Ch-35U (AS-20 Kayak)

Typ:  pokročilá modifikace taktické letecké protilodní řízené střely typu Ch-35 (AS-20 Kayak)

Určení:  ničení hladinových plavidel s výtlakem do 5 000 t

Vyvinul:  Zvezda

Odlišnosti od modelu Ch-35 (AS-20 Kayak):   

- instalace dvouproudového motoru typu iz.64M, který má znatelně menší rozměry, na místo dvouproudového motoru typu R-95TM-300 v zadní části těla nové konstrukce mající znatelně větší průměr. Zatímco instalace motoru tohoto modelu je umístěna ve vystouplé břišní nástavbě, motor modelu Ch-35 se nachází v útrobách těla zadní části těla mající shodný průměr jako přední část těla.

- znatelně menší délka přívodního vzduchového kanálu pohonné jednotky. Lapač vzduchu tohoto modelu se nachází až za sklopitelným křídlem, zatímco lapač vzduchu modelu Ch-35 je umístěn před sklopitelným křídlem.

- větší vnitřní zásoba paliva

- instalace aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice typu U502U, která má větší dosah (50 km vs 20 km), na místo aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice typu ARGS-35 (U502)

- instalace nového inerčního navigačního systému typu C074U se satelitním korekčním systémem.

Verze:

Ch-35U – základní modifikace střely typu Ch-35U (AS-20 Kayak)

Ch-35UE – exportní modifikace střely typu Ch-35U (AS-20 Kayak). Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován v srpnu roku 2009 na moskevské airshow MAKS-2009.

Ch-35UL – modifikace střely typu Ch-35U (AS-20 Kayak) tvořící jednu z komponent zbraňového systému palubního víceúčelového bojového letounu typu MiG-29K/KUB (Fulcrum)

Ch-35EUL – exportní modifikace střely typu Ch-35UL (AS-20 Kayak)

Ch-35UV – modifikace střely typu Ch-35U (AS-20 Kayak) tvořící jednu z komponent zbraňového systému palubního útočného vrtulníku typu Ka-52K (Hokum)

Historie:  Taktická letecká protilodní řízená střela typu Ch-35U (AS-20 Kayak) vznikla dalším vývojem střely typu Ch-35 (AS-20 Kayak). Se svým vývojovým předchůdcem v podobě střely typu Ch-35 (AS-20 Kayak) tato zbraň sdílí celkové rozměry. Je však opatřena modifikovanou samonaváděcí soustavou a novým dvouproudovým motorem majícím znatelně menší rozměry. Zmíněný motor navíc není instalován uvnitř těla ale uvnitř gondoly vystupující z břicha zadní části těla. Kromě toho využívá znatelně kratší přívodní ústrojí vzduchu. Díky tomu bylo možné zvětšit zásobu paliva, což sebou přineslo vzrůst doletu ze 130-ti km na celých 260 km. Poprvé byla tato zbraň odpálena dne 1. listopadu 2010, a to stíhacím-bombardovacím letounem typu Su-34 (Fullback). Závodní zkoušky střely typu Ch-35U (AS-20 Kayak) byly završeny v listopadu roku 2012. Státními zkouškami tato zbraň prošla v roce 2013. Dne 16. února 2016 bylo zveřejněno video letounu typu Su-34 (Fullback), který vzlétal ze základny Chumajnim k bojové misi nad Sýrií s dvojicí střel typu Ch-35U (AS-20 Kayak) v podvěsu. Tato protiteroristická operace, která byla oficiálně zahájena vládním výnosem ze dne 30. září 2015 a jejíž cílem byla podpora vládních vojsk při boji proti ISIL a dalším islámským protivládním vzbouřencům, se tak zřejmě stala historicky vůbec prvním bojovým nasazením zmíněné zbraně.

Uživatelé:  Rusko

Nosič:  Ka-52K (Hokum), MiG-29K/KUB (Fulcrum), Su-30SM (Flanker H), Su-34 (Fullback), Su-35S (Flanker M) a Su-57 (Felon)

Způsob navedení:  inerciální systém (autopilot) se satelitní korekcí typu C074U a aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) typu iz.64M s dosahem 50 km. Střelu typu Ch-35U lze vypouštět v průběhu letu rychlostí M=0,35 až 0,9 ve výškách mezi 200 a 10 000 m ve vzdálenosti od 7 do 260 km od cíle. Ke svému cíly se tato zbraň pohybuje výšce 10 až 15 m nad hladinou moře. Výška letu střely typu Ch-35U v koncové fázi letu nicméně činí pouhé 4 m. V počáteční fázi letu řízení této zbraně obstarává autopilot. K aktivaci aktivní RL samonaváděcí hlavice dochází ve vzdálenosti 50 km do cíle.

Pohon:  jeden dvouproudový motor typu Saturn iz.64M

Bojová hlavice:  průbojně-trhavá o hmotnosti 145 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: 3,85 m
Průměr těla: 420 mm
Rozpětí křídla: 1,33 m
Startovací stabilizátorů: 550 kg
Max. rychlost: M=0,85
Dosah:  260 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.9.2018