Tranzas Dozor-100 (Dozor-5)
Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek typu Dozor-100 z dílny společnosti Tranzas (dnes Kronštadt) slouží k provádění kontroly objektů infrastruktury, včetně výrobních závodů, potrubí, železničních tratí a elektrického vedení, a přírodních zdrojů, ostraze námořních a suchozemských hranic státu, monitorování mimořádných událostí, včetně živelných katastrof a operací vedoucích k likvidaci jejich následků, kartografickému snímkování, geofyzikálnímu průzkumu, ekologickému monitoringu, podpoře bezpečnostních složek a vyhledávání, identifikování a sledování pozemních cílů. UAV typu Dozor-100 má protáhlý trup s čtvercovým průřezem, hornoplošně uspořádané štíhlé obdélníkové křídlo se směrem dolů ohnutými konci, obdélníkové motýlkové ocasní plochy, obdélníkovou kýlovku a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Křídlo a ocasní plochy tohoto stroje jsou řešeny jako snímatelné. Díky tomu jej lze přepravovat uvnitř speciálního kontejneru. Pohon UAV typu Dozor-100 obstarává jeden 19 hp pístový dvouválec typu 3W170TS, který je vestavěn do zadní části trupu. Zmíněný motor využívá hřbetní lapač vzduchu, který se nachází mezi ocasními plochami, a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Palivová nádrž tohoto stroje pojme 24 kg paliva a nachází se ve střední části trupu. Součástí vybavení UAV typu Dozor-100 se stala videokamera, elektro-optický pozorovací systém a digitální fotoaparát. Alternativně lze tento stroj vybavit laserovým dálkoměrem, radiolokátorem pro přední polosféru nebo radiolokátorem s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou. UAV typu Dozor-100 vzlétá a přistává jako klasický letoun. V nouzovém režimu se ale může k zemi snést na padáku. Zmíněný stroj může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Řízení UAV typu Dozor-100 je prováděno z mobilního stanoviště na bázi terénního vozidla Land Rover Defender 110. Ze zmíněného stanoviště lze přitom řídit činnost hned tří UAV typu Dozor-100 současně. UAV typu Dozor-100 byl vyvinut z iniciativy výrobce. Prototyp tohoto stroje se do oblak poprvé vydal v červenci roku 2009. Na podzim toho samého roku se jeden z prototypů UAV typu Dozor-100 zapojil do manévrů Zapad-2009. V rámci zmíněného cvičení zajišťoval vyhledávání a identifikaci hladinových cílů. Dne 30. listopadu 2010 se rozeběhly zkoušky UAV typu Dozor-100 s mírně modifikovaným drakem a zcela novým palubním vybavením. Dne 21. září 2011 jeden z prototypů UAV typu Dozor-100 (003) podnikl první let se zařízením pro geofyzikální průzkum.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ?
Navádění: inerciální + satelitní + rádiové-povelové
Pohon: jeden pístový motor typu 3W170TS s max. výkonem 19 hp
Vybavení: videokamera (malé okénko nacházející se pod špicí trupu), elektro-optický pozorovací systém (otočné kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo před křídlem) a digitální fotoaparát. Alternativně lze tento stroj vybavit laserovým dálkoměrem, radiolokátorem pro přední polosféru nebo radiolokátorem s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou. Užitečné zatížení tohoto stroje činí 15 až 32 kg
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 5,40 m |
Délka: | 3,00 m |
Výška: | 1,10 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 110 kg |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Cestovní rychlost: | 120 až 150 km/h |
Praktický dostup: | 4 500 m |
Max. dolet: | 1 200 km |
Operační rádius: | 500* km |
Vytrvalost: | 10 h |
* v autonomním režimu; resp. 100 km v manuálním režimu
Poslední úpravy provedeny dne: 23.12.2018