Kamov Ka-32A12

Typ:  modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-32A přizpůsobená požadavkům švýcarských norem pro civilní provoz

Určení:  přeprava osob a nákladu, provádění složitých montážních a demontážních prací a hašení požárů

Odlišnosti od typu Ka-32A:

- instalace modifikovaného palubního vybavení, které odpovídá požadavkům švýcarských norem pro civilní provoz

- instalace vypouklého okénka pravých dveří pilotní kabiny, příďového zrcátka, zařízení pro nesení nákladu v podvěsu a dalšího vybavení švýcarské výroby

Historie:  Civilní středně těžký víceúčelový vrtulník typu Ka-32, který se stal v roce 1986 součástí výrobního programu závodu KumAPP z Kumertau, se díky vysoké výkonnosti již v 90. letech dostal též do středu pozornosti celé řady společností provozujících vrtulníkovou techniku ze západní Evropy. Vždyť byl taky schopen letu s břemenem o hmotnosti celých 5 t v podvěsu, což nesvedla většina tehdejších civilních vrtulníků západoevropské a americké konstrukce. Provozu vrtulníku typu Ka-32 na území západní Evropy ale poměrně dlouho bránila absence certifikátu. I přesto se na území západní Evropy tyto stroje několikrát objevily. V tomto případě ale šlo o vrtulníky nesoucí moldavskou nebo bulharskou registraci. V těchto zemích byla totiž až do konce 90. lét registrace udělována dle ruských nebo domácích předpisů. Průkopníkem v provozování vrtulníků typu Ka-32 na území západní Evropy se stala švýcarská společnost HeliSwiss. Ta si již v roce 1991 pronajala na určitou dobu dvojici těchto strojů přímo od JSC N.I. Kamova. Konkrétně přitom šlo o vrtulníky Ka-32A (CCCP-06143) a Ka-32 (CCCP-31000). Jelikož byla s nimi nadmíru spokojena, v polovině 90. let si pořídila vlastní vrtulník tohoto typu. Zmíněný stroj obdržel registraci HB-XKE a byl dokončen ve verzi Ka-32A12, která byla přizpůsobena požadavkům švýcarských norem pro civilní provoz. Zmíněný stroj ale nebyl postaven nově. Jeho základem se stal vrtulník Ka-32A (RA-31587), předtím provozovaný ruskou společností PANCh. Do konstrukce a vybavení tohoto stroje byla vnesena celá řada vylepšení, která pocházela přímo z švýcarské dílny. Švýcaři např. pro vrtulník typu Ka-32A12 vyrobili vypouklé postranní okénko pilotní kabiny, příďové zrcátko či zařízení pro přepravu nákladu v podvěsu. Dne 17. června 1996 byl vrtulníku typu Ka-32A12 vystaven provizorní švýcarský certifikát o letové způsobilosti platný po dobu 18-ti měsíců. Vzrůstající zájem o služby vrtulníkové techniky spolu s rozšířením působnosti HeliSwissu na celou západní a střední Evropu tuto společnost přiměl si v srpnu roku 2004 zakoupit další vrtulník typu Ka-32A12 (HB-ZFX). Ani tento stroj nepocházel z novovýroby. Jeho základem se totiž stal vrtulník Ka-32T (RA-31599). HeliSwiss vrtulník Ka-32A12 (HB-ZFX) provozoval až do ledna roku 2014. Poté tento stroj prošel konverzí na model Ka-32A11BC a následně byl prodán kanadské společnosti VIH. Naproti tomu vrtulník Ka-32A12 (HB-XKE) se na inventáři HeliSwissu udržel do dnešních dnů.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře (oba vznikly konverzí sériových Ka-32)

Uživatelé:  Švýcarsko (HeliSwiss)

 

 

 

Posádka:    pilot a druhý pilot/navigátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VMA s max. výkonem po 2 200 hp

Kapacita:   16 osob, 10 sedících či 4 ležící ranění nebo náklad do celkové hmotnosti 3 700 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,52 m x 1,30 m x 1,32 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  15,90 m
Délka trupu:   11,30 m
Výška: 5,40 m
Prázdná hmotnost: 5 520 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 600 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    850 km

 

 

Poslední úpravy provedeny: 8.8.2015