Kamov Ka-226T

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-226 (Hoodlum C) uzpůsobená pro činnost v oblastech s velkou nadmořskou výškou a vysokou teplotou vzduchu

Určení:  spojovací činnost, přeprava osob a nákladu, provádění složitých stavebních montážních a demontážních prací, odsun raněných, sanitní lety, pátrací a záchranná činnost, kultivace zemědělských ploch, provádění kontrol produktovodů, hlídková činnost a výcvik pilotů 

Odlišnosti od typu Ka-226 (Hoodlum C):  

- instalace silnějších pohonných jednotek typu Turboméca Arrius 2G francouzské výroby na místo motorů typu Rolls Royce (Allison) 250-C20R/2 americké výroby – v této souvislosti oba vystouplé kapsovité lapače vzduchu (jejich instalace se nacházela na bocích hřbetní nástavby, na úrovni hlavního podvozku) nahradily obdélníkové do potahu včleněné lapače (jejich instalace se nachází na bocích hřbetní nástavby, v oblasti za hlavním podvozkem) a čtveřici nevelkých oválných výfukových trubic (jejich instalace se nacházela na hřbetu trupu, přímo za nosnými rotory) dvojice výrazně mohutnějších mírně vně podélnou osu trupu směřujících výfukových trubic s kruhovým průřezem (jejich instalace se nachází na zádi hřbetní nástavby, přímo mezi ocasními nosníky)

- instalace reduktoru typu VR-226N, který je schopen přenášet výrazně vyšší výkon, na místo reduktoru typu VR-226

- modifikovaná pilotní kabina

- instalace nových ovládacích systémů

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století se JSC N.I. Kamova pustila do prací na modifikaci lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-226 (Hoodlum C) optimalizované pro činnost v oblastech s velkou nadmořskou výškou a vysokou teplotou vzduchu. Zmíněný model vešel ve známost pod označením Ka-226T a od svého vývojového předchůdce se odlišoval zejména instalací silnějších 580 hp pohonných jednotek typu Turboméca Arrius 2G francouzské výroby na místo amerických 450 hp motorů typu Rolls Royce (Allison) 250-C20R/2. Tento zásah do pohonného systému přitom umožnil zvýšit max. vzletovou hmotnost (z 3 400 kg až 3 600 kg, resp. 3 800 kg v konfiguraci s nákladem ve vnějším podvěsu), a tedy i nosnost. Kromě toho sebou přinesl nemalý vzrůst letových výkonů, zejména pak dostupu a stoupavosti. Zatímco praktický dostup modelu Ka-226 (Hoodlum C) činí 3 500 m, resp. 2 400 m s pasažéry na palubě, v případě typu Ka-226T tomu je 6 100 m. Statický dostup tohoto modelu přitom činí 4 600 km. V průběhu zkoušek ve velehorských oblastech Himaláje, které se konaly na území Indie, nicméně jeden z prototypů vrtulníku typu Ka-226T bez větších problémů operoval ve výškách až 7 200 m. Kromě toho zde ustanovil výškový rekord 7 500 m. První ze tří letových prototypů vrtulníku typu Ka-226T vznikl v roce 2004 konverzí sériového Ka-226 (Hoodlum C). Další dva prototypy tohoto modelu se do zkušebního programu zapojily v roce 2009. Zatímco jeden z nich (v.č. 01-01) vznikl na lince závodu KumAAP z Kumertau, ten druhý (v.č. 015) postavil závod FGUP Strela z Orenburgu. Jako první o vrtulník typu Ka-226T projevilo, v roce 2012, zájem Ministerstvo pro mimořádné situace Ruské federace (MČS) spolu se společností Gazpromavia, která není ničím jiným, než leteckou divizí plynárenské společnosti RAO Gazprom. MČS si plánovalo pořídit okolo 16-ti vrtulníků typu Ka-226T, v úpravě pro pátrací a záchrannou činnost. Společnost Gazpromavia podepsala dne 6. září 2012 kontrakt na celkem 18 těchto strojů, ve verzi Ka-226TG. Zatímco prvních šest z nich mělo být dle zmíněného kontraktu dodáno do konce roku 2013, předání zbylých 12-ti těchto strojů bylo naplánováno na rok 2014. První sériový exemplář vrtulníku typu Ka-226T (černá 241) vznikl v provedení pro pátrací a záchrannou činnost pro MČS a svůj veřejný debut si odbyl v květnu roku 2013 na výstavě HeliRussia 2013. Svému provozovateli v podobě MČS měl být tento stroj předán ještě na podzim tohoto samého roku, po završení certifikačních zkoušek. Do konce roku 2013 mělo MČS převzít ještě jeden vrtulník typu Ka-226T. Oba tyto stroje přitom měly zajišťovat podporu zimních Olympijských her, které se konaly v únoru roku 2014 v Soči. MČS ale nakonec vrtulník Ka-226T (černá 241) nebyl předán. MČS totiž mezitím, v únoru roku 2013, kontrakt z roku 2012 stornovalo. Důvodem toho se stalo neplnění zakázky ve stanoveném termínu. V současnosti se vrtulník Ka-226T (černá 241) nachází u OAO Kamov. Typový certifikát byl vrtulníku typu Ka-226T nakonec vystaven až dne 30. března 2015. Na certifikačních zkouškách, které se rozeběhly v roce 2009, se přitom kromě dvou letových prototypů podílela též celá řada pozemních zkušeben a v neposlední řadě též neletový prototyp Ka-229T-RS-2. Ten byl vyhrazen pro zátěžové zkoušky. Krátce nato, v červnu roku 2015, brány závodu KumAPP opustil druhý sériový stroj (černá 242). Tento konkrétní exemplář vrtulníku typu Ka-226T s největší pravděpodobností vzešel ze zakázky OAO Kamov ze dne 27. srpna 2013 na jeden vrtulník typu Ka-226T s termínem dodání do 25. prosince 2013. Dne 13. května 2015 byl vrtulník typu Ka-226T vyhlášen za vítěze výběrového řízení Indického vojenského letectva (IAF) a armády na 197 lehkých víceúčelových vrtulníků. Před svými konkurenty v podobě vrtulníků typu Airbus Helicopter AS550C3 Fennec, Bell 407GT, Agusta-Westland AW119 a HAL LUH měl totiž suverénně navrch ve výškových charakteristikách, což byl jeden z klíčových aspektů. Pro typ Ka-226T ale hovořila též skutečnost, že jeho pohon obstarávají motory Turboméca Arrius 2G. Výrobce těchto pohonných jednotek je totiž součástí francouzské skupiny Safran, která již nějakou dobu aktivně spolupracuje s indickým konsorciem HAL. Vrtulníky typu Ka-226T přitom na inventáři indických ozbrojených sil nahradí početnou flotilu vrtulníků typu HAL Cheetah (licenční SA315B Lama) a HAL Chetak (licenční SA316 Alouette III). Závazná objednávka na 197 vrtulníků typu Ka-226T byla podepsána dne 15. října 2016. Na základě zmíněné smlouvy ale ruský výrobce Indům dodá jen 60 sériových Ka-226T. Zbylých 137 objednaných exemplářů tohoto stroje bude zkompletováno, na základě licence, v prostorách podniku konsorcia HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) vybudovaném v Tumakuru, z konstrukčních sestav dodaných ruským výrobcem. Zatímco armáda převezme 133 vrtulníků typu Ka-226T, pro vojenské letectvo je vyhrazeno 64 těchto strojů. Produkci vrtulníků typu Ka-226T pro indické ozbrojené složky a konstrukčních sestav pro indickou licenční výrobu dostal na starost závod U-UAZ z Ulan-Ude a nikoliv závod KumAPP z Kumertau. Pracovní náplní posledně uvedeného podniku se v rámci programu Ka-226T stane plnění zakázek ozbrojených složek Ruska, civilních zákazníků a ostatních zahraničních zákazníků. První licenční Ka-226T by měl přitom brány závodu z Tumakuru opustit v roce 2018. V srpnu roku 2017 vrtulník typu Ka-226T prošel zkouškami v horkém podnebí (do 50°) na území Íránu za spoluúčasti íránské společnosti IHSRC (Iran Helicopter Support and Renewal Company). Tomu v roce 2016 předcházel podpis memoranda o porozumění s iránskou společností IDRO (Industrial Development and Renovation Organization) o licenční výrobě tohoto stroje na území Íránu.

