Ch-38M

 

Typ:  taktická letecká protizemní řízená střela krátkého dosahu

Určení:  ničení malých stacionárních i pohyblivých nechráněných i pancéřovaných pozemních cílů (vojenská vozidla, uskupení pozemních vojsk, polní velitelská stanoviště…) a hladinových cílů nacházejících se v pobřežních oblastech moří a oceánů

Vyvinul:  Raduga

Verze:

Ch-38ML – modifikace střely typu Ch-38M s poloaktivním laserovým navedením v koncové fázi letu a tříštivo-trhavou nebo průbojnou bojovou hlavicí. Zahraničním zákazníkům je tento model nabízen pod označením Ch-38MLE.

Ch-38MT – modifikace střely typu Ch-38M s pasivním IČ navedením v koncové fázi letu a tříštivo-trhavou nebo průbojnou bojovou hlavicí. Zahraničním zákazníkům je tento model nabízen pod označením Ch-38MTE.

Ch-38MA – modifikace střely typu Ch-38M s aktivním radiolokačním navedením v koncové fázi letu a tříštivo-trhavou nebo průbojnou bojovou hlavicí. Zahraničním zákazníkům je tento model nabízen pod označením Ch-38MAE.

Ch-38MK – modifikace střely typu Ch-38M s družicovým navedením a kontejnerovou submuniční bojovou hlavicí. Zahraničním zákazníkům je tento model nabízen pod označením Ch-38MKE.

Historie:  Protizemní řízená střela s modulární konstrukcí typu Ch-38M značky Raduga vznikla v rámci programu víceúčelových bojových letounů nové generace, jakými jsou např. typy Su-35S (Flanker K) a Su-57 (Felon), jako nástupce lehkých taktických protizemních řízených střel řady Ch-25M (AS-10 Karen) a těžkých taktických protizemních řízených střel řady Ch-29 (AS-14 Kedge). Zatímco z hlediska rozměrů má střela typu Ch-38M blíže k lehčím střelám řady Ch-25M (AS-10 Karen), z hlediska hmotnosti bojové části se blíží spíše k těžším střelám řady Ch-29 (AS-14 Kedge). Protože letoun typu Su-57 (Felon) bude většinu podvěsné výzbroje přepravovat uvnitř zbraňových šachet, střely řady Ch-38M obdržely, na rozdíl od svých předchůdců v podobě střel řady Ch-25M (AS-10 Karen) a Ch-29 (AS-14 Kedge), skládací ovládací plochy. Hlavní předností této zbraně je skutečnost, že lze za její pomoci útočit i na cíle, které se v okamžiku odpalu nenacházejí v dohledu naváděcí hlavice. To u střel řady Ch-25M (AS-10 Karen) a Ch-29 (AS-14 Kedge) nebylo možné. Střely řady Ch-38M budou, stejně jako starší střely řady Ch-25M (AS-10 Karen), vyráběny hned v několika modifikacích navzájem se od sebe lišících pouze typem bojové a naváděcí hlavice. Drak a pohonný systém všech verzí této zbraně bude zcela identický. Díky tomu bude možné střely řady Ch-38M používat proti široké škále cílů. Vypouštění střel této řady bude možné provádět v průběhu letu ve výšce 200 až 12 000 m rychlostí 54 až 1 620 km/h. Odklon nosiče od cíle bude přitom v okamžiku odpalu moci činit celých ±80°. Široká veřejnost se mohla se střelou typu Ch-38M poprvé seznámit v srpnu roku 2007 na moskevské airshow MAKS 2007. Zde byla přitom vystavena její 1:1 maketa. Jakékoliv bližší informace o průběhu střeleckých zkoušek a současném stavu celého programu Ch-38M zatím ale nejsou bohužel známy.

Uživatelé:  žádní

Nosič:  Su-34 (Fullback), Su-35S (Flanker M) a Su-57 (Felon)

Naváděcí systém:  Ch-38ML: inerciální systém + poloaktivní laserová samonaváděcí hlavice (navádění na odraz paprsku laserového značkovače od cíle); Ch-38MT: inerciální systém + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění na tepelnou stopu cíle); Ch-38MA: inerciální systém + aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle); Ch-38MK: inerciální systém + družicový navigační systém

Pohon:  jeden dvourežimový raketový motor na TPL sestávající se z jedné startovací jednotky (ta se nachází v ose těla a tuto zbraň urychluje na letovou rychlost) a dvou malých letových jednotek s pomalým hořením umístěné (ty se nacházejí po stranách těla a kompenzují ztrátu energie způsobenou aerodynamickým odporem při letu)

Bojová hlavice:  Ch-38ML/MT/MA: tříštivo-trhavá nebo průbojná s hmotností 250 kg; Ch-38MK: kontejnerová submuniční s hmotností 250 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: 4,20 m 
Průměr těla:   310 mm
Rozpětí stabilizátorů: 1,14 m
Startovací hmotnost: 520 kg
Max. rychlost: 2 700 km/h
Dosah:  40 km

 

 

 

 Poslední úpravy provedeny dne: 25.3.2012