Tranzas Dozor-50 (Dozor-2)

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek typu Dozor-50 z dílny společnosti Tranzas (dnes Kronštadt) slouží k provádění kontroly objektů infrastruktury, včetně výrobních závodů, potrubí, železničních tratí a elektrického vedení, a přírodních zdrojů, ostraze námořních a suchozemských hranic státu, monitorování mimořádných událostí, včetně živelných katastrof a operací vedoucích k likvidaci jejich následků, kartografickému snímkování, geofyzikálnímu průzkumu, ekologickému monitoringu, podpoře bezpečnostních složek a vyhledávání, identifikování a sledování pozemních cílů. Zmíněný stroj má poměrně krátký trup s hranatým profilem, hornoplošně uspořádané štíhlé křídlo s lichoběžníkovým půdorysem, zdvojené ocasní plochy a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Ocasní plochy UAV typu Dozor-50 se sestávají ze dvou obdélníkových SOP a jedné VOP s obdélníkovým půdorysem a jsou uchyceny ke koncům dvou štíhlých nosníku s kruhovým průřezem, které vybíhají z odtokové hrany křídla. V původní projektové podobě byl ale tento stroj opatřen ocasními plochami uspořádanými do tvaru obráceného písmene „V“. Křídlo a ocasní plochy UAV typu Dozor-50 jsou řešeny jako demontovatelné. Díky tomu jej lze přepravovat v kontejneru. Pohon UAV typu Dozor-50 obstarává jeden 5,5 hp pístový dvouválec typu 3W56. Zmíněný motor je vestavěn do zadní části trupu a roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Palivová nádrž tohoto stroje pojme 7 kg paliva a nachází se ve střední části trupu. UAV typu Dozor-50 vzlétá a přistává jako klasický letoun. V nouzovém režimu se ale může k zemi snést na padáku. Zmíněný stroj může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Řízení UAV typu Dozor-50 je prováděno z mobilního stanoviště na bázi terénního vozidla Land Rover Defender 110. Ze zmíněného stanoviště lze přitom řídit činnost hned tří UAV typu Dozor-50 současně. Obsluhu zmíněného komplexu zajišťují tři osoby, pilot-operátor, specialista na zpracování získaných informací a mechanik. Uvedení celého komplexu typu Dozor-85 do pohotovosti od příjezdu na místo určení zabere maximálně 30 min. Vývoj UAV typu Dozor-50 byl zahájen v roce 2005 z iniciativy výrobce. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na airshow MAKS 2007, která se konala v srpnu roku 2007 v Žukovském.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (FSB)

 

 

 

Navádění:   inerciální + satelitní + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pístový motor typu 3W56 s max. výkonem 5,5 hp           

Vybavení:   digitální fotoaparát, videokamera nebo IČ senzor. Užitečné zatížení tohoto stroje činí 8 kg.

Výzbroj:     žádní

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 4,00 m
Délka:   2,60 m
Výška: 0,90 m
Prázdná hmotnost: 23 kg
Max. vzletová hmotnost: 38 kg
Cestovní rychlost: 80 až 130 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    600 km
Vytrvalost: 6 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.12.2018