Tranzas Dozor-600 (Dozor-3)

Bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky velkého doletu (MALE) typu Dozor-600 z dílny společnosti Tranzas (dnes Kronštadt) slouží k vyhledávání, sledování a zaměřování pozemních cílů. Zmíněný stroj je koncipován jako přesná aerodynamická zvětšenina UAV typu Dozor-100. UAV typu Dozor-600 má tedy protáhlý trup s čtvercovým průřezem, hornoplošně uspořádané štíhlé obdélníkové křídlo se směrem dolů ohnutými konci, obdélníkové motýlkové ocasní plochy, obdélníkovou kýlovku a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Křídlo a ocasní plochy tohoto stroje jsou řešeny jako snímatelné. Díky tomu jej lze přepravovat uvnitř speciálního kontejneru. Příprava takto složeného UAV typu Dozor-600 ke vzletu přitom nezabere více než 60 min. Na rozdíl od menšího typu Dozor-100 má ale rozšířenou špici trupu s vyvýšeným hřbetem. Zde se nachází instalace antény satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu stanovišti v reálném čase. Pohon UAV typu Dozor-600 obstarává jeden 115 hp benzínový motor typu Rotax 914F rakouské výroby, který je vestavěn do zadní části trupu. Zmíněný motor využívá hřbetní lapač vzduchu, který se nachází mezi ocasními plochami, a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Palivová nádrž tohoto stroje pojme 160 kg paliva a nachází se ve střední části trupu. Součástí vybavení UAV typu Dozor-600 se stal radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou, elektro-optický pozorovací systém (denní a noční IČ kamera) a fotoaparát s vysokým rozlišením a výměnným objektivem. Všechny tři výše uvedené systémy jsou vestavěny do trupu a mohou být používány současně. Další vybavení nebo výzbroj (?) lze přepravovat na jednom páru křídelních závěsníků. UAV typu Dozor-600 vzlétá a přistává jako klasický letoun. Zmíněný stroj může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Do palubního počítače UAV typu Dozor-600 lze zadat celkem 250 navigačních bodů. Přesnost navigace přitom činí 15 až 30 m. Obsluhu tohoto stroje zajišťují čtyři osoby. Vývoj UAV typu Dozor-600 byl zahájen v roce 2007 z iniciativy výrobce. Široké veřejnosti byl projekt tohoto stroje poprvé prezentován na výstavě Interpolitex-2008. Na airshow MAKS 2009, která se konala v srpnu roku 2009, byla k vidění jeho 1:1 maketa (dle některých zdrojů prototyp). Tehdy se již vývoj UAV typu Dozor-600 nacházel v závěrečné etapě. Tehdejší plány počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2010. Později byl ale termín záletu prototypu posunut na rok 2015. Současný stav programu Dozor-600 není znám. Nelze však vyloučit, že byl vývoj tohoto stroje v souvislosti se zahájením vývojem výkonnějšího UAV kategorie MALE typu Orion se vzletovou hmotností 1 t, zastaven.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + satelitní + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pístový motor typu Rotax 914F rakouské výroby s max. výkonem 115 hp

Vybavení:   radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (polokapkovitý kryt nacházející se na břichu střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem), elektro-optický pozorovací systém sestávající se z denní a noční IČ kamery (otočný kulovitý kryt nacházející se pod špicí trupu, přímo před příďovým podvozkem) a fotoaparát s vysokým rozlišením a výměnným objektivem. Užitečné zatížení tohoto stroje činí 100 až 120 kg

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,00 m
Délka:   6,70 m
Výška: 2,30 m
Prázdná hmotnost: 280 kg
Max. vzletová hmotnost: 720 kg
Max. rychlost: 200 až 210 km/h
Cestovní rychlost: 130 až 150 km/h
Praktický dostup:   7 500 m
Max. dolet:    3 700 km
Vytrvalost: 24 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.12.2018