněných z oblasti postižených přírodní nebo humanitární katastrofou, hašení požárů, ochrana veřejného pořádku a ostraha státních hranic

Odlišnosti od typu Ka-32A:

- instalace modifikovaného palubního vybavení, které odpovídá požadavkům kanadských norem pro civilní provoz

- instalace modifikovaného přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny (tento model je nabízen ve dvou úpravách, a to úpravě s analogovými přístroji v kabině a úpravě s MFD v kabině)

- modifikované řízení instalací dvoukomorových hydraulických akčních členů typu RS-60F

Historie:  V roce 1991 si kanadská společnost VIH Logging, divize společnosti Vauncouver Island Helicopters specializovaná zejména na svážení vytěženého dřeva z obtížně přístupných oblastí za pomoci vrtulníkové techniky, pronajala dva vrtulníky typu Ka-32A z dílny JSC N.I. Kamova. Volba právě tohoto stroje ruské výroby ze strany VIH Logging, provozovatele flotily více než 70-ti vrtulníků různých typů, přitom nepadla náhodou. Vrtulník typu Ka-32A je totiž schopen dostat do vzduchu v podvěsu břemeno o hmotnosti celých 5 t, což nesvedla drtivá většina tehdejších civilních vrtulníků západoevropské a americké konstrukce. Zatímco jeden z pronajatých Ka-32A v rámci zkušebního provozu u VIH Logging nalétal 1 500 h, nálet toho druhého činil 1 750 h. Výsledky zkušebního nasazení vrtulníku typu Ka-32A v Kanadě byly více než povzbudivé. Kromě toho, že tento stroj disponoval, i přes své malé rozměry, velkou nosností, byl schopen přepravit o 35 % více dřeva za stejný čas v porovnání s ostatními vrtulníky společnosti VIH Logging. Vrtulník typu Ka-32A ale zabodoval i při stavebních pracích, kdy působil v roli tzv. „vzdušného jeřábu“. Břemena o hmotnosti 4 až 5 t byly totiž až do jeho příchodu na území Kanady zvedány výhradně za pomoci standardních pozemních stavebních jeřábů, jejichž stavba vždy zabere nemálo času a místa a v hustě zastavěných lokalitách ani není možná. To vrtulník typu Ka-32A přepravu 4 až 5 t břemena zvládl za nesrovnatelně menší čas a třetinu nákladů. V porovnání s nejtěžším vrtulníkem společnosti VIH Logging v podobě amerického typu Sikorsky S-61 navíc unesl o 1 t více při o 30 % nižších nákladech. Vzhledem k tomu, že většímu rozšíření vrtulníků typu Ka-32A na území Kanady zamezovala omezená platnost certifikátů dle amerických norem FAR 29 a FAR 33, společnost VIH Logging se dohodla s JSC N.I. Kamova o společném postupu při plnohodnotné certifikaci tohoto stroje a jeho pohonné jednotky. Výsledkem tohoto procesu se přitom stal model, který vešel ve známost pod označením Ka-32A11BC. Prototyp vrtulníku typu Ka-32A11BC vznikl konverzí sériového Ka-32A. Kanadský certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu byl tomuto modelu a jeho pohonné jednotce vystaven dne 11. května 1998. Společnost VIH Logging svůj první Ka-32A11BC (C-FIGR) převzala ještě ten samý rok. Dodávka dalších dvou vrtulníků tohoto typu (C-GHKL a C-GURI) následovala v roce 2000. Všechny tři zmíněné stroje ale nebyly postaveny nově. Jejich základem se staly vrtulníky Ka-32S (RA-31585 / v.č. 8707),  Ka-32T (RA-31594 / v.č. 8801) a Ka-32T (RA-31600 / v.č. 8810). Přestože vrtulník typu Ka-32A11BC vzešel z požadavků kanadské společnosti VIH Logging, velmi brzy si našel cestu i k západoevropským provozovatelům vrtulníkové techniky. Až do dne 28. září 2009, kdy obdržel evropský certifikát EASA, ale mohl být na území EU využíván pouze pro speciální úkoly, jakým je hašení lesních požárů či provádění složitých montážních a demontážních prací v zájmu státu. Do roku 2012 byl vrtulník typu Ka-32A11BC certifikován též v Mexiku (v roce 2005), Chile (v roce 2007), Jižní Koreji (v roce 2007), ČLR (v roce 2008), Indonésii (v roce 2008), Japonsku (v roce 2008), Brazílii (v roce 2011), Indii (v roce 2011) a Austrálii (v roce 2012).