Verze:

Ka-226T – základní modifikace vrtulníku typu Ka-226T

Ka-226T (226.52) – pátrací-záchranná modifikace vrtulníku typu Ka-226T vzešlá ze zadání MČS. Tento model byl postaven ve dvou exemplářích. MČS ale nakonec nepřevzalo ani jeden z nich.

Ka-226T (226.57) – hlídková a pátrací-záchranná modifikace vrtulníku typu Ka-226T vzešlá ze zadání FSB (Federální státní bezpečnost). Tento model je uzpůsoben pro činnost z palub pobřežních hlídkových plavidel projektu 22460 (Rubin class). První dva z šesti objednaných vrtulníků typu Ka-226 („226.57“) bylo FSB předáno dne 30. března 2017. viz. samostatný text

Vyrobeno:  tři letové prototypy (jeden z nich vznikl konverzí sériového Ka-226), jeden neletový prototyp a čtyři sériové stroje

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Turboméca Arrius 2G francouzské výroby s max. výkonem po 580 hp (resp. 705 hp v krátkodobém nouzovém režimu)

Kapacita:   za dvoumístnou pilotní kabinu tohoto stroje lze připevnit výměnný modul s 2,35 m x 1,54 m x 1,40 m kabinou, která pojme 7 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 050 kg, hák „vzdušného jeřábu“ s nosností 1 100 kg, nákladovou valníkovou plošinu nebo zásobník na chemický postřik (kapalný nebo tuhý) s rozptylovacím zařízením. Výměnu jednotlivých modulů lze provádět přímo na letišti bez nutnosti následného dovažování. Celý tento proces přitom nezabere více než 20 až 30 minut.

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  13,00 m
Délka trupu:   8,10 m
Výška: 4,15 m
Prázdná hmotnost: 2 010 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 800* kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   6 100 m
Max. dolet:    500 km

 

 

* s nákladem v podvěsu, resp. 3 600 kg s nákladem uvnitř kabiny

 

 

Poslední úpravy provedeny: 1.10.2017