Hongdu Q-5L (‘Fantan’)

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného letounu typu Q-5C (A-5III) Fantan

Určení:  ničení pozemních cílů nacházejících se v přífrontové vzdálenosti v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka v rámci průnikových operací, ničení hladinových plavidel a ničení vzdušných cílů v manévrovém vzdušném boji

Odlišnosti od letounu Q-5C (A-5III) Fantan:

- instalace polokapkovitého krytu (s průzračnou čelní částí) laserového přijímače přímo pod špicí trupu

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o 564 kg pumu s poloaktivním laserovým navedením typu LT-2 (LS-500J) - ta se umisťuje v počtu dvou exemplářů na střední pár křídleních závěsníků

- rozšířené podvěsné vybavení o kontejner s laserovým značkovačem typu K/PSZ-01 (ten se obvykle umisťuje na jeden z předních podtrupových závěsníků) a konformní podtrupovou přídavnou palivovou nádrž s člunovitým tvarem (její instalace si ale vyžaduje sejmout oba páry podtrupových zbraňových závěsníků)

- instalace nové břitové antény radiostanice s většími rozměry na hřbetu trupu, přímo za průzračným překrytem pilotní kabiny (úprava zavedená do konstrukce jen některých exemplářů tohoto modelu)

Historie:  Vývoj první verze nadzvukového útočného letounu typu Q-5 (Fantan) uzpůsobené pro ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice, která vešla ve známost pod označením Q-5E/F (Fantan), byl zahájen na konci 90. let. Model Q-5E/F (Fantan) přitom vycházel z letounu typu Q-5D (Fantan) a jeho hlavní zbraní se stala dvojice 564 kg pum s poloaktivním laserovým navedením typu LT-2 (LS-500J). Letoun typu Q-5E/F (Fantan) vznikl jako levnější doplněk pokročilejších bojových letounů typu JH-7 (Flounder) a Su-30MKK/MK2 (Flanker G) a s největší pravděpodobností operoval ve dvoučlenné bojové skupině. Zatímco jeden z těchto strojů (Q-5F?) sloužil pro ozařování pozemních cílů za pomoci laserového značkovače (hunter), ten druhý (Q-5E?) zastával roli nosiče naváděných pum (killer). Do výzbroje PLAAF ale zřejmě zařazen nebyl. Stal se však základem pokročilejšího modelu, který vešel ve známost pod označením Q-5L (Fantan). Ten přitom vznikl v rámci modernizačního programu letounu typu Q-5C (Fantan) a jeho hlavní zbraní se stala dvojice naváděných pum toho samého typu. Vzhledem k dostupnosti již zmíněných letounů typu JH-7 (Flounder) a Su-30MKK/MK2 (Flanker G) a nevelké bojové nosnosti se ale tento první operační model z řady Q-5 (Fantan) uzpůsobený pro ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice příliš nerozšířil.

Verze:  -

Vyrobeno:  několik desítek exemplářů

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva proudové motory typu Liming WP-6A3 (vývojová modifikace sovětského typu RD-9B) s max. tahem po 3 820 kp s přídavným spalováním

Radar:        žádný

Vybavení:  - zaměřovací: laserový přijímač (jeho instalace se nachází uvnitř polokapkovitého krytu umístěného přímo pod špicí trupu), podvěsný laserový značkovač typu K/PSZ-01 nebo K/JCD-01 (kontejner s tímto zařízením se obvykle umisťuje na jeden z předních podtrupových závěsníků) a optický střelecký-bombardovací zaměřovač (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)

                   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (dvě sestavy tří drobných nestejně velkých tandemově uspořádaných tyčových antén instalované po jedné pod krytem laserového přijímače nacházejícího se pod přídí trupu a na vrcholu SOP), výstražný RL systém a automatické výmetnice klamných IČ/RL cílů

Výzbroj:     dva 23 mm kanóny typu „Type 23-2K“ (modifikace sovětského typu NR-23) se zásobou 100 nábojů na hlaveň, vestavěné do kořenů křídla, a podvěsná výzbroj**, přepravovaná na dvou párech tandemově uspořádaných podtrupových pylonů (s nosností po 250 kg)* a na třech párech podkřídlových pylonů – 564 kg pumy s poloaktivním laserovým navedením typu LT-2 (LS-500J) (max. 2 ks), neřízené pumy, raketové bloky, 400 l PTB (max. 2 ks) a 760 l PTB (max. 2 ks)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,68 m 
Délka bez/s PVD:   15,42/16,25 m
Výška: 4,52 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 1 210 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

* po předchozí demontáži obou párů podtrupových závěsníků lze pod trup umístit rozměrnou konformní přídavnou palivovou nádrž

** obvyklou kombinaci podvěsu tvoří: jeden kontejner s laserovým značkovačem (na pravém předním podtrupovém pylonu) + dva raketové bloky (na vnitřním páru křídelních pylonů) + dvě naváděné pumy typu LT-2 (LS-500J) (na prostředním páru křídelních pylonů) + dvě PTB (na vnějším páru křídelních pylonů)

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.12.2013