Verze:  -

Vyrobeno:  49 sériových strojů; dalších 6 exemplářů tohoto modelu vzniklo konverzí sériových Ka-32

Uživatelé:

Brazílie (HeliCargo) – V prosinci roku 2010 si společnost HeliCargo z Brazilského Sao-Paula objednala jeden vrtulník typu Ka-32A11BC. Zaškolením personál HeliCarga, čtyři piloti a šest techniků, na tento typ prošel mezi lednem a březnem roku 2012 v prostorách JSC Kamov a KumAPP. Dodávka zmíněného stroje (PR-HCG) byla uskutečněna v březnu téhož roku. HeliCargo svůj jediný Ka-32A11BC používá zejména k přepravě rozměrného nákladu v podvěsu a v roli tzv. vzdušného jeřábu.

Bulharsko (BN Helicopters) – Bulharská společnost BH Helicopters se dne 12. ledna 2011 stala provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (LZ-KBH). Zmíněný stroj nebyl postaven nově. Jeho základem se stal vrtulník Ka-32T (RA-31091), původně provozovaný společností UTair. Pro vrtulník Ka-32A11BC (LZ-KBH) se přitom našlo využití při výstavbě místního lyžařského centra. Kromě toho BH Helicopters tento stroj používá k přepravě nákladu v podvěsu a hašení požárů.

ČLR (Státní oceánografické vedení) Státní oceánografické vedení ČLR si v roce 2009 pořídilo jeden vrtulník typu Ka-32A11BC (B-7810). Zmíněný vrtulník operoval z paluby výzkumného ledoborce Xue Long, který slouží zejména k výzkumu Arktidy. Kariéra vrtulníku Ka-32A11BC (B-7810) ale nebyla dlouhá. Již dne 8. prosince 2011 byl totiž ztracen při havárii. Jako náhradu za tento stroj si Státní oceánografické vedení ČLR pořídilo vrtulník Ka-32A11BC (B-7817). Do ČLR, resp. na letiště Quingdao, přitom tento stroj dorazil dne 26. září 2013, v útrobách nákladového prostoru transportního letounu typu Il-76 (Candid) Ruského MČS. Státní oceánografické vedení ČLR jej převzalo dne 9. října 2013. Svůj debut si vrtulník Ka-32A11BC (B-7817) odbyl dne 2. ledna 2014 při evakuaci cestujících z výzkumné lodi Akademik Šokalskij, která uvízla dne 24. prosince 2013 v ledu u Antarktidy. Zmíněný stroj přitom tehdy vykonal celkem 7 letů, při kterých z paluby Akademika Šokalského na palubu svého mateřského plavidla přepravil 52 osob, zavazadla a vybavení expedice.

ČLR (Jiangsu Huayu General Aviation) – Čínská společnost Jiangsu Huayu General Aviation se v březnu roku 2013 stala provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (B-7822).

ČLR (Jiangsu Baoli Aviation Equipment Investment) – Čínská společnost Jiangsu Baoli Aviation Equipment Investment si v listopadu roku 2015 objednala čtyři vrtulníky typu Ka-32A11BC. První dva z nich přitom převzala v lednu roku 2017. S předáním zbylých dvou těchto strojů se počítá před koncem roku 2017. Zmíněná společnost bude přitom vrtulníky typu Ka-32A11BC používat k boji s požáry a k záchranné a pátrací činnosti.

ČLR (policie z Ordosu) – Požární oddíl Národní ozbrojené policie autonomní provincie Vnitřní Mongolsko z města Ordos se v červnu roku 2013 stal provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (modrá 15063).

ČLR (policie ze Shanghaie) – Požární oddíl policie ze Shanghaie si v roce 2012 objednal jeden vrtulník typu Ka-32A11BC. Dodávka zmíněného stroje (31006) byla uskutečněna v dubnu roku 2014.

ČLR (Shandong General Aviation) – Čínská společnost Shandong General Aviation se v roce 2014 stala provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (B-7811).

ČLR (Sino Russian Helicopter Technology) – Čínská společnost Sino-Russian Helicopter Technology si v roce 2011 objednala celkem 20 vrtulníků typu Ka-32A11BC. První dva z nich (B-7812 a B-7813) do ČLR dorazily v létě roku 2014. Jejich provozovatelem se přitom stala společnost Citic General Aviation.

