Tranzas Dozor-85 (Dozor-4)    

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek typu Dozor-85 z dílny společnosti Tranzas (dnes Kronštadt) slouží k provádění kontroly objektů infrastruktury, včetně výrobních závodů, potrubí, železničních tratí a elektrického vedení, a přírodních zdrojů, ostraze námořních a suchozemských hranic státu, monitorování mimořádných událostí, včetně živelných katastrof a operací vedoucích k likvidaci jejich následků, kartografickému snímkování, geofyzikálnímu průzkumu, ekologickému monitoringu, podpoře bezpečnostních složek a vyhledávání, identifikování a sledování pozemních cílů. Zmíněný stroj má poměrně krátký štíhlý trup s vyvýšenou přídí, hornoplošně uspořádané štíhlé obdélníkové křídlo se směrem dolů ohnutými konci, zdvojené ocasní plochy a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Ocasní plochy UAV typu Dozor-85 se sestávají ze dvou obdélníkových SOP a jedné VOP s obdélníkovým půdorysem a jsou uchyceny ke koncům dvou štíhlých nosníku s kruhovým průřezem, které vybíhají z odtokové hrany křídla. Úchyty zmíněných nosníků se přitom nacházejí na horní ploše křídla. Křídlo a ocasní plochy UAV typu Dozor-85 jsou řešeny jako demontovatelné. Díky tomu jej lze přepravovat v kontejneru s rozměry 2,5 x 1,0 x 1,0 m. Zatímco trup má duralovou kostru a plastový potah, křídlo tohoto stroje se sestává z trubkového podélníku, kompozitních žeber a plastového potahu. Pohon UAV typu Dozor-85 obstarává jeden 19 hp pístový dvouválec typu 3W170TS. Zmíněný motor je vestavěn do zadní části trupu a roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Palivová nádrž tohoto stroje pojme 15 kg paliva a nachází se ve střední části trupu. Součástí vybavení UAV typu Dozor-85 se stala videokamera, elektro-optický pozorovací systém a digitální fotoaparát. Alternativně lze tento stroj vybavit laserovým dálkoměrem. UAV typu Dozor-85 vzlétá a přistává jako klasický letoun. V nouzovém režimu se ale může k zemi snést na padáku. Zmíněný stroj může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Do palubního počítače UAV typu Dozor-85 lze zadat celkem 250 navigačních bodů. Přesnost navigace přitom činí 15 až 25 m. Řízení UAV typu Dozor-85 je prováděno z mobilního stanoviště na bázi terénního vozidla Land Rover Defender 110. Uvedení celého komplexu typu Dozor-85 do pohotovosti od příjezdu na místo určení zabere maximálně 45 min. Obsluhu zmíněného komplexu zajišťují tři osoby, pilot-operátor, navigátor-operátor a mechanik. Produkce UAV typu Dozor-85 se rozeběhla v roce 2007. Na podzim roku 2008 byl komplex typu Dozor-85 testován pohraničními vojsky FSB (Federální státní bezpečnost). V rámci zmíněných zkoušek bylo za pomoci zmíněného komplexu po dobu deseti dní prováděno hlídkování na hornatých hranicích Dagestánu. Tomu následovala objednávka na 12 UAV typu Dozor-85 pro potřeby více rozsáhlých provozních zkoušek.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (FSB)

 

 

 

 

Navádění:   inerciální + satelitní + rádiové-povelové      

Pohon:       jeden pístový motor typu 3W170TS s max. výkonem 19 hp            

Vybavení:  videokamera (malé okénko nacházející se pod špicí trupu), elektro-optický pozorovací systém (otočné kulovité pouzdro nacházející se na břichu přední části trupu) a digitální fotoaparát. Alternativně lze tento stroj vybavit laserovým dálkoměrem. Užitečné zatížení tohoto stroje činí 12,5 až 32 kg.  

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 4,60 m
Délka:   2,60 m
Výška: 4,60 m
Prázdná hmotnost: 50 kg
Max. vzletová hmotnost: 85 kg
Cestovní rychlost: 80 až 150 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    900 km
Vytrvalost: 8 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.12.2018