Kronštadt Gelios

Bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu Gelios z dílny petrohradské společnosti Kronštadt v základní civilní verzi bude sloužit k hlídkové činnosti nad ekonomicky využitelnými oblastmi Severního letového a Tichého oceánu, vzdušným inspekcím průmyslových objektů a dopravní infrastruktury a nouzové a expresní přepravě nákladu na velké vzdálenosti. Zmíněný stroj má protáhlý trup se zploštělým břichem a výrazně vyvýšeným hřbetem přídě. Vyvýšená příď trupu UAV typu Gelios ukrývá instalaci antény satelitního komunikačního a navigačního systému. Do zádě trupu tohoto stroje je zase vestavěna pohonná jednotka v podobě turbovrtulového motoru blíže nespecifikovaného typu. Zmíněný motor využívá mohutný hřbetní kapsovitý lapač vzduchu a roztáčí jednu šestilistou tlačnou vrtuli s šavlovitými listy. Na zádi trupu UAV typu Gelios se nachází též instalace štíhlého přímého dolnoplošně uspořádaného křídla s rozpětím 30 m. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají ze dvou obdélníkových ploch, které zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. Instalace ocasních ploch UAV typu Gelios se přitom nachází na koncích dlouhých nosníků, které jsou uchyceny ke spodní ploše křídla. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Příďový podvozek UAV typu Gelios je osazen zdvojeným kolem a zatahuje se do břicha přední části trupu. Naproti tomu hlavní podvozky jsou opatřeny zdvojenými koly a zasouvají se do předních částí nosníků ocasních ploch, v oblasti pod křídlem. Projekt UAV typu Gelios byl široké veřejnosti poprvé prezentován na moskevské airshow MAKS 2019, která se konala v srpnu roku 2019. Návštěvníci zmíněné výstavy si přitom mohli prohlédnout jeho 1:1 maketu. Zmíněná maketa byla zde ale prezentována pod chybným označením Sirius, který ve skutečnosti náleží menšímu dvoumotorovému UAV se vzletovou hmotností 2,5 t. Na výstavě Armija-2020, která se konala v srpnu roku 2020 na letišti Kubinka, bylo možné shlédnout 1:1 maketu UAV typu Gelios ve verzi pro radiolokační průzkum. Zmíněný model je znám jako Gelios-RLD a vyznačuje se instalací rozměrného plochého obdélníkového dielektrického krytu antény radiolokátoru neznámého typu (s délkou 5,010 m, výškou 0,938 m a šířkou 0,200 m). UAV typu Gelios-RLD by měl sloužit k vyhledávání, identifikování a sledování vzdušných, pozemních i hladinových cílů. Součástí celého komplexu Gelios-RLD by se kromě vlastního UAV a užitečného zatížení v podobě radiolokátoru, který bude podle všeho využívat anténu kategorie AESA, mělo stát též pozemní řídící stanoviště, které by mělo být umístěno v kontejneru. Dle výrobce by UAV typu Gelios-RLD mohl sloužit k včasné výstraze před nenadálým raketovým útokem ze severu. K souvislému pokrytí radiolokačním signálem celých severních hranic Ruska by přitom mělo postačovat mít ve vzduchu jen několik těchto UAV. UAV typu Gelios-RLD bude ale možné využívat též k vyhledávání a zaměřování cílů v zájmu vzdušných útočných prostředků. UAV typu Gelios lze považovat za protějšek amerického UAV typu MQ-9 Reaper a současně za přímého konkurenta tuzemského UAV typu Altair, který vzešel z OKR (zkušebně-konstrukční práce) s šifrou Altius. Práce na UAV typu Gelios zpočátku probíhaly z iniciativy výrobce. Státní kontrakt na zpracování projektu tohoto stroje byl uzavřen až v roce 2021. Současně byl oficiálně objednán též vývoj UAV typu Grom a Molnija, které vzešly rovněž z iniciativy společnosti Kronštadt. V současnosti se vývoj UAV typu Gelios nachází ve fázi prací na úvodním projektu. Úvodní projekt tohoto stroje by přitom měl být dokončen ještě tento rok. Výrobní dokumentace k UAV typu Gelios by měly být zpracovány v následujícím roce. Ten samý rok by měly být zahájeny přípravy výroby. První let prototypu UAV typu Gelios je naplánován na rok 2024.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:        jeden turbovrtulový motor neznámého typu                  

Vybavení:   jeden radiolokátor neznámého typu (ve verzi Gelios-RLD)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 30,0 m
Délka:   12,6 m
Výška: 3,6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 000 kg
Max. užitečné zatížení: 800 kg
Max. rychlost: 350 až 450 km/h
Praktický dostup:   9 000 až 11 000 m
Max. dolet:    ?
Operační rádius: 3 000 km
Vytrvalost: 24 až 30 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.1.2022