Japonsko (Akagi Helicopter) – Na konci března roku 2007 si japonská společnost Morikava Shoji Kaisha objednala jeden vrtulník typu Ka-32A11BC. Zmíněný stroj obdržel registraci JA6955 a stal se prvním vrtulníkem ruské konstrukce dodaným do Japonska od rozpadu SSSR. Jeho dodávka byla uskutečněna ještě ten samý rok. Provozovatelem vrtulníku Ka-32A11BC (JA6955) se však stala společnost Akagi Helicopter. Ta jej přitom používá k přepravě nákladu a cestujících.

Jižní Korea (Changwoon Aviation) – Jihokorejská společnost Changwoon Aviation se v roce 2008 stala provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (HL9470).

Jižní Korea (Helikorea) – Jihokorejská společnost Helikorea se v roce 2008 stala provozovatelem jednoho vrtulníku typu Ka-32A11BC (HL9468).

Jižní Korea (Korea Forest Service) – Korea Forest Service se v roce 2009 stala provozovatelem dvou vrtulníků typu Ka-32A11BC (HL9481 a HL9486). Zmíněné stroje přitom rozšířily její flotilu 28-ti vrtulníků typu Ka-32T, dodaných před rokem 2007.

Kanada (VIH Logging) – Kanadská společnost VIH Logging si v roce 1998 pořídila jeden vrtulník typu Ka-32A11BC (C-FIGR). Zmíněný stroj vznik konverzí sériového Ka-32S (RA-31585) a protože se osvědčil, v roce 2000 si VIH Logging pořídila další dva vrtulníky typu Ka-32A11BC (C-GHKL a C-GURI). Ani tyto dva stroje nepocházely z novovýroby. Jejich základem se staly vrtulníky Ka-32T (RA-31594) a Ka-32T (RA-31600). Provoz vrtulníku Ka-32A11BC (C-GHKL) ale již v srpnu roku 2013 předčasně ukončila havárie. V roce 2014 si společnost VIH pořídila další Ka-32A11BC (C-FMKV). Ten zase vznikl úpravou druhého exempláře vrtulníku typu Ka-32A12 (HB-ZFX) švýcarské společnosti HeliSwiss.

Kazachstán (MČS Kazachstana) – Dne 15. srpna 2011 si Ministerstvo pro mimořádné události Kazachstánu objednalo dvojici vrtulníků typu Ka-32A11BC. První z nich (UP-K3201) Kazašské MČS slavnostně převzalo dne 4. května 2012, na airshow KADEX 2012 konající se v kazašské Astani. Dodávka toho druhého (UP-K3202) byla uskutečněna ještě ten samý rok. Kazašské MČS vrtulníky typu Ka-32A11BC používá zejména k poskytování neodkladné zdravotnické pomoci, pátrací a záchranné činnosti a hašení požárů. Součástí vybavení obou kazašských Ka-32A11BC se staly zdravotnické moduly a horizontální tlakové vodní dělo. Zmíněné dělo se umisťuje na levobok trupu a je napojeno na hranatou plochou nádrž, která se připevňuje k břichu trupu.

Portugalsko (Empresa de Meios Aereos) – Portugalská společnost Empresa de Meios Aereos (EMA), která zajišťuje pátrací a záchranné operace a hašení lesních požárů za pomoci vrtulníků pro místní Ministerstvo vnitra, si v listopadu roku 2007 objednala celkem 6 vrtulníků typu Ka-32A11BC (s opcí na další dva). Všech 6 objednaných vrtulníků typu Ka-32A11BC (CS-HMK / rudá 1, CS-HML / rudá 2, CS-HMM / rudá 3, CS-HMN / rudá 4, CS-HMO / rudá 5 a CS-HMP / rudá 6) zmíněná společnost převzala ještě v roce 2008. Svůj veřejný debut si přitom tyto stroje odbyly na lisabonském veletrhu Helitech 08. Vrtulníky typu Ka-32A11BC společnosti EMA se vyznačují instalací druhých posuvných nákladových vrat na pravoboku trupu (na místo nouzového výstupu). Jejich instalací byl ale od počátku opatřen až druhý dodaný stroj. Ten první instalaci druhých nákladových vrat obdržel až dodatečně. Součástí palubního vybavení vrtulníků typu Ka-32A11BC společnosti EMA se stal pátrací radiolokátor, pátrací světlomet typu SX-16, podvěsný hasící vak na vodu s kapacitou 5000 l, střihače drátů a palubní jeřáb značky Goodrich. Uvnitř jejich kokpitů se nacházejí dva MFD a dva malé navigační displeje. Většinu avionických systémů pro tyto stroje dodaly americké firmy, včetně Bendix King. Společnost EMA přitom s vrtulníky typu Ka-32A11BC plní nejen zakázky na pátrací a záchrannou činnost a hašení požárů, na které si předtím, od léta roku 2007 najímala vrtulníky typu Mi-8MTV (Hip) a Ka-32 s bulharskými, ukrajinskými nebo albánskými posádkami. Vrtulníky Ka-32A11BC v barvách společnosti EMA využívá též policie při potírání závažné trestné činnosti, hraničáři při ostraze státních hranic a zdravotníci při mimořádných událostech. Nasazení těchto strojů bylo již od počátku velmi intenzivní. Jenom v průběhu prvních dvou měsíců služby nalétaly 60 až 70 h.

Portugalsko (Heliportugal) – Portugalská společnost Heliportugal si v roce 2007 pořídila jeden vrtulník typu Ka-32A11BC (CC-CXV). Jeho nákup byl přitom realizován přes státní firmu EMA. Důvodem toho se stalo rychlejší a efektivnější plnění objednávky. V roce 2011 vrtulník Ka-32A11BC (CC-CXV) vypomáhal při pátracích a záchranných akcích na území Chile.

Rusko (MČS Rossiji) – v polovině října roku 2010 si MČS (Ministerstvo pro mimořádné události Ruské Federace) objednalo pět vrtulníků typu Ka-32A11BC s termínem dodání na léta 2011 až 2012. Zmíněné vrtulníky byly objednány v úpravě pro pátrací a záchrannou činnost s možností snadné konverze na požární stroje. Do jejich palubního vybavení byly mimo jiné zahrnuty též zdravotnické moduly, které byly certifikovány v červnu roku 2012. Nákup vrtulníků typu Ka-32A11BC se přitom stal součástí komplexního programu „Pořízení vrtulníkové techniky pro vzdušnou-záchrannou složku MČS Ruska“, který byl schválen v listopadu roku 2009, a to podpisem smlouvy mezi společností Russian Helicopters, společností, která od konce roku 2006 systematicky koordinuje vývoj veškeré vrtulníkové techniky na území Ruska, a Vedením letectva MČS. Tehdejší prognózy přitom počítaly s tím, že k naplnění cílů zmíněného programu bude zapotřebí až 62 lehkých a 123 středně těžkých vrtulníků. Všech pět objednaných vrtulníků typu Ka-32A11BC (RF-32801 až RF-32804 a RF-32806) Ruské MČS převzalo v roce 2011. Tomu v roce 2012 následovala ještě dodávka dalších dvou těchto strojů (RF-32805 a RF-32807). Ruské MČS všechny zmíněné stroje provozuje z letecké základny Žukovskyj.

Španělsko (FAASA) – Španělská společnost FAASA si v roce 2007 pořídila dva vrtulníky typu Ka-32A11BC (EC-KFZ a EC-KGA). FAASA zmíněné stroje používá pro pátrací a záchrannou činnost a hašení požárů v oblasti kolem Cordóby.

Španělsko (HeliSurEste) – Španělská společnost HeliSurEste, společnost, která zajišťuje pátrací a záchrannou činnost a hašení požárů za pomoci vrtulníkové a letecké techniky na území Španělska, si v roce 2003 objednala dva vrtulníky typu Ka-32A11BC jako doplněk stávající techniky. Důvodem volby právě tohoto ruského stroje ze strany zmíněné společnosti se stala skutečnost, že disponuje kapacitami, které tehdy neměly žádné jiné vrtulníky z jejího inventáře. Pro tento typ ale hovořily též nízké provozní náklady. Oba objednané vrtulníky typu Ka-32A11BC (EC-JAK a EC-JAL) do Španělska dorazily rok nato. Jelikož se osvědčily, do roku 2008 společnost HeliSurEste svou flotilu vrtulníků typu Ka-32A11BC rozšířila na rovných 11 strojů (EC-JAK, EC-JAL, EC-JGV, EC-JGX, EC-JSP, EC-JSQ, EC-JUZ, EC-JVA, EC-JXG, EC-KSH a EC-KRI). Společnost HeliSurEste své vrtulníky typu Ka-32A11BC používá zejména pro pátrání po pohřešovaných letadlech, hašení požárů a montážní a demontážní práce.

 

 

 

Posádka:    pilot a druhý pilot/navigátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VMA s max. výkonem po 2 200 hp

Kapacita:   16 osob, 10 sedících či 4 ležící ranění nebo náklad do celkové hmotnosti 3 700 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,52 m x 1,30 m x 1,32 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  15,90 m
Délka trupu:   11,30 m
Výška: 5,40 m
Prázdná hmotnost: 5 520 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 600 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    850 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 11.1.